Zavar támadt az erőben. Valamit felszínre hozott ez a mostani világjárvány, amire annak kitörésekor sokan nem is gondoltak: olyan társadalmi jelenségeket és állami reakciókat, melyeket meghaladottnak hittünk – vagy legalábbis sokan próbálták meg elhitetni velünk, hogy azok meghaladottak. Hiába okoskodnak azonban felette, az érzékelhető, hogy a kizárólagosnak tételezett posztmodern intellektuális áramlat antitézisei kelnek életre a szemünk előtt a veszélyhelyzetben. Eddig ugyanis másról sem szólt a fáma, csak arról, hogy globális problémákra egyedül globális megoldások adhatók – most mégis szerte a földkerekségen az állami cselekvőképességben bíznak az emberek.
A döntéshozók számára a szuverén állam hatalmának és kompetenciáinak felhasználása az egyetlen reális cselekvési alternatíva – se Washington D.C.-ben, se Párizsban, se Berlinben nem ülnek a politikusok a hódolat némaságával az íróasztal mögött arra várva, hogy megcsörrenjen a telefon, és az Európai Unió, az ENSZ vagy a Velencei Bizottság majd megoldja helyettük a helyzetet. Ráadásul egy másik liberális dogma is megdőlni látszik: hiszen az egész aktuális nyugati világrend a korlátlanul megvalósítható és kiélhető emberi jogok elsődlegességén nyugszik – elméletileg. Most mégis azt látjuk szerte a civilizált világban, hogy egy súlyos (egészségügyi) problémát csak különleges jogrendekkel, szigorú jogkorlátozó intézkedésekkel, a hatalommegosztás elvének a potens kormányok javára történő módosításával lehet kezelni.
E „liberális rémálom” egyik oka, hogy a jelenlegi szituációban annak a szintnek, annak a középmértéknek a védelme vált elsődlegessé, amelyet a balliberális gondolkodás nem tűr meg, nem ismer, és legszívesebben úgy tenne, mintha nem is létezne: ez pedig a helyileg behatárolt társadalmak közérdeke. A lokális közösségi önvédelem rendkívüli (járvány)helyzetben azt jelenti, hogy a szuverén hatalommal rendelkező állam, de valójában maga a társadalom tudatalatti vészreakciós mechanizmusa hátrasorolja az egyes egyéni jogokat és érdekeket, és az azok „számszerű összeadogatásán” messze túlmutató közérdeket helyezi előtérbe. Hiszen mindenkinek úgy lesz jobb, biztonságosabb hosszú távon, ha most mindenki lemond valamiről (gyülekezésről, mozgásszabadságról, napi rutinokról), mindenki elszenved valamilyen korlátozást.