Románia schengeni csatlakozása történelmi siker
A fiatalabb generációknak is tudniuk kell, hogy honnan indultunk.
Nem túl biztató gazdasági adatokkal kénytelen indítani a kormányzást Florin Cîțu román miniszterelnök. Tavaly a bruttó hazai termék (GDP) mintegy négy százalékának megfelelő visszaesést produkált Románia gazdasága. Az új kabinet hétszázalékos költségvetési hiánnyal számolt 2021-re, de a pénzügyi elemzők ennél magasabb, kilenc százalékhoz közelítő deficittel számolnak. Várhatóan nőni fog, a hat százalékot is meghaladja a munkanélküliségi ráta, a lej pedig teret veszít az egységes európai fizetőeszközzel szemben.
Nem segíti a most startoló hárompárti koalíciós kormány helyzetét, hogy Romániának az idén 11,2 millió eurót kell törlesztenie a Világbanknak a 2009-ben igényelt kölcsönből. A pénzügyminisztériumi adatok szerint ez az összeg tulajdonképpen kamatokat és különböző illetékeket jelent. A Világbanknak egyébként még 2023-ig valamivel több mint egymilliárd euróval tartozik az ország a 2008-as világválság miatt igényelt pénzösszegekből. Bukaresti sajtóelemzések arra hívják fel a figyelmet, hogy törlesztésről alig lehet beszélni, mivel általában a mindenkori kormányok más kölcsönöket vettek fel a soron következő kifizetések rendezésére, így az újabb kamatok miatt tovább nőtt az adósság összege.
Románia eladósodottsága ugyanakkor összességében nem túl magas, alig valamivel több mint a GDP negyvenöt százaléka, de rövid időn belül meghaladhatja a hatvan százalékot. A trend jelenti az igazi problémát: egy év alatt körülbelül tíz százalékkal emelkedett az államadósság. Az Európai Bizottság egyeztetést javasolt Bukarestnek a költségvetési hiány és az államadósság témájában. A brüsszeli testület 2020 tavaszán már túlzottdeficit-eljárást indított Románia ellen, de a koronavírus-járvány és a gazdasági válság miatt felfüggesztették a műveletet.
Bár Florin Cîțut több elemző is Románia egyik legjobb makrogazdasági szakértőjének tartja, a miniszterelnöknek a koalíción, de még pártján belül sincs különösebb tekintélye, ami alaposan leszűkíti mozgásterét a gazdasági válság kezelésében is. Egyelőre ismeretlen bármiféle stratégia a hogyan továbbra vonatkozóan. Még készül a 2021-es költségvetés, a politikusi nyilatkozatok alapján a merész infrastrukturális fejlesztési tervek uniós pénzekre várnak. Bátor tervekből nincs hiány. A bukaresti kormány ezer kilométernyi autópálya és gyorsforgalmi út megépítését tűzte ki célul a következő négyéves időszakban. A realitásokat illetően az út- és vasútépítéseket monitorozó Pro Infrastruktúra Egyesület nem osztja a kabinet írásba foglalt optimizmusát. Az általában pontos előrejelzéseket megfogalmazó szervezet szakemberei úgy vélik, idén például mindössze harmincöt kilométernyi sztráda átadására van esély.
A bukaresti stabilitást illetően nem túl biztató, hogy egy politikailag gyenge miniszterelnök mellett a koalíció mindhárom pártja (plusz Klaus Johannis államfő) egy-egy önálló kis klikkel igyekszik saját érdekeit érvényesíteni a kormányban.
Az optimista forgatókönyv szerint a Nemzeti Liberális Párt (PNL) és a Mentsétek meg Romániát Szövetség (USR) egy ideig visszafogja magát, s nem a másik ellehetetlenítésére fog játszani. A mostani négyéves parlamenti ciklus egyik nagy tétje ugyanis az, hogy a PNL vagy az USR nyeri meg a jobbközépnek tartott, de leginkább a szociáldemokraták elutasítása által motivált szavazótábor meghatározó részét. Ezt a célt szem előtt tartva fognak tevékenykedni e két párt miniszterei, miközben biztos hátteret saját formációik sem adhatnak, hiszen mindkét pártban dúlnak a belharcok.
A PNL-ben sokan buktatnák Ludovic Orban volt miniszterelnököt a pártelnöki posztból, miután számos értékes tárcát engedett át az USR-nek és a Romániai Magyar Demokrata Szövetségnek (RMDSZ). Jól informált elemzők szerint Orban Johannisnál is kegyvesztett lett, az államfő ugyanakkor megtartotta erős pozícióit a kormányban: a külügyi, valamint a védelmi tárcát továbbra is hozzá lojális miniszterek irányítják. Rareș Bogdan, a PNL Johannishoz hű, magyarellenes kirohanásairól is ismert alenöke egy párton belüli „reformcsoport” nevében bírálta Orbant, s puskaporos hordóhoz hasonlította a legnagyobb kormánypártot. Florin Cîțu miniszterelnök sajtóhírek szerint az Orban-ellenes tábor tagja. A másik román koalíciós formációban, az USR-ben Dan Barna pártelnököt érik támadások, Dacian Cioloș egy későbbi felkérés esetén pedig aligha utasítaná el a vezetői posztot. Erre rövidesen sor kerülhet, ugyanis kongresszust tervez a Szabadság, Egység, Szolidaritás Pártjával egyesülő USR.
Az RMDSZ kormányzati pozíciói jók. Nem véletlenül kaptak dührohamot és terveztek egy gyors Orban-ellenes puccsot a PNL erdélyi szervezeteinek vezetői, miután az USR tárcahalmozása után az RMDSZ-nek is a torta habos részéből jutott szelet a környezetvédelemért, valamint a sportért felelő tárcák mellett a kiemelten sok pénzről döntő fejlesztési minisztériummal. A terjedelmes kormányprogram magyar szempontból is egy rövidebb bakancslistát képez. Az anyanyelvhasználati küszöb csökkentése, az etnikai kisebbségeknek fenntartott iskolai osztályok finanszírozásának növelése, a nemzeti kisebbségek jogállását szabályozó törvény elfogadásán túl olyan szimbolikus terveket is tartalmaz a dokumentum, mint a torockói épített örökség, a székely kapu és a csíksomlyói búcsú felterjesztése a világörökségi listára. Megvalósulásukra nem jelent különösebb garanciát a kormányprogram, a kisebbségi törvény elfogadása már hosszú évek óta alkotmányossági kötelezettség, mégsem volt eddig mögötte többségi politikai akarat.
Döntő kérdés lesz a magyar közösséget érintő jogbővítő tervekkel kapcsolatban, hogy miként viszonyulnak a törvénymódosításokhoz, az új jogszabályokhoz a PNL nacionalistái. Az ellenzékbe szorult, de erős Szociáldemokrata Párt (PSD) és a magyarellenességre is építő Román Egységért Szövetség minden egyes RMDSZ-es kezdeményezésnél a haza árulásával fogja megvádolni az azt támogató román kormánykoalíciós honatyákat. Az RMDSZ nélkül ugyanakkor nincs többség, bukik a kormány.
Az éles helyzetekben – és a magyar ügyek ilyenek lesznek – döntő szava lehet az államfőnek. Annak a Johannisnak, aki tavaly tavasszal még a magyar nyelvvel gúnyolódva rúgott bele a „magyarsimogatással” vádolt PSD-be.
A fiatalabb generációknak is tudniuk kell, hogy honnan indultunk.
Rangon aluli összekötőből Orbán már veszélyes imázspolitikussá vált a vezető nyugati lapok hasábjain.
Minden ember számára elérhető a kegyelem, ha őszintén törekszik a megbocsátásra.
A FELSZÍN ALATT – Az olasz politikus arra használta ki az alkalmat, hogy az unió centralizációját segítse elő.
Magyarország nem veszít el EU-s forrást, ebből nem engedünk!
Lezuhant egy utasszállító repülő, sokan meghaltak + videó
Pénz, szerencse, szerelem: mit tartogat 2025, a Vénusz éve?
Aljas módon szállt bele a magyar elnökségbe a svéd EU-ügyi miniszter
Újabb vízi baleset történt a Dunán Budapesten, jelentős a baj - helyszíni fotók
Nem esett kétségbe Oroszország: ha Európának nem kell, megy a gáz Kínába, mégpedig rekordmennyiségben
Igazán emlékezetesre sikeredett Kerkez Milos 50. mérkőzése a Bournemouth színeiben
Egyre többen lecserélik az olívaolajat, erre az alapanyagra térnek át a vásárlók
Az Eb-bronzérmes kézilabda-válogatott sikerkapitánya elmondta, miért utasítja vissza a lehetőségeket
Mutatjuk, miről tárgyalt Fico és Putyin Moszkvában + videó
Irán sötétségbe borul
Orbán Viktor békemissziója lehetett Kijev utolsó esélye
A fiatalabb generációknak is tudniuk kell, hogy honnan indultunk.
Rangon aluli összekötőből Orbán már veszélyes imázspolitikussá vált a vezető nyugati lapok hasábjain.
Minden ember számára elérhető a kegyelem, ha őszintén törekszik a megbocsátásra.
A FELSZÍN ALATT – Az olasz politikus arra használta ki az alkalmat, hogy az unió centralizációját segítse elő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.