Ujlaky István tanár Népszavában megjelent minapi cikkét olvasva újólag szembesülünk a hervasztó ténnyel: modern civilizációnk társadalma rohamosan atomizálódik, magányosodik. Ráadásul – ahogy Kopp Mária és munkatársai évekkel ezelőtt jelezték – a magyar a világ ötödik legindividualistább nemzete.
A társadalmi kötelékek riasztó lazulásának az egyik mutatója – sok más mellett –, hogy a felnőtt népesség jelentős része igen ritkán találkozik rokonokkal és barátokkal – idézi a szerző a European Social Survey adatsorait. S ezek az adatok ránk nézve ugyancsak kedvezőtlenek. Míg Franciaországban a felnőtt lakosságnak öt, Belgiumban hat, Németországban hét, Ausztriában tíz százalékára jellemző az efféle kapcsolatsorvadás, addig Lengyelország és különösen hazánk esetében kiugróan magas ez az érték: 21, illetve 39 százalék.
Az okokat keresve megállapítható, hogy a múltban a minimális létfeltételek és a létbiztonság leginkább közösségi keretekben volt garantálható. Így hát modern kori vívmánynak számít, hogy milliók képesek akár „teljesen” független egzisztenciaként létezni, köszönhetően a magas életszintnek, az ellátórendszerek fejlettségének és a műszaki eszközök hatékonyságának (noha a laptop, az okostelefon visszahatólag is erősíti e baljós trendet).
Ám ha a társadalmi széttagolódás folyamatában a jóléti vívmányok csakugyan főszerepet játszanak, akkor a szocialista utódállamokat, benne honunkat szerényebb helyezés illetné meg e rangsorban. Csakhogy a környező országok mutatói (Horvátország hét, Csehország és Szlovénia tíz, Szlovákia 16 százalék) nem támasztják alá ezt a feltételezést. Így hát jogos a szerző kérdése: mégis miért hazánk vezeti a mezőnyt? S okszerűen történelmi érveket sorol. Ám a Népszavában még a százéves évfordulón sem mutatna jól a „trianonozás”, ezért a látómezőt szűkítve az 1956-os, ugyancsak nagyhatalmi beavatkozásra elbukó össznépi erőfeszítésünket említi. Amelyet akkor bűnös kudarcként elkönyvelve évtizedekre megfosztották a nemzet közösségét a világraszóló hősiesség közös átélésének lehetőségétől, erkölcsi erőforrásától. Abban mégis osztom Ujlaky véleményét, hogy a Kádár-kor így egy kettős tapasztalattal szolgált: ami „közösen nem sikerült, egyénileg sikerülhet”.