„Az emberi világ »elevenére tapintani«: ehhez bátorság kellett minden korban, s bátorságért és kíméletlenségért ma sem megyünk a szomszédba. Korunk önző kor, de önzése a szenzációk önzése, és sohse volt annyi Hérosztratész, mint ma.” Ezt majdnem száz éve írta Babits Mihály. A nagy költő, író, kritikus Az írástudók árulása című híres esszéjét vajon olvasta-e korunk bulvársajtójának és antiszociális médiájának bátorságban és kíméletlenségben nehezen felülmúlható antihőse?
Aki arról nyilván hallott, hogy Hérosztratosz (ez az ismertebb neve) azért gyújtotta föl Kr. előtt 356-ban az ókori világ hét csodájának egyikét, Artemisz istennő epheszoszi templomát, hogy a nevét így örökítse meg. A szenzációhajhász gonosztevő ezért az életével lakolt, de bár kivégzése után a bíróság a nevének említését – halálbüntetés terhe mellett – megtiltotta, önző, bátor és kíméletlen követői azóta is úgy ellepik mai világunkat, mint a békák, bögölyök és sáskák Egyiptom földjét Mózes idejében.
A magát csalhatatlan orákulumnak képzelő és a közfigyelemért folyó versenyben egyre botrányosabb, durvább, sértőbb megnyilvánulásokkal az élbolyban maradni próbáló Puzsér Róbert a 2019-es főpolgármester-választáson csúfosan megbukott, de most új pályán, a magyargyűlölő, -gyalázó versenyben tör új, nagyobb babérokra. „A magyarok hősei is ilyenek: mocskosak, sikertelenek, tragikus tévedésekkel és szégyenletes bűnökkel terheltek – s ilyenek a mai magyarok is, akik […] semmit nem tanultak az őseik meg az elődjeik bűneiből” – jelentette ki legutóbbi cikkében.
Hogyan is írta egyik legismertebb versében egy „jámbor magyar”, azaz Csokonai? „Lesz még a magyarnak olyan dicső neve, / Amiben volt a Márs mezején eleve. / S még azok is laurust fűznek magyarinkra, / Kik most finnyás órral néznek hérosinkra.” – Ezek szerint nincs új a nap alatt: már a XVIII. század végén is voltak hőseinket lenéző, lefitymáló finnyás orrúak. De most súlyosabb a helyzet. A borderline személyiségzavarban szenvedő, nárcisztikus publicista alapvető fogalmakkal nincs tisztában, hiszen amikor ő „mocskos hősökről” ír, azok valójában antihősök. Ahogy Hérosztratosz nem hérosz, a gaz nem igaz, a gonosz nem jó, a gyilkos nem áldozat, a balga nem bölcs, úgy a hős nem „mocskos, sikertelen, tragikus tévedésekkel és szégyenletes bűnökkel terhelt”. A magyarok hősei sem, minden vád, rágalom, gyalázás ellenére.