Bár hivatalosan nem tartozik a nemzeti gyásznapok közé, mégis minden érettségizett magyar tudja (na jó, legalábbis elvileg), hogy miért és milyen gyászos nap augusztus 29. Hiszen három év híján fél évezreddel ezelőtt, 1526-ban ezen a napon zajlott le a mohácsi vészként emlegetett nagy csata, amelyben Szulejmán oszmán szultán megsemmisítő vereséget mért a hont – és a keresztény Európát – védő magyar hadseregre.
Nemzeti mitológiánkban máig él az a toposz, hogy a magyar „a katasztrófák nemzete”, és ennek a szimbolikus fő állomásai: Muhi, Mohács, Majtény, Világos, Trianon. Sokak szerint a trianoni szív- és esztelen ország- és nemzetdarabolás végső oka éppen a mohácsi katasztrófa volt.
Ami örök szimbóluma, viszonyítási pontja, keserve minden nemzeti érzelmű magyarnak, akit érdekel a múltja, esetleg okulni is szeretne belőle a történelem az élet tanítómestere szentencia jegyében.
A közelgő kerek évforduló nyilván ismét ráirányítja majd a figyelmet a magyar történelem egyik legjelentősebb – és egyik legvitatottabb – fordulópontjára. Most azonban csak arra szeretnék utalni, hogy augusztus 29-e Mohácson kívül és túl is különleges, szimbolikus nap történelmünkben. Például öt évvel a sorsdöntő mohácsi csata előtt, éppen ezen a napon foglalta el Szulejmán a Magyar Királyság déli kapuját, Nándorfehérvárt, melynek hős védői a két korábbi ostrom során, 1440-ben és 1456-ban még sikeresen védték meg a kulcsfontosságú erősséget. Tizenöt évvel Mohács után, 1541-ben pedig szintén ezen a napon foglalta el – nem ágyúval és karddal, hanem csellel – az ország fővárosát, Buda várát.
Így augusztus 29. Szulejmán szerencsenapja lett, nemzetünk számára pedig gyásznap.
Hogy ez aligha volt véletlen egybeesés, arra nézvést Ozsváth Sándor művelődéstörténésznek van egy érdekes teóriája: a keresztény kultúrkörben augusztus 29-e Keresztelő Szent János próféta – Jézus előhírnöke és megkeresztelője – lefejezésének a napja, és a művelt Szulejmán ezt jól tudta. Ahogyan az is érdekes, hogy a világhódító szultán valamennyi hadjáratát Szent György napján (vagy a tájékán) indította el az európai (balkáni) gyülekezőhelyről. Kőszeg ostroma 1532-ben szintén augusztus 29-én ért véget, miután a Bécs ellen vonuló Szulejmán nem tudta elfoglalni a magyar várat, s megelégedett azzal, hogy Jurisics Miklós kapitány kitűzte a lófarkas zászlót („Egy az Isten és Mohamed az ő prófétája!” felirattal) a rommá lőtt vár tetejére. Augusztus 29-én 11 órakor a török had elvonult a vár alól, ezért Kőszegen a mai napig 11 órakor megkondítják a harangokat.