Budapest közlekedési rendszerének fejlesztéséhez legalább ezermilliárd forint kellene, azonban a Városházán ennek az összegnek – éppen a 4-es metróhoz szükséges – negyedét sem tudják felmutatni. A kerületek szerint az e témában készült legújabb fővárosi tanulmány jó, csakhogy a részletek és az anyagiak hiányoznak belőle.Mint arról korábban beszámoltunk, a Főpolgármesteri Hivatal megbízásából még a nyár derekára elkészült a Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési tervéről szóló háttéranyag. A Főmterv Rt. terveit a napokban véleményezik a kerületi önkormányzatok, mert az új koncepciót még októberi ülésén tárgyalná a fővárosi közgyűlés. A végrehajtáshoz becsült ezermilliárd forintos összköltség hiányában azonban félő, hogy a szép tervek csak vágyálmok maradnak. A városvezetés zárolta a metróépítésre félretett 30 milliárd forintot, miközben Budapest felszíni tömegközlekedése a szakemberek szerint is folyamatosan romlik. Óbudán támogatják a nagyívű elképzeléseket, azonban a főváros pénzügyi vezetése hallgat a koncepció finanszírozási kérdéseiről – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, Óbuda polgármestere. Továbbra is késik a BKV, a MÁV és a Volán együttműködésével tervezett közlekedési szövetség, és kérdéses az úgynevezett észak–déli regionális gyorsvasút megvalósításának ideje is. A kerületvezető továbbra is követeli, hogy a békásmegyeri nyugdíjasok érdekében legalább Csillaghegyig hosszabbítsák meg a 60-as busz vonalát. Derce Tamás, Újpest első embere konkrét előterjesztést vár ahhoz, hogy a képviselők elé terjeszthesse az anyagot. A háttérdokumentációt üdvözli, mert megfelel az újpesti érdekeknek, szerinte azonban a végleges változat kidolgozását hosszadalmas jogi és szakmai egyeztetéseknek kell megelőzniük. Az óbudaiak szerint az aquincumi híd és az M0-s híd egyaránt fontos, utóbbit viszont csak akkor támogatják, ha a körgyűrűt egészen a Bécsi útig vezetik. Az újpestiek ellenben az aquincumi híd támogatását kötik ahhoz, hogy megépüljön az M3-as kapcsolat”. A fővárosi önkormányzat két évvel ezelőtti terveihez képest jelentős a változás – mondta el lapunknak Gyenge Zsolt, a terézvárosi polgármesteri hivatal közlekedési referense. A VI. kerületi képviselők még nem tárgyaltak a tervekről, a hivatal viszont gondnak tartja, hogy az anyagiakról egy sor sem szól. Javasolják a Deák térig közlekedő villamosok vonalának meghosszabbítását egészen a XIII. kerületi Lehel térig, illetve a Kós Károly sétány végleges lezárását. Az angyalföldi képviselő-testület minap tárgyalta, és továbbtervezésre alkalmasnak találta a főváros elképzeléseit, amelyek a kerületre nézve nem tartalmaznak jelentős változást. A vitaanyag szerzői – saját bevallásuk szerint – egyensúlyt kívántak teremteni a városfejlesztés, valamint a környezetvédelem sürgető kérdései között. Ez nem sikerült – állítja Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője, aki szerint „a tervezet nemcsak a pénzügyekben nagyvonalú”, hanem ellentétes több országgyűlési határozattal is. A környezetvédők szerint a személygépkocsi-forgalommal szemben a tömegközlekedést kellene előtérbe helyezni, márpedig a közúti és hídfejlesztési program az előbbit támogatja. A városházi anyag nem több, mint kívánságlista – tette hozzá Lukács.
Otromba módon viselkedett a román államfő Budapesten