Fővárosi tervek

1999. 10. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest közlekedési rendszerének fejlesztéséhez legalább ezermilliárd forint kellene, azonban a Városházán ennek az összegnek – éppen a 4-es metróhoz szükséges – negyedét sem tudják felmutatni. A kerületek szerint az e témában készült legújabb fővárosi tanulmány jó, csakhogy a részletek és az anyagiak hiányoznak belőle.Mint arról korábban beszámoltunk, a Főpolgármesteri Hivatal megbízásából még a nyár derekára elkészült a Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési tervéről szóló háttéranyag. A Főmterv Rt. terveit a napokban véleményezik a kerületi önkormányzatok, mert az új koncepciót még októberi ülésén tárgyalná a fővárosi közgyűlés. A végrehajtáshoz becsült ezermilliárd forintos összköltség hiányában azonban félő, hogy a szép tervek csak vágyálmok maradnak. A városvezetés zárolta a metróépítésre félretett 30 milliárd forintot, miközben Budapest felszíni tömegközlekedése a szakemberek szerint is folyamatosan romlik. Óbudán támogatják a nagyívű elképzeléseket, azonban a főváros pénzügyi vezetése hallgat a koncepció finanszírozási kérdéseiről – nyilatkozta lapunknak Tarlós István, Óbuda polgármestere. Továbbra is késik a BKV, a MÁV és a Volán együttműködésével tervezett közlekedési szövetség, és kérdéses az úgynevezett észak–déli regionális gyorsvasút megvalósításának ideje is. A kerületvezető továbbra is követeli, hogy a békásmegyeri nyugdíjasok érdekében legalább Csillaghegyig hosszabbítsák meg a 60-as busz vonalát. Derce Tamás, Újpest első embere konkrét előterjesztést vár ahhoz, hogy a képviselők elé terjeszthesse az anyagot. A háttérdokumentációt üdvözli, mert megfelel az újpesti érdekeknek, szerinte azonban a végleges változat kidolgozását hosszadalmas jogi és szakmai egyeztetéseknek kell megelőzniük. Az óbudaiak szerint az aquincumi híd és az M0-s híd egyaránt fontos, utóbbit viszont csak akkor támogatják, ha a körgyűrűt egészen a Bécsi útig vezetik. Az újpestiek ellenben az aquincumi híd támogatását kötik ahhoz, hogy megépüljön az M3-as kapcsolat”. A fővárosi önkormányzat két évvel ezelőtti terveihez képest jelentős a változás – mondta el lapunknak Gyenge Zsolt, a terézvárosi polgármesteri hivatal közlekedési referense. A VI. kerületi képviselők még nem tárgyaltak a tervekről, a hivatal viszont gondnak tartja, hogy az anyagiakról egy sor sem szól. Javasolják a Deák térig közlekedő villamosok vonalának meghosszabbítását egészen a XIII. kerületi Lehel térig, illetve a Kós Károly sétány végleges lezárását. Az angyalföldi képviselő-testület minap tárgyalta, és továbbtervezésre alkalmasnak találta a főváros elképzeléseit, amelyek a kerületre nézve nem tartalmaznak jelentős változást. A vitaanyag szerzői – saját bevallásuk szerint – egyensúlyt kívántak teremteni a városfejlesztés, valamint a környezetvédelem sürgető kérdései között. Ez nem sikerült – állítja Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője, aki szerint „a tervezet nemcsak a pénzügyekben nagyvonalú”, hanem ellentétes több országgyűlési határozattal is. A környezetvédők szerint a személygépkocsi-forgalommal szemben a tömegközlekedést kellene előtérbe helyezni, márpedig a közúti és hídfejlesztési program az előbbit támogatja. A városházi anyag nem több, mint kívánságlista – tette hozzá Lukács.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.