Kornélia 2024. március 3.
logo

Százmilliós nagyjavítás után kiselejtezik a gyakorlógépeket

Zord Gábor László
1999.11.22. 23:00

Újabb részletekre derült fény a magyar légierőnél esedékes változásokkal kapcsolatban. A szentkirályszabadjai helikopterezred ezek szerint Pápára költözne a kivonásra kerülő MiG–21-esek helyére – tudtuk meg katonai forrásoktól.A Veszprémhez közeli bázisra a szárazföldi csapatok műszaki alakulata kerülne, mely így kiképzéséhez és gyakorlataihoz ki tudná használni az újdörögdi lőtér közelségét. Arra azonban, hogy a repülősök részére az áthelyezés milyen előnyöket tartogat, senki nem tudott racionális magyarázattal szolgálni. A megközelíthetőség szempontjából Szentkirályszabadja lényegesen jobb helyzetben van, mint Pápa, de az elhelyezés tekintetében sem jelentene előrelépést a helikoptereseknek az új diszlokáció. A pápai repülőtér előnye – mely repülőgép-fedezékeiben rejlik – a helikopterek esetében nem érvényesíthető. A racionalizálás miatt valószínű, hogy a szolnoki helikopterek is csatlakoznak szentkirályi társaikhoz Pápán. Ez szakértők szerint ismét harcászati kérdéseket vet fel, hiszen a szárazföldi csapatok támogatására hivatott helikopterek így meglehetősen távol kerülnek a déli és a keleti határszakasztól, melyen a leginkább valószínűsíthető bevetésük – mint azt a délszláv háború is bizonyította. Abból a célból, hogy válsághelyzet esetén közel legyenek bevetési területükhöz, át kell majd települniük, ami jelentős többletköltséggel és időveszteséggel jár. Jövőre egyébként újabb, nemzetközi mércével is ritka leépítéssel szembesül a haderőnem, hiszen nem kevesebb mint négy repülőgéptípus kivonása kezdődik majd meg. A MiG–21-es vadászgépek mellett kiselejtezik és eladják a Jak–52-es kiképzőgépeket, melyeket még az Antall-kormány vásárolt a hazai repülőkiképzés kiszolgálása végett. Eladják a Mi–2-es kiképző- és futárhelikoptereket is, de a legmeglepőbb döntés az L–39-es sugárhajtású gyakorlógépek kivonásával kapcsolatos. A Jakokkal egyetemben ugyanis ezek mostanában esnek át nagyjavításon a Dunai Repülőgépgyárban. A százmilliós nagyságrendű költséggel járó ipari javítást közvetlenül követő kivonás nem ismeretlen a Magyar Honvédség gyakorlatában. 1997-ben selejtezték ki a Szu–22-es vadászbombázókat, melyeket csupán az előző évben újítottak fel.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.