Üzlet vagy zsarolás?

1999. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Romba dőlhet a Kincsem Park nagyszabású felújítási terve, s azzal együtt meghiúsulhat az „Eastend Centerként” emlegetett Kerepesi úti bevásárlókomplexum felépítése is, mert a galopp-pálya egy mindössze ezreléknyi területével rendelkező társtulajdonosa nem járul hozzá a beruházás építési engedélyéhez. Borsos kártérítés fejében jobb belátásra térne.Az ÁPV Rt. 1998 augusztusában kötött szerződést a francia Bouygues vállalattal a Kerepesi úti ügetőpálya eladásáról. A privatizációs részvénytársaság vezetői abban reménykedtek, hogy így talán lezárul a magyar lóversenytársaság hosszú évek óta tartó hanyatlása. A franciák az értékes telekért cserébe ugyanis vállalták, hogy teljes egészében felújítják a budapesti nemzetközi vásártér mellett található Kincsem Parkot, ahol a jövőben korszerű körülmények között egy helyen rendezhetnék a galopp- és ügetőfutamokat. (Budapesten két lóversenypálya van: az Ügető, aminek a helyén a bevásárlóközpont épülne, és a Galopp, azaz a Kincsem Park, amely a jövőben az összevont „lovi” lenne.) A Bouygues a Keleti pályaudvar szomszédságában 120 millió dollárért egy 80 ezer négyzetméteres bevásárló- és szórakoztatóközpontot építene, ám a szerződés szerint csak akkor kezdhet hozzá a beruházáshoz, ha befejezte a Kincsem Park felújítását. Egyelőre azonban az építési engedélyt sem sikerült beszereznie, mert a 88 hektáros Kincsem Park mindössze 1700 négyzetméterét birtokló társtulajdonosa, a Ficsór Autóház Kft. nem hajlandó hozzájárulni az engedély benyújtásához, annak ellenére, hogy a tervezett beruházás a területét nem érintené.A kft. 1995-ben – miközben politikai érdekkörök küzdöttek a „lovi” ingatlanjaiért – homályos körülmények között jutott a töredéktelekhez.A Ficsór Kft. a nyolcvanas években létesített gumiszerelő műhelyt az ominózus Fehér úri telken – ez a Kincsem Park egy hátsó szeglete -, s egy 1987-ben kötött szerződés tanúsága szerint tíz évre mindössze százezer forintért vette bérbe a lóversenypálya akkori üzemeltetőjétől. A Nemzeti Lóverseny Kft. 1995. decemberében – egy évvel e szerződés lejárta előtt – ötmillió forintért eladta a területet a cégnek, amivel a vállalkozás olyan ütőkártyához jutott, amelyet most súlyos tízmilliókra, más állítások szerint százmilliókra váltana. Informátoraink ugyanis azt állítják, hogy Ficsór János már többször tárgyalt a Bouygues képviselőivel, ahol nem fogadta el a felajánlott tízmilliós összeget. Ficsór János lapunk kérdésére nem cáfolta a találkozó tényét, ám hangoztatta, hogy ő csak a Lóverseny Kft. kérésére vett részt az egyeztetésen, hiszen a tárgyalópartnere az ügyben nem a Bouygues. Mint mondta: a Lóverseny Kft.-től valóban követel kártérítést, ám az nem zsarolási összeg, hanem egy korábbi vitás ügyből származó kárigény, amely Ficsór szerint „még a Bouygues építési engedélyének kiadása előtt rendezhető”. A Ficsór Autóház ugyanis autó- és fitneszszalon beruházásába kezdett a telephelyén, amelynek a módosított építési engedélyét megfellebbezte a Nemzeti Lóverseny Kft. előző vezetése. Az autószalon és fitneszcentrum építését le kellett állítani, ami Ficsór szerint „sokmilliós” kárt okozott neki. Ám ennek – mint hangsúlyozta – csak töredékét kéri a Nemzeti Lóverseny Kft.-től, s azt sem pénzben, hanem egy újabb telekben. Ezt követően ő nem akadékoskodik tovább – ígérte. Winkler Tamással, a versenypálya új igazgatójával egyébként sincs személyi ellentéte, így biztos, hogy sikerül megegyezni vele – tette hozzá.A Ficsórral kötött szerződést egyébiránt Vető Miklós, a lovi akkori igazgatója, Székely és Winkler elődje, jelenleg kisgazda körökben ismert mezőgazdasági vállalkozó hozta tető alá 1995-ben. Meglepő módon a megállapodás nem intézkedett a parányi terület jogi leválasztásáról, hanem társtulajdonossá tette, s végtére is ötmillió forintért alkupozícióba hozta Ficsórt. A szerződést akkor írásban támogatásáról biztosította Farkas Ferenc, a Magyar Lovaregylet elnöke is. Vető Miklós kérdésünkre azt a magyarázatot adta, hogy a szerződés elvben tartalmazza a megosztás lehetőségét, amit „kutya kötelessége” lett volna véghezvinnie Ficsórnak és Székely Péternek, a lovi következő igazgatójának. Őt ugyanis nem sokkal a szerződés megkötése után – december végén – tudomása szerint Princz Gábor és Csintalan Sándor nyomására leváltották. Őt pedig támadták, mert ellenállt ennek a nyomásnak. Hogy ne lehessen elherdálni a pályát, megrendelte az értékbecslését, s kiderült: az addig papíron leírt terület 15 milliárd forintot ér – emlékezett vissza. „Mielőtt elmozdítottak, minden szerződésembe belekötöttek, s lám, lám a Ficsórral kötött megállapodásban akkor sem találtak kifogást” – fogalmazott az exigazgató. Elmondta, hogy a szerződés ügyét Farkas Ferenc is jóváhagyta, mivel a Lovaregylet a hagyomány szerint mindig is részt vett az ügyek intézésében. Vető azt javasolta, hogy a „Ficsór-kérdést” adják át a Lovar-egyletnek, amely kártérítés nélkül, egy csapásra megoldaná.Farkas Ferenc úgy látja, hogy Ficsórnak semmilyen jogalapja nincs hátráltatni a lóversenypálya felújítását. Állítása szerint a vállalkozó a már említett autószalon-építkezéssel birtokháborítást követett el. Székely ezért fellebbezte meg az építési engedélyét. A lovas érdekvédő azt is elmondta: ő csak azért szignálta a kérdéses 1995-ös szerződést, hogy jelezze: nem sérti a lóversenyzés érdekeit. A többi részlettel jogkörénél fogva nem foglalkozott.Winkler Tamás, az ÁPV Rt. tulajdonában lévő Nemzeti Lóverseny Kft. ügyvezetője lapunknak annyit mondott el: továbbra is bízik abban, hogy megvalósulhat a nagyszabású átépítés és felújítás, s Ficsór jóhiszeműen áll hozzá az építésiengedély-kérelem benyújtásához. A Bouygues hazai képviselői nem kívánták kommentálni az esetet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.