Döbbenetes élmény volt tavaly október 23-án, amikor a Corvin közi megemlékezésen ifjú Jászai László drámai erővel élesztette újjá a Te pesti srác című költeményt. Az országszerte tömegeket vonzó Trianon-emlékműsornak ő az egyik motorja. Ifjú Jászai László a Nemzeti Színház fiatalabb nemzedékének vezető színészeként robusztus átéléssel viszi színre a magyar és a világirodalom ismert hősi és karakterszerepeit. Büszkén vállalja az apai örökséget. Idősebb Jászai László nemzedékének egyik legmarkánsabb és legtehetségesebb alakja, akiről köztudomású, hogy azért volt „csak” a legjobb, vidéken található magyar színházak vezető színésze, mert soha nem engedett ‘56-ból és soha nem szegődött el a szürkék hegedősének.
- Kicsiny gyermekkoromtól fogva nagy formátumú egyéniségek vettek körül. Nagyapám nővérét, a csodálatos Jászai Joli nénit aligha kell bemutatnom. Sorolhatnám édesapámat, vagy édesanyámat, a vérbeli irodalomtanárnőt. Mint egy szivacs, úgy szívtam magamba közöttük a magyarság, a tisztesség, az igazi irodalom szeretetét. Azt, hogy a Szinyei Merse Pál gimnáziumban elért tanulmányi eredményeim nem voltak túl fényesek, ellensúlyozták a nem is kis számú arany és ezüst diplomák, amelyeket országos szavalóversenyeken nyertem. Így amikor elém tették a jelentkezési lapot a továbbtanuláshoz, automatikusan beírtam: Színház- és Filmművészeti Főiskola. Apám azt cselekedte, amit egy művésznek és szülőnek tennie kellett. Nem lebeszélni, hanem megóvni szeretett volna attól a csodától, amit ő harminc éven át szolgált, minden szépségével és keserűségével.
- Saját bőrén is megtapasztalhatta édesapja igazságát…
- A színművészeti főiskolai felvételi három vizsgából, úgynevezett rostából áll. 1985-ben a másodikon elvéreztem. Fizikailag „fájtam a csalódástól”, azután jelentkeztem Gór Nagy Mária színitanodájába. Mari hitt bennem, és erősítette hitemet: „igenis, tehetséges vagy”. 1986-ban újra próbálkoztam a főiskolán, s ekkor már csak a harmadik rostán akadtam fenn. Ám Bodnár Sándor tanár úr, a Nemzeti Színház Stúdiójának vezetője meghívott a stúdióba. Egy év a Nemzeti Stúdiójában meghatározó csoda volt az életemben. Ajándékba kaptam az égtől egy másik családot és egy mesevilágot.
- Ha jól tudom vargabetűvel, kicsiny veszprémi, majd Játékszíni intermezzo után került vissza a nagy családba, a Nemzeti Színházhoz.
- Ekkor rövid ideig egy társulatban játszottam édesapámmal. A történethez tartozik, hogy Kapás Dezső megpróbálta egy közösségben megtartani legendás csapatát. Ám a sors úgy hozta, hogy a tervet csak rövid időre valósíthatta meg Berényi Gábor, a Játékszín igazgatója. Együtt szerződtetett bennünket A három nővérre és A Karamazov testvérekre. Utóbbi telitalálat volt. Magam Dimitrijként arattam hatalmas sikert. A Karamazov premierjén a nézőtéren ült Ablonczy László igazgató és Sík Ferenc, a Nemzeti mű-vészeti vezetője, s szerződést ajánlottak nekem. Ez életem nagy ünnepnapja volt. Amikor hazajöttem, és bejelentettem, hogy szerződtet a Nemzeti Színház, apám már ágyban feküdt. Fölült, és elkezdett sírni. Megölelt, és azt mondta: „Boldog vagyok, büszke vagyok. Amit nekem Isten nem adott meg, megadta a fiamnak.”
- Azóta elmondhatjuk, hogy ön a Nemzeti Színház egyik fiatal, vezető színművésze.
- Madártávlatból így igaz, de közelről semmi sem olyan egyszerű, mint hinnénk. Tény, hogy olyan igazgatóm, mint Ablonczy, nekem többé az életben nem lesz. Pedig igazából csak a harmadik szezonomban indultam be. A műsortervben megláttam kiírva Bródy Sándor A tanítónőjét. Ebben még Szegeden apám is játszotta ifjú Nagy Istvánt, a férfi főszerepet. Tudtam, ha ez a figura elmegy mellettem, akkor én meghaltam. Soha nem könyörögtem életemben, de úgy éreztem, most beszélnem kell Sík Ferenccel. Kapóra jött, hogy amint beléptem a színházba, szembe jött velem a lépcsőn. Megszólítom: „Tanár úr, mikor tudna rám szánni öt percet?” „Most” – felelte. Előadtam: úgy érzem, nekem írták ifjú Nagy István szerepét. Rám nézett: „Kérem szépen. Miért ne?”