A franciákat nem érdekli a választás

A francia választóközönség mintegy háromnegyedének nem sikerült érzékelhető különbséget felfedeznie az Élysée elnöki palota megszerzésére jelöltségét bejelentő Jacques Chirac hivatalban lévő köztársasági elnök és a szocialisták színeiben harcba induló Lionel Jospin kormányfő választási programjában, a megkérdezettek majd hatvan százalékát pedig szinte nem is érdekli a végeredmény.

MTI
2002. 02. 25. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Libération hétfői számában ismertetetett felmérés, amelyet a Louis-Harris intézettől rendelt meg a baloldali lap, 1011 franciától tudakolta, melyik jelölt ígéreteiben ismeri fel saját igényeinek képviseletét, az eredmények azonban egyik fél számára sem túl hízelgőek.

A válaszadók 34 százaléka szinte teljesen azonosnak látja a közbiztonság erősítésére, a foglalkoztatottság növelésére, Franciaország tekintélyének növelésére koncentráló két pályázó célkitűzéseit, további 40 százalék kicsivel árnyaltabban úgy fogalmazott, hogy „nem túlságosan különböznek” a körvonalazott elképzelések. Azaz a franciák 74 százaléka szembesül azzal a gonddal, hogyan döntsön két egyforma kínálat között az április 21-i első, illetve a május 5-én esedékes második fordulóban.

A Jospin bejelentkezésével tulajdonképpen a múlt hét közepén beindult kampány még leginkább a 65 év feletti korosztályt, illetve a vezető beosztású értelmiségiek szociológiai szegmensét „hozza lázba”, ha egyáltalán izgalomról lehet beszélni annak fényében, hogy a nyugdíjasok 52, a „káderek” 51 százaléka vallotta azt, hogy „nagyon” vagy „meglehetősen” érdekli az előmérkőzés.

A különböző társadalmi rétegek körében hasonló apátia mutatkozik, bár eltérő arányban. A legfiatalabb választók – a 18-24 évesek – egyharmadát foglalkoztatja az öt évre szóló elnöki mandátum elnyeréséért indított küzdelem kimenetele, a munkások körében mindössze 28 százalékos az érdeklődés.

A testvéri hasonlóságot mutató két elnökjelölti vízió tálalása ilyen körülmények között meghatározó lehet, de a szervírozás pontozása sem mutat ki perdöntő véleménytöbbséget. Jospin hitelesége mintha kicsivel meggyőzőbb lenne, mint Chiracé. A felmérésben részt vevők 35 százaléka ítélkezett úgy, hogy a miniszterelnök „jobban képes hangot adni a franciák gondjainak” mint az elnök, de Chirac mellett is 33 százalék voksolt a tét nélküli véleményvetélkedőben.

A kisiparosok, kereskedők, vállalkozók 40 százaléka hiába keresi a markáns különbségeket, véleményük árnyalataira utal, hogy 25 százalékuk „kevésbé bizalmatlan” Jospin iránt. E fordítottan megfogalmazott hűségnyilatkozatban 22 százalék teszi le a voksot a leköszönő elnök mellett. A kétkezi munkásoknál is kis előny mutatkozik Jospin oldalán, 35 százalékban az ő terveit találják „világosabbnak és összefüggőnek”, Chirac megítélése 31 százaléknál kedvezőbb, 24 százalékuk viszont egyik programmal sincs kibékülve.

Szimpátia tekintetében tovább bonyolódik a kép a politikai színskála két végpontján. A két szélsőbaloldali párt szavazóinak fele kapásból hárítja mindkét elnökjelöltet, a trockisták másik fele azonban Jospint ítéli kevésbé ellenszenvesnek. A szélsőjobboldal hívei azonos hőfokú utálattal viszonyulnak Jospinhez és Chirachoz, de feltehetően a saját táboron belül megtapasztalt kirekesztettség miatt ellenséges indulataik erősebbek a jobboldali jelölt iránt.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.