Elítélő szakvélemények a regisztrációs adókról

Az Adótanácsadók Egyesülete értetlenül figyeli a Pénzügyminisztérium és a gépjármű-forgalmazók regisztrációs adóról a nyilvánosság előtt zajló vitáját, mivel álláspontunk szerint a február 1-e előtt behozott használt járművek után az arról rendelkező törvény szerint nem lehet a regisztrációs adót jogszerűen követelni - olvasható az OTS Cégvonal által ismertetett közleményben.

OTS
2004. 01. 20. 10:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A regisztrációs adóról szóló 2003. évi XC. törvény alapján a regisztrációs adót a belföldön forgalomba helyezendő – és nem a forgalomba helyezett – személygépkocsi és lakóautó után kell fizetni.

A regisztrációs adótörvény fogalmi meghatározása szerint forgalomba helyezésnek minősül:

1. belföldön első ízben történő nyilvántartásba vétel,

2. az átalakítás esetén ezen ténynek a nyilvántartásba vétele, és a forgalmi engedélybe történő bejegyzésével,

3. a regisztráció adómentesség megszűnése esetén az ismételt forgalomba helyezés.

A raktáron lévő, külföldről behozott használt járművek esetében kizárólag az 1. pont szerinti forgalomba helyezés jöhet szóba, ezért az adókötelezettség csak akkor merülhet fel, ha az új törvény hatályba lépéséig a személygépkocsi első – a regisztrációs adóról szóló törvényben közelebbről meg nem határozott -nyilvántartásba vétele még nem történt meg.

A jogalkotó a törvény szövegében nem hivatkozik a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvényre, mint alkalmazandó jogszabályra és különösen nem az abban meghatározott országos járműnyilvántartásra, mint alkalmazandóra, hanem teljesen új fogalmat ad a forgalomba helyezésre. Ugyanis a regisztrációs adótörvény nem egy konkrét nyilvántartást nevesít a forgalomba helyezés feltételeként, csupán azt írja elő, hogy a forgalomba helyezés a személygépkocsi nyilvántartásba vételével történik.

Ebből következően bármilyen belföldi nyilvántartásba történő
felvétel megvalósítja a forgalomba helyezés törvényi tényállását. Ilyen nyilvántartás lehet álláspontunk szerint a számviteli törvény szerint előírt nyilvántartás is. De ugyancsak ilyen nyilvántartás lehet a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvény 34. paragrafusa szerinti is, mely kimondja, hogy a használt járművek, járműalkatrészek értékesítésével foglalkozó kereskedő köteles nyilvántartást vezetni az általa vásárolt járművek adatairól.

Egyesületünk álláspontja szerint, ha ezekbe a nyilvántartásokba – akár egyikbe is – a kereskedő beírja az adott törvényben előírt adatokat, akkor megtörtént a regisztrációs adóról szóló törvény meghatározása szerinti forgalomba helyezés. Ezért álláspontunk szerint amennyiben az ilyen nyilvántartásba vételre 2004. február 1. napját megelőzően kerül sor, akkor a személygépkocsi, vagy a lakóautó után a regisztrációs adót nem lehet követelni.

Lehet persze azt állítania a pénzügyi kormányzatnak, hogy a fenti álláspontunk helytelen, csak igen nehéz bizonyítani, hogy a jogalkotó szándéka szerint az új törvényben szereplő nyilvántartás kifejezés alatt a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala által vezetett közúti közlekedési nyilvántartást kell érteni, mivel erre nem hivatkozik a regisztrációs adót megállapító törvény.

Ha a jogszabályt előkészítő pénzügyminisztériumi szakapparátus, vagy a jogalkotó Országgyűlés a törvény megfogalmazásakor a „nyilvántartás” kifejezés alatt ennek a hivatalnak az irattárára gondolt, akkor nyilvánvaló, hogy ezt beleírta volna a törvény szövegébe.

Az új törvény alkalmazásánál Egyesületünkben fel sem merülhetett más értelmezés, mert nem indulhattunk ki abból a feltevésből, hogy a jogalkotó képtelen volt a jogszabályban megfogalmazni tényleges akaratát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.