Ismét megbukott az adatkozmetika

Nemcsak az autópálya-elszámolások, hanem számos más tétel elszámolása is szabálytalan volt az idei költségvetésben az EU szerint, amelynek eredményeként összesen 547 milliárd forinttal nőhet a költségvetési deficit – értesült a Magyar Nemzet pénzügyminisztériumi forrásokból. Joaquín Almunia, az Európai Unió pénzügyi biztosa múlt héten kételyét fejezte ki a kimutatások hitelességével kapcsolatban, ám konkrét tételként akkor még csak az autópálya-elszámolások „mérlegjavító” gyakorlatát említette. Azóta kiderült: az autópályáknak a költségvetésből történő „kivételén” túl más költségvetési elszámolások sincsenek rendben, s így az előirányzotthoz képest 2,5 százalékkal lesz magasabb az idei GDP-arányos deficit. • Nem erősíti meg a PM az Eurostat jelentést illető híreket

Magyar Nemzet
2005. 09. 22. 7:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Nemzet úgy tudja, a kormány által augusztus 31-én benyújtott elszámolást annak ellenére nem fogadta el az EU, hogy az már a korábban hivatalosan bejelentett hiánymutatóknál lényegesen magasabb deficitet tartalmazott, ezért a teljes kimutatást most újra meg kellett változtatnia a KSH-nak. A kifogásolt tételek között szerepel a közalkalmazottak nulladik havi fizetésének elszámolása, amely összesen 15 milliárd forinttal emeli meg a hiányt, miközben a kisebb állami bevételek és a tervezettnél lényegesen magasabb költekezés százmilliárddal rontja a mérleget.

A korábban gondoltnál jóval nagyobb a gond az autópálya-elszámolásoknál is, a Magyar Nemzet értesülései szerint ugyanis az Eurostat nemcsak a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. 178 milliárd forintos befizetését vétózta meg, hanem a teljes PPP-ügyletet, tehát azt a költségvetési manőverezést, amely az NA Rt. és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. között létrejött tranzakcióval próbálta csökkenteni a hiányt. Összességében az Eurostat felé elküldött korábbi kimutatásban szereplő 776 milliárd forintos költségvetési hiány helyett a valóságban 1323 milliárdra rúg a deficit.

Az elmarasztaló uniós álláspont nemcsak az idei költségvetésben rögzítetteket borítja fel, de a jövő évi büdzsét, sőt az EU-nak benyújtott magyarországi felzárkózási programot is. Arra a veszélyre, hogy az euró 2010-es bevezetése tarthatatlanná vált, már a múlt heti uniós elmarasztalás után is figyelmeztettek elemzők, emellett beigazolódnak Járai Zsigmond jegybankelnök hétfői szavai. A Magyar Nemzet úgy tudja, hogy elszámolásunk visszautasításával immár a Pénzügyminisztérium (PM) is tisztában van, ezért Gyurcsány Ferenc miniszterelnök napokon belül bejelenti, hogy a jövő évi költségvetési hiány magasabb lesz a konvergenciaprogramunkban előírt mértéknél. Az ügy azért is kínos, mert a kormány által meghatározott és az EU által elfogadott felzárkózási programunkat most újra módosítani kell. Az első konvergenciapályát tavaly május 15-én nyújtottuk be az uniónak, ám azt fél évvel később már felül is kellett vizsgálni. A decemberben elküldött új felzárkózási program egyenesen úgy fogalmazott: a kormány deklarációja, hogy „középtávon nem mond le a konvergenciaprogramban meghirdetett fiskális pálya megvalósításától”. A mostani uniós állásfoglalás értelmében a legújabb programban ismét felfelé kell majd módosítani mind az idei, mind pedig a jövő évi hiánycélokat. Amennyiben az Eurostat hivatalosan is közzéteszi a magyar hiányadatokra vonatkozó állásfoglalását, akkor az idei deficit eléri a GDP 7,2 százalékát. A jövő évi büdzsé az uniós elszámolásokból adódó nehézségek nélkül is problémákkal küzd: a Népszabadság információi szerint még mindig 80 milliárd forint az eltérés a korábban meghatározott pénzügyi lehetőségek és a tárcák konkrét költségvetési elképzelései között. A lap úgy tudja, hogy a 2006-os büdzsé tervét a hét végi informális kormányülésen véglegesíti majd a kabinet.

Hiába érkeztek be az előirányzottnál lényegesen magasabb öszszegre vonatkozó vételi ajánlatok a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt.-re, az EU állásfoglalása ebben a kérdésben is egyértelmű: a beérkező pénzt nem lehet majd felhasználni a központi költségvetés hiányának mérséklésére. Ez azt jelenti, hogy a mérleg akkor sem javulhat az idén, ha a repülőteret felgyorsított értékesítés mellett még 2005-ben eladja az ÁPV Rt. A Magyar Nemzet információi szerint a PM mintegy 350 milliárd forintos eladási árral kalkulál a BA Rt.-t illetően.

Noha az Állami Autópálya Kezelő Rt. éppen kedden jelentette be, hogy jelenleg is dolgozik az autópálya-építésekhez szükséges hárommilliárd euró – mintegy 750 milliárd forint – értékű kötvénykibocsátás előkészítésén, az Eurostat elmarasztaló állásfoglalása ezt a tranzakciót is megállíthatja. Kérdéseket vet fel az is, hogy a kibocsátás több éven keresztül évi 6-8 milliárd forintos felesleges kamatkiadással terhelné meg az államkasszát, ami a jegybank számításai szerint öszszesen 70-100 milliárd forintos pluszköltséggel járna. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korábban már többször jelezte aggályait a PM-nek az autópálya-kiadások elszámolásával kapcsolatban. Varga Mihály, az Országgyűlés költségvetési bizottságának fideszes elnöke ezzel kapcsolatban tegnap úgy fogalmazott: az MNB egy nagyobb bajt akadályozott meg, amikor közölte a brüsszeli illetékesekkel, hogy a kormány ki akarja venni az autópálya-építési költségeket az államháztartásból. Az MSZP az autópálya-beruházások körüli elszámolási vitát a pénzügyi tárca és az Eurostat közötti szakmai vitának tekinti – reagált Varga Mihály szavaira a szocialista Kovács Tibor, aki arra kérte a jegybankot, dokumentumokkal igazolja, hogy valóban előre figyelmeztette a PM-et az elszámolás helytelenségére.

Az IMF új jelentésében megállapítja, hogy a gazdaság növekedési üteme 2004 vége, 2005 eleje óta lassult. A nemzetközi szervezet szerint a folyó fizetési mérleg hiánya jelentős, a deficitet a külföldi működőtőke-befektetések bizonyos mértékű bővülése ellenére az eladósodás révén kell finanszírozni, s ez kiteszi a gazdaságot a befektetők hangulatváltozásának – figyelmeztet az IMF, amely úgy tartja: az államháztartás hiányának tartós csökkentését a gazdaságpolitika prioritásának tekinti.

A kormány kitart. A kormány tegnap jelentést hallgatott meg az államháztartási hiány alakulásával kapcsolatban – jelentette be Batiz András kormányszóvivő.
– A kabinet továbbra is fenntartja, hogy az idei deficit 1022 milliárd forint lesz. Kóka János gazdasági miniszter leszögezte: a kabinet tartani kívánja a tervek szerinti autópálya-építéseket. (Cz. I.)

Gyengült a forint. Részint a jövő évi költségvetési hiánnyal kapcsolatos aggodalmaknak köszönhetően gyengült tegnap a magyar fizetőeszköz a bankközi devizapiacon. Lapzártakor az euróval 246,40–246,68 forintos árfolyamon kereskedtek, ami az előző napi záró árfolyamhoz képest 40–50 filléres gyengülésnek felel meg. (D. Z.)

GKI: Látszatintézkedések. Csak látszólag folytatódik idén a költségvetés konszolidációja – hívja fel a figyelmet a GKI Gazdaságkutató Rt. tegnap közzétett jelentése, amely az államháztartási hiány idei csökkenése helyett növekedést jelez előre a tavalyi évhez képest. A GKI számításai azt mutatják, hogy hazánk nettó külföldi adóssága idén és jövőre tovább nő. A következő évre várható folyamatokkal kapcsolatban a gazdaságkutatók megjegyzik: a prognóziskészítést megnehezíti, hogy a választásokig a politika a szokásosnál is jobban uralja a gazdasági döntéseket.

Uniós bírálatok
2004. június 16. Az Európai Bizottság (EB) eljárást indít Magyarország ellen a túl magas államháztartási hiány miatt.
2004. október 20. Az EB szerint hazánk az euró bevezetéséhez szükséges egyetlen követelményt sem teljesíti.
2004. december 17. Az EU 2005-ös előrejelzése szerint az új tagállamok közül hazánkban lesz a legmagasabb az államháztartási deficit.
2005. január 18. Az uniós pénzügyminiszterek úgy döntenek, folytatni kell hazánk ellen a túlzott deficiteljárást.
2005. szeptember 16. Az uniós pénzügyi biztos elmarasztalja az autópálya-építésekre vonatkozó magyar könyvelést.

A közös valuta előnyei. Bár a pénzügyminiszter szerint a közös uniós valuta bevezetésének csúszása nincs hatással a magyar gazdaságra, a valóságban számtalan gazdasági előnyt biztosít hazánknak az euró. A hazai fizetőeszköz cseréjével megszűnne az árfolyamkockázat. A nemzeti valuta le- és felértékelése nem okozhat többletterhet az állampolgároknak, továbbá nem használható fel az árfolyam-politika a fizetési mérleg egyenlegének javítására. Utazásaink során megspórolhatjuk a pénzváltás költségeit, a külkereskedelemben érdekelt cégek csökkenthetnék költségeiket. Az euró lehetővé teszi az árak könynyebb összehasonlítását, erősödik a verseny, aminek a nyertesei a fogyasztók. Az euró bevezetésével Magyarország kevésbé kitett az árfolyammozgások és a spekulációs támadások okozta pénzügyi válság veszélyének. (D. Z.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.