Éllovasok vagyunk a közúti halálozásokban

Hazánké a kétes dicsőség, hogy másodikként vezeti az unióhoz újonnan csatlakozott országok csoportjában a közúti halálesetek statisztikáját: 2001 óta Magyarországon 5 százalékkal emelkedett ez a mutató. Az átalakuló országokba ezrével zúdulnak az igen gyors autók.

2006. 02. 20. 16:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahol korábban a Lada volt az út királya, most csúcskategóriás terepjárók, SUV-ok száguldanak. A Kelet-Európa ütött kopott útjaira hirtelen rázúdult forgalom brutális balesetek tucatjait idézi elő – írja az Independent. A brit lap abból az alkalomból ír az újonnan csatlakozott országokra jellemző, életveszélyes közúti állapotokról, hogy az Európai Bizottság rövidesen jelentést tesz közzé a régiónkban is egyre szembetűnőbbé váló útbiztonsági problémákról.

Az uniós szakminiszterek márciusban tárgyalnak a közúti balesetek kérdéséről, míg Jacques Barrot, a bizottság közlekedési biztosa tervezetet készít a járművek biztonsági technológiája és a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére. Barrot sürgetni fogja az érintett országokat, hogy szigorúbban büntessék a közlekedési kihágásokat, az EU többi tagjához hasonlóan.

Részegen, öv nélkül

A volt kommunista országokban – fogalmaz a lap – gyakran tehető felelőssé a balesetek magas számáért a száguldozás, az alkoholos állapotban való vezetés, a biztonsági öv és a gyerekülés hiánya ; ez leginkább Lettországra, Litvániára és Lengyelországra jellemző. Az egykori szovjet éra valamennyi államára jellemző, hogy a szocialista időszak autóforgalmára méretezett úthálózat nem viseli el a megnövekedett forgalmat, s ez a halálesetek abnormális megugrásához vezet.

Magyarországé a kétes dicsőség, hogy másodikként vezeti az újonnan csatlakozott országok csoportjában a közúti halálesetek statisztikáját: 2001 óta Litvániában 7, Magyarországon 5, Lengyelországban 3 százalékkal emelkedett ez a mutató – írja a brit lap.

A régebbi uniós tagállamok közül Franciaországban emelkedett meg, mintegy egyharmadával, a közúti balesetek száma 2001 óta, míg Nagy-Britanniában pedig 15 százalékkal nőtt a motorkerékpáros balesetek arányszáma.

Magas kockázat

Lettországban és Litvániában egyaránt 200 haláleset jut évente egymillió főre – ez mintegy négyszerese a brit, a svéd vagy a máltai baleseti mutatónak –, s e magas számarány is felhívja a figyelmet az aránytalan fejlődés következményeire.

Nem elhanyagolható a régiónkban igen lanyha figyelemmel kísért egészségügyi kockázat sem. Az Independent Magie Pedent, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) koordinátorát idézve kiemeli: míg Nagy-Britanniának vagy az Egyesült Államoknak 30-40 éve volt arra, hogy megteremtse a magasabb fokú motorizáció infrastrukturális és egészségvédelmi háttérrendszerét, az átalakuló országokba ezrével zúdulnak az igen gyors autók, s a közegészségügyi rendszer valóságos mészárlással szembesül – fogalmaz a brit lap.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.