Ahol korábban a Lada volt az út királya, most csúcskategóriás terepjárók, SUV-ok száguldanak. A Kelet-Európa ütött kopott útjaira hirtelen rázúdult forgalom brutális balesetek tucatjait idézi elő – írja az Independent. A brit lap abból az alkalomból ír az újonnan csatlakozott országokra jellemző, életveszélyes közúti állapotokról, hogy az Európai Bizottság rövidesen jelentést tesz közzé a régiónkban is egyre szembetűnőbbé váló útbiztonsági problémákról.
Az uniós szakminiszterek márciusban tárgyalnak a közúti balesetek kérdéséről, míg Jacques Barrot, a bizottság közlekedési biztosa tervezetet készít a járművek biztonsági technológiája és a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére. Barrot sürgetni fogja az érintett országokat, hogy szigorúbban büntessék a közlekedési kihágásokat, az EU többi tagjához hasonlóan.
Részegen, öv nélkül
A volt kommunista országokban – fogalmaz a lap – gyakran tehető felelőssé a balesetek magas számáért a száguldozás, az alkoholos állapotban való vezetés, a biztonsági öv és a gyerekülés hiánya ; ez leginkább Lettországra, Litvániára és Lengyelországra jellemző. Az egykori szovjet éra valamennyi államára jellemző, hogy a szocialista időszak autóforgalmára méretezett úthálózat nem viseli el a megnövekedett forgalmat, s ez a halálesetek abnormális megugrásához vezet.
Magyarországé a kétes dicsőség, hogy másodikként vezeti az újonnan csatlakozott országok csoportjában a közúti halálesetek statisztikáját: 2001 óta Litvániában 7, Magyarországon 5, Lengyelországban 3 százalékkal emelkedett ez a mutató – írja a brit lap.
A régebbi uniós tagállamok közül Franciaországban emelkedett meg, mintegy egyharmadával, a közúti balesetek száma 2001 óta, míg Nagy-Britanniában pedig 15 százalékkal nőtt a motorkerékpáros balesetek arányszáma.
Magas kockázat
Lettországban és Litvániában egyaránt 200 haláleset jut évente egymillió főre – ez mintegy négyszerese a brit, a svéd vagy a máltai baleseti mutatónak –, s e magas számarány is felhívja a figyelmet az aránytalan fejlődés következményeire.
Nem elhanyagolható a régiónkban igen lanyha figyelemmel kísért egészségügyi kockázat sem. Az Independent Magie Pedent, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) koordinátorát idézve kiemeli: míg Nagy-Britanniának vagy az Egyesült Államoknak 30-40 éve volt arra, hogy megteremtse a magasabb fokú motorizáció infrastrukturális és egészségvédelmi háttérrendszerét, az átalakuló országokba ezrével zúdulnak az igen gyors autók, s a közegészségügyi rendszer valóságos mészárlással szembesül – fogalmaz a brit lap.
Érkezik az első nagy havazás, mutatjuk hol és mikor