Újabb gyémánt: Wajda Katynról forgat

Nem akarom mindkét oldalt bemutatni. A film szülővárosomban játszódik, apámra várva és tudatosítva, hogy soha nem fog visszatérni – nyilatkozta Andrzej Wajda. A világhírű lengyel rendező az 1940-ben a szovjet NKVD-alakulatok által elkövetett katyni tömegmészárlásról forgat filmet.

2006. 02. 16. 14:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1940 áprilisában és májusában közel 15 000 lengyel állampolgárt, magas rangú tiszteket, értelmiségieket gyilkolt le a szovjet NKVD kommandója Katynnál. Az esztelen mészárlásnak esett áldozatul Andrzej Wajda, a világhírű lengyel rendező édesapja is. A 79 éves alkotó most rámutat: 1990-1991-ig, amíg Gorbacsov meg nem küldte a tömeggyilkosság dokumentumait Lengyelországnak, nem volt lehetőség egy ilyen film elkészítésére.

Andrzej Wajda a film tervéről szerdán, az 56. berlini filmfesztiválon, a Berlinálén beszélt, ahol életműdíjat, tiszteletbeli Arany Medvét vehetett át életművéért. „Ez életem része, mert apám is az áldozatok között volt” – hangsúlyozta a rendező. „A film azonban nemcsak a bűncselekményről szól, hanem a hazugságról is” – mondta Wajda, nyilván arra utalva, hogy a tömeggyilkosságot szovjet részről következetesen tagadták, s a mészárlást csak Mihail Gorbacsov ismerte el kerek 50 esztendő múlva, 1990-ben.

Wajda nem rejti véka alá alanyi szemléletét: . „Édesapám és édesanyám is érintett, ez személyes ügyem” – nyilatkozta.

Nem született lengyel írásmű

Nem sokkal az 1940-es katyni mészárlás után, amikor a lengyel emigráns kormány Moszkva szövetségese lett, Sztálin és Berija letagadta a tömeggyilkosságot, pedig német kezdeményezésre már a második világháború alatt nemzetközi vizsgálóbizottság állapította meg, hogy a kivégzéseket a szovjet – nem pedig a német – jelenlét idején hajtották végre. Az internált lengyel tisztek, a hadvezetés szinte teljes tisztikarának lemészárlása azután történhet meg, hogy Adolf Hitler és Joszip Sztálin 1939-ben felosztották Lengyelországot a II. világháború kezdetén. Németország később megszegte a Sztálinnal kötött szerződést s 1941-ben inváziót indított a Szovjetunió ellen. Az előretörő német csapatok elfoglalták az eredetileg a Vörös Hadsereg által lerohant és közel két éven keresztül birtokolt lengyel területeket, majd Szmolenszk közelében, Katynnál megtalálták a tömeggyilkosság áldozatait. A szovjet propagandagépezet a németeket vádolta a mészárlással.

A bolsevik dikatúrák összeomlásakor gyakorolt gorbacsovi gesztust – a szovjet vérengzés elismerését és a dokumentáció egy részének átadását – később nem követték újabbak orosz részről. A Lengyelország részéről indított vizsgálat kudarcba fúlt, mert Moszkva továbbra sem hajlandó feloldani a vonatkozó dokumentumok kétharmadának titkosítását.

Wajda elmondta: ez évben megpróbálja befejezni a film forgatását. A Post Morten című alkotás létrejöttét az is késleltette, hogy a rendező sokáig töprengett: mi volna a legideálisabb technikai megoldás a „borzalmas tragédia” ábrázolására. Arról is beszámolt: jóval könnyebb dolga lett volna, ha egy novella vagy regény alapján indul el. Évekig vártam, de sajnos semmiféle, ilyen tárgyú írás nem jelent meg – tette hozzá.




A lengyel hadsereg lovastisztjének fiaként született Andrzej Wajda 1926. március 6-án. Azt követően, hogy a németek Lengyelország nyugati, a szovjetek pedig keleti részét szállták meg, s édesapját az NKVD-alakulatok kivégezték, Wajda csatlakozott a német megszállási területen működő ellenálláshoz. A háború végére – közel fél évszázadra – szovjet befolyási övezetbe került Lengyelország. Wajda először festészet tanult Krakkóban, majd 1952-ben Lodz új filmművészeti főiskoláján szerzett diplomát. Már első filmjeit a háború és az ellenállás emlékei ihlették (Csatona –1957, Hamu és Gyémánt – 1958). Az 1976-os, Cannes-ban 1978-ban fesztivált nyert Márványember az egyik olyan alkotás volt, mely elsők között vert éket a Szovjetunió által megszállt közép-európai államok diktatúrájának falába. A bolsevik rendszerek valódi, embertelen arcát bemutató film folytatása az 1981-es Vasember, mely Cannes-ben Aranypálma díjat nyert. A Vasember történelmi pillanatban született: a gdanski tömegsztrájkok és a keresztény szellemű, antikommunista Szolidaritás szakszervezet megalakulásának időszakában. A hadsereg véres hatalomátvételét követően, Franciaországban forgatta 1982-ben a Dantont, mely a francia forradalom végnapjaiban, a későbbi vörös diktatúrákat megelőlegző jakobinus időszakban játszódik. Az ezredfordulón, 1999-ben rendezett Pan Tadeusz-sal fordul a rendező ismét a lengyel történelem és irodalom felé.

Reuters, BBC, bibl-u.szeged

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.