Ferihegyi leszálló ág: ígéret maradt a fejlesztésdömping

Harmincezer új munkahelyet teremt, s biztosítja, hogy Ferihegy Kelet-Közép-Európa vezető légikikötője lesz – 2005 december végén ezekkel a szavakkal értékelte Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. privatizációját.

Magyar Nemzet
2007. 03. 03. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magánosítás mellett a miniszterelnökön kívül Veres János pénzügyminiszter és Kóka János is legfőbb érvként a ferihegyi fejlesztések szükségességét említette, ezekből azonban mára mindössze annyi valósult meg, hogy az új tulajdonosként fellépő brit BAA gyorsan túladott a cégen, amelynek a spanyol Grupo Ferrovial lett az új tulajdonosa. Pedig a 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződés egyik legfontosabb kritériuma éppen az volt, hogy az akkor új tulajdonosként fellépő angol BAA öt évre legalább 261 millió euró – mintegy 66 milliárd forint – értékben vállal fejlesztéseket a repülőtéren.

Az adásvételi szerződés hatalmas ovációval lebonyolított aláírásánál a privatizáció ellenzőit azzal igyekezett megnyugtatni az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. és az új tulajdonos, hogy fejlesztések dömpingje következik Ferihegyen: új repülőgép-parkolóhelyek, terminálok, új gépkocsi-parkolók jönnek létre, és felépítik a régóta tervezett áruszállítási központot. A terveket a BAA nem sokkal később tovább pontosította: az új elképzelések szerint a 2A és 2B utasterminálokat egybenyitották volna annak érdekében, hogy a 9 milliós utasforgalom 25 millióra nőhessen.

Az új terminál fölé újabb szintet húztak volna, ahol üzletek és éttermek szolgálták volna az utasok kényelmét. Ugyancsak a tervek között szerepelt három úgynevezett szatellit terminál megépítése, és a repülőgép-parkolók számának növelése. Mindebből a mai napig semmi nem jött létre, sőt Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője lapunk érdeklődésére azt közölte: minthogy a repülőtér várhatóan tulajdonosváltás előtt áll, lehetetlen helyzet alakult ki a fejlesztések terén, a leendő új tulajdonos terveit ugyanis nem ismerik. Így Szollár szerint az is előfordulhat, hogy a jelenleg tervezési szakaszban lévő fejlesztésekből semmi nem valósul meg. A lépés több beruházást is érinthet: jelenleg hatósági engedélyezés alatt áll az a cargobázis, amelyet a repülőtér területén belül kívánt volna felépíteni az angol cég. Szintén késést szenvedhet a 2-es terminál fejlesztése és a parkolóház megépítése, amelyek tervei – papíron – már léteznek.
A Ferihegyi repülőtér tulajdonosváltása az elkövetkező hetekben zárulhat le. Úgy tudjuk, hogy az állami vagyonkezelő igazgatóságának következő ülésén napirendre kerül az ügy. A BA tájékoztatása szerint a német Hochtief AirPort által vezetett konzorciummal folyamatosan zajlanak a tárgyalások, s az idei, illetve a következő évekre tervezett repülőtér-fejlesztésekről már az új tulajdonos dönt. A 2005-ös grandiózus tervekből eddig legsikeresebben a kiszervezések valósultak meg: eladták a földi kiszolgálást és a minibuszüzletágat, valamint kiszervezték a parkolóüzemeltetést és a takarítást. A beígért beruházásokból egy új parkoló épült fel a 2-es terminál közelében, és jelenleg is folyik az 1-es terminál előtti közút és parkoló felújítása. Az átalakítások nyomán a múlt év végére a társaság dolgozóinak létszáma csaknem felére csökkent.

A magyar kormány ragaszkodik a Ferihegyi Repülőtér értékesítésekor, 2005-ben a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez – mondta el Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium (PM) szóvivője az MTI-nek.

Szabó Eszter

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.