A magánosítás mellett a miniszterelnökön kívül Veres János pénzügyminiszter és Kóka János is legfőbb érvként a ferihegyi fejlesztések szükségességét említette, ezekből azonban mára mindössze annyi valósult meg, hogy az új tulajdonosként fellépő brit BAA gyorsan túladott a cégen, amelynek a spanyol Grupo Ferrovial lett az új tulajdonosa. Pedig a 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződés egyik legfontosabb kritériuma éppen az volt, hogy az akkor új tulajdonosként fellépő angol BAA öt évre legalább 261 millió euró – mintegy 66 milliárd forint – értékben vállal fejlesztéseket a repülőtéren.
Az adásvételi szerződés hatalmas ovációval lebonyolított aláírásánál a privatizáció ellenzőit azzal igyekezett megnyugtatni az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. és az új tulajdonos, hogy fejlesztések dömpingje következik Ferihegyen: új repülőgép-parkolóhelyek, terminálok, új gépkocsi-parkolók jönnek létre, és felépítik a régóta tervezett áruszállítási központot. A terveket a BAA nem sokkal később tovább pontosította: az új elképzelések szerint a 2A és 2B utasterminálokat egybenyitották volna annak érdekében, hogy a 9 milliós utasforgalom 25 millióra nőhessen.
Az új terminál fölé újabb szintet húztak volna, ahol üzletek és éttermek szolgálták volna az utasok kényelmét. Ugyancsak a tervek között szerepelt három úgynevezett szatellit terminál megépítése, és a repülőgép-parkolók számának növelése. Mindebből a mai napig semmi nem jött létre, sőt Szollár Domokos, a BA Zrt. szóvivője lapunk érdeklődésére azt közölte: minthogy a repülőtér várhatóan tulajdonosváltás előtt áll, lehetetlen helyzet alakult ki a fejlesztések terén, a leendő új tulajdonos terveit ugyanis nem ismerik. Így Szollár szerint az is előfordulhat, hogy a jelenleg tervezési szakaszban lévő fejlesztésekből semmi nem valósul meg. A lépés több beruházást is érinthet: jelenleg hatósági engedélyezés alatt áll az a cargobázis, amelyet a repülőtér területén belül kívánt volna felépíteni az angol cég. Szintén késést szenvedhet a 2-es terminál fejlesztése és a parkolóház megépítése, amelyek tervei – papíron – már léteznek.
A Ferihegyi repülőtér tulajdonosváltása az elkövetkező hetekben zárulhat le. Úgy tudjuk, hogy az állami vagyonkezelő igazgatóságának következő ülésén napirendre kerül az ügy. A BA tájékoztatása szerint a német Hochtief AirPort által vezetett konzorciummal folyamatosan zajlanak a tárgyalások, s az idei, illetve a következő évekre tervezett repülőtér-fejlesztésekről már az új tulajdonos dönt. A 2005-ös grandiózus tervekből eddig legsikeresebben a kiszervezések valósultak meg: eladták a földi kiszolgálást és a minibuszüzletágat, valamint kiszervezték a parkolóüzemeltetést és a takarítást. A beígért beruházásokból egy új parkoló épült fel a 2-es terminál közelében, és jelenleg is folyik az 1-es terminál előtti közút és parkoló felújítása. Az átalakítások nyomán a múlt év végére a társaság dolgozóinak létszáma csaknem felére csökkent.
A magyar kormány ragaszkodik a Ferihegyi Repülőtér értékesítésekor, 2005-ben a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez – mondta el Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium (PM) szóvivője az MTI-nek.
Szabó Eszter
Belgrádban tárgyal a kormányfő - fotók