Nádas Zsolt, aki egyben a 2200 lakosú falu alpolgármestere, elmondta, a Szentendrei-szigeten fekvő település annak fejében mondott le arról, hogy lejárót építsenek a nemrég elkészült M0-s hídról a falu mellett, ha helyette egy autós kishíd épül a Dunán a sziget és a szentendrei oldal közötti Duna-ágon.
Jelenleg a sziget lakói ugyanis csak komppal vagy 30 kilométeres kerülővel, a tahi Tildy hídon át juthatnak el fővárosi vagy más munkahelyükre. A kormány által beígért kishíd azonban máig sem készült el, helyette egy kompenzációs csomag keretében a falu túlsó fele és a Szentendre északi részén álló Határ csárda között építtetne az állam egy olcsóbb, hozzávetően másfél milliárd forintból megvalósuló gyalogos hidat. E megoldás azonban a helyi népszavazás szervezői szerint nem oldaná meg a falu lakóinak közlekedési gondjait. Ezért arra köteleznék az önkormányzat vezetését, hogy a közlekedési tárcával folytatott egyeztető tárgyalásokon ragaszkodjon az eredeti tervhez.
Az egyesület vezetője szerint a község lakói azért is ragaszkodnak a kishíd megépítéséhez, mert környezetvédelmi megfontolásból, „magasabb rendű szempontok miatt” mondtak le a Megyeri hídi lehajtóról. A sziget alatt húzódik ugyanis az a fővárost ellátó természetes ivóvízbázis, amelynek megóvásáért korlátozott az autósforgalom. Ugyanakkor ipart sem lehet a szigetre telepíteni, és a mezőgazdasági tevékenység is csak bizonyos feltételek között folytatható, ami miatt a helyiek egész sor hátrányt szenvednek. Hiányoznak az iparűzési adóból származó bevételek, nincs elég munkahely, az utazás költségei pedig többletkiadást jelentenek. Ezen hátrányok mérséklését segíthetné elő az autós híd, amelyen csak a helyi autósok, illetve a mentők és a tűzoltók közlekedhetnének – mondta Nádas Zsolt.
Az egyesület vezetője kitért arra is, hogy a Megyeri hídra jelenleg csupán ideiglenes használatba vételi engedély van érvényben, amit a község vezetése meg is fellebbezett. A beruházás ugyanis szerintük – a kishíd építésének elmulasztása mellett – a környezetvédelmi követelményeknek sem tesz eleget. A Megyeri híd ideiglenes használatbavételi engedélye jövő év márciusáig szól, és ha akkor sem járul hozzá az önkormányzat a véglegesítéshez, akkor elvileg akár szüneteltethetik is a forgalmat, és még az építésre kapott 60 milliárd forintos EU-támogatás is veszélybe kerülhet – tette hozzá az alpolgármester.
Vasárnap 1500-an jogosultak szavazásra, részükre két helyiséget rendeznek be a faluban, ahol leadhatják voksukat. A népszavazás akkor lesz eredményes, ha a jogosultak legalább egy fővel több mint 50 százaléka él a szavazási jogával, és akkor lesz sikeres, ha a résztvevők több mint fele egyféle véleményt nyilvánít ki.
(MTI)
Szokatlan keresztnevek hódítanak: így változik a névadási trend