Garantált az új alkotmánybírák függetlensége

Az elmúlt nyolc évben a baloldal által jelölt alkotmánybírók több alkalommal különvéleménnyel jelezték kifogásaikat kiemelt politikai ügyekben született, a baloldal számára kedvezőtlen alkotmánybírósági határozatokban. Ezzel szemben a jobboldal által jelölt alkotmánybírák ezekben az ügyekben soha nem jelezték külön a jobboldal irányába „hálájukat” – derül ki a Nézőpont Intézet legfrissebb elemzéséből.<br /><br /><a href="http://www.mno.hu/portal/793461" target="_blank"><strong>• Elkezdődött az alkotmánybírák titkos választása</strong></a>

MNO
2011. 06. 27. 14:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az intézet a vizsgálatot az elmúlt nyolc év baloldali-liberális kormányainak célkitűzései szempontjából fontos, a nyilvánosságban nagy visszhangot kapott jogszabályok alkotmánybírósági határozatait áttekintve folytatta le. Megnézték, hogy az egyes alkotmánybírákat mely pártok jelölték; egy-egy alkotmánybírósági határozat a jobboldal vagy a baloldal szempontjából tekinthető-e kedvezőnek; a bírák hogyan szavaztak; valamint az esetleges különvélemények a jobb- vagy a baloldal szempontjából kedvezőek-e.

Garantált függetlenség

Mint az elemzés felidézi, az elmúlt hónapokban sokan aggodalmukat fejezték ki az Alkotmánybíróság függetlensége miatt. A kormányváltás után elsősorban a költségvetési kérdésekkel kapcsolatos hatáskörök átmeneti korlátozását, az alaptörvény átalakításait, illetve az új alkotmánybírák megválasztását érte bírálat. A Nézőpont Intézet álláspontja szerint az Alkotmánybíróság függetlensége változatlanul garantált. Ennek erős biztosítéka a kilencről tizenkét évre emelt mandátum. Szintén ezt támasztja alá, hogy a 2010 nyarán, a kormányváltást követően a kormánypárt javaslatára megválasztott két alkotmánybíró eddigi döntései több esetben a kormányzati szándékkal ellentétesek voltak, tehát „az elmúlt nyolc évben” kimutatott, az őket jelölők irányába érezhető, szimbolikus kötődés sem volt jellemező rájuk.

Ugyanakkor az intézet arra is felhívja a figyelmet, hogy egy-egy alkotmánybíró munkáját előre nem lehet és nem is szabad megítélni. A vizsgálat megmutatta, hogy – a kivételek ellenére – nem törvényszerű, hogy a pártok által jelölt alkotmánybírák az őket jelölők politikai érdekeinek megfelelően járnak el tevékenységük során – áll a közleményben.

Baloldali különvélemények

Az úgynevezett házipénztáradóról és az elvárt adóról szóló törvények Alkotmánybíróság általi megsemmisítése kapcsán egyértelműen kijelenthető, hogy a határozatok a jobboldali ellenzéknek kedveztek, hiszen a két megsemmisített adó a második Gyurcsány-kormány megszorító intézkedéseinek elemei közé tartozott. Ebben az esetben a Nézőpont Intézet elemzése arra hívja fel a figyelmet, hogy a baloldali pártok által jelölt alkotmánybírák közül Holló András, Kiss László és Bragyova András a többségi határozattal nem értettek egyet, és különvéleményt fogalmaztak meg annak kifejezésére, hogy az alkotmány korábbi gyakorlata nem szabta szűkre a kormány gazdaságpolitika irányítására vonatkozó hatáskörét. Ez utóbbi érvelés a baloldali kormánypárt számára kedvezett, tehát a különvélemények tükrében markánsan megnyilvánult az említett alkotmánybírák és az őket jelölt pártok azonos értékrendje – írják.

Hasonló volt a helyzet az úgynevezett szociális népszavazás elrendelését biztosító alkotmánybírósági határozatok esetén is, melyek kapcsán számos bírálat érte Gyurcsány Ferenc és általában a baloldali kormánypártok részéről a testület akkori elnökét, Bihari Mihályt, kétségtelen ugyanakkor – teszi hozzá az intézet –, hogy a határozat feletti döntés nem az elnök szavazatától függött. A népszavazási kérdések elbírálásakor a baloldali pártok által jelölt alkotmánybírák közül szintén Holló András, Bragyova András, valamint Lévay Miklós kriminológus fogalmazott meg különvéleményt, amelyek ugyancsak közelítettek ahhoz a baloldali kormánypárti politikai érveléshez, amely a tárgyforrások kapcsán költségvetési érintettséget feltételezett. A második Gyurcsány-kormány egészségügyi reformjának sarkalatos elemét (az úgynevezett kórháztörvényt) megsemmisítő alkotmánybírósági határozathoz is baloldali pártok által jelölt alkotmánybírák fűztek különvéleményt.

A nyilvánvalóan alkotmányellenesen megalkotott, a regionális közigazgatási hivatalok alakításáról szóló kormányrendeletet ugyanakkor már egyhangúlag semmisítette meg a testület, hiszen a jogalkotás alkotmányos rendszerét súlyosan sértette a baloldali (MSZP–SZDSZ-) kormány által megalkotott kormányrendelet, amely a második Gyurcsány-kormány államigazgatási reformjának egyik legfontosabb eleme volt. Szintén ebbe a körbe vonható az ingatlanadóról szóló alkotmánybírósági döntés, hiszen a testület itt is a baloldali kormánypárt számára kedvezőtlen, egyhangú döntést hozott a baloldali pártok által jelölt alkotmánybírák különvéleménye nélkül.

A Bajnai-kormány által kezdeményezett, magánnyugdíjpénztárakat érintő törvénymódosítás megsemmisítéséről a testület a 2010-es kormányváltást követően határozott. A baloldal által jelölt Kiss László különvéleményében többek között „közérdekűségi megfontolásra” való hivatkozás alapján a törvényt nem találta alkotmányellenesnek.

Összecsúszó érvelés

A Nézőpont Intézet fontosnak tartja megjegyezni, hogy az alkotmánybírósági határozatok vizsgálata elsősorban arra enged következtetni, hogy az egyes vitás ügyek kapcsán a baloldali pártok által jelölt alkotmánybírák nem feltétlenül tudtak többséget szerezni. Ennek megfelelően különvéleményeik alapján fejezték ki a határozatokkal szembeni egyet nem értésüket, ezáltal adott esetben a baloldali pártok számára kedvezőbb álláspontot foglaltak el. Sok esetben ugyanakkor ez a gyakorlat az érintett alkotmánybírák esetében sokkal inkább személyfüggő eljárásra enged következtetni, amennyiben az eltérő jogelméleti-dogmatikai érvelés sajátosan összecsúszik a baloldali pártok általi jelöléssel.

Stumpf István megválasztását és Bihari Mihály újraválasztását követően alkotmánybírói tisztségük eddigi ellátása során nem állapított meg olyan gyakorlatot, amely alapján a kormánypártok érdekében jártak volna el. A politikával foglalkozó közvélemény számára talán leginkább lényeges, az úgynevezett 98 százalékos különadó vagy a köztisztviselők indoklás nélküli elbocsátása tárgyában hozott alkotmánybírósági határozatok esetében egyikük sem volt a többségi véleménnyel lényegileg ellentétes állásponton, bár kétségtelen, hogy adott esetben más jogelméleti, illetőleg dogmatikai aspektusból (például az alkotmány más szakaszának figyelembevétele) közelítették meg a határozatot. Bihari Mihály továbbá a különadó kapcsán párhuzamos indokolásában kifejezetten a jogállam súlyos sérelméről értekezik.

A teljes elemzés a Nézőpont Intézet honlapján olvasható.

(MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.