Éles elutasítást váltott ki az ellenzék részéről az olajbizottság tegnapi ülésén a Fidesz képviselőinek az a javaslata, amely kimondja, hogy az olajügyekért politikai felelősség terheli a Németh- és a Horn-kormányt, s ezért elmarasztálás illet több akkori minisztert is. Az indítvány az előző kabinet több tagját személy szerint is megnevezi.A fideszes előterjesztés szerint az új intézményrendszer megfelelő kiépítésének elmulasztásáért politikai felelősség terheli a Németh-kormányt. A Horn-kabinetet a szükséges jogszabályi változtatások késedelmes végrehajtásáért, illetve a bűnüldözést nehezítő hatásköri vitákért terheli általános felelősség. A javaslat szerint Pál László, Dunai Imre és Békesi László volt minisztereket a halasztott vámfizetéssel kapcsolatos lépésekért, Kuncze Gábor egykori belügyminsztert a gazdaságvédelmi koordiná-ciós bizottság egy éven keresztüli össze nem hívásáért, Bokros Lajos expénzügyminisztert pedig a VPOP elbizonytalanításáért lehet elmarasztalni. A Fidesz indítványa azt is szóvá teszi, hogy Pál László, Dunai Imre, Hujber Ottó és Máté László az orosz államadósság lebontásából a saját maguk számára húztak hasznot.Az olajbizottság ülésének elején Tóth Károly (MSZP) élesen bírálta a testület fideszes képviselői – Fazekas Sándor, Dorkota Lajos, Vígh Ilona – által benyújtott parlamenti kapcsolódó módosító javaslatot.Tóth Károly rámutatott: az anyagban – a VPOP-nak írt, a halasztott vámfizetés felfüggesztésének visszavonására felszólító levél kapcsán – Bártfai Béla, a Pénzügyminisztérium volt (a Miniszterelnöki Hivatal jelenlegi) közigazgatási államtitkára is az egyik felelősként szerepel, holott a bizottság korábban őt még meg sem hallgatta. Mivel a 13 oldalas indítvány melléklete részletesen foglalkozik az olajügyek eseménytörténetével, anyagi és társadalmi hátterével, a jogi szabályozás irányaival és a bűnüldöző szervek munkájával, azt Tóth komplett zárójelentésnek nevezte, s kifogásolta, hogy a bizottság egészének egyetértése nélkül jött létre.Kóródi Mária (SZDSZ) döbbenetesnek nevezte a javaslatot, s kijelentette: „Ilyet még nem követtek el a parlamenti demokráciával szemben az elmúlt tíz évben.” Vastagh Pál (MSZP) arra figyelmeztetett, hogy az indítványt szerdai ülésén minden bizonnyal megszavazza az alkotmányügyi bizottság kormánypárti többsége, így az olajbizottság de facto be is fejezi tevékenységét. Pallag László (FKGP) bizottsági elnök kijelentette: a javaslat tartalmát nem ismeri.Dorkota Lajos, az indítvány egyik előterjesztője újságíróknak elmondta: a javaslatot az alkotmányügyi bizottsághoz nyújtották be az MSZP által korábban beterjesztett határozati javaslathoz. Szerinte az olajbizottság összefoglaló jelentése és ez az indítvány nem keverhető öszsze. Hozzátette: a jelentésben az Antall- és a Boross-kormány tevékenységének elemzése is szerepel majd. Tóth Károly viszont azt hangoztatta: ha a javaslat a parlament elé kerül, a bizottság már nem hozhat azzal ellentétes döntéseket, hiszen a parlament már kijelölte az ügy kereteit, így a politikai felelősök körét is. – Ez olyan, mintha a Legfelsőbb Bíróság lezárna egy ügyet, s első fokon csak ezek után kezdenék tárgyalni – mondta. Lentner Csaba (MIÉP) kijelentette: az indítvány egyoldalú, ugyanis nem foglalkozik az 1994 előtti időkkel, holott az olajügyek kapcsán az Antall-kormány felelőssége is felvetődött.A bizottság a továbbiakban meghallgatta Nagypál Istvánt, az APEH fővárosi igazgatóságának volt ellenőrzési igazgatóhelyettesét, aki elmondta: szerinte az olajügyek 1990 és 1997 között mintegy százmilliárd forintos kárt okoztak a költségvetésnek, elsősorban a fogyasztásiadó-bevétel kiesése miatt. Rámutatott, hogy a 90-es adószabályozás bizalmi elvre épült, nem számolt a fantomcégek megjelenésével. A fogyasztásiadó-törvény ezért nem tudta megingatni az illegális olajpiacot. A helyzet megoldását a VPOP által kezdeményezett jövedéki törvény jelentette, amely nem a számlákhoz, hanem a termék fizikai mozgásához kapcsolódóan veti ki az adót. Ezzel 1998-ban már 18 milliárdos bevételtöbbletet sikerült elérni – mondta Nagypál István.
Elgázolt egy embert a vonat Kecskeméten