Mindenkivel új szerződést kellene kötni

Rácz
2000. 09. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az újonnan vett cipő leeső sarka, a lejárt szavatosságú tej, a csillagászati összeget mutató éttermi számla, a színét eresztő fürdőruha mindannyiunknak ismerős bosszúság. Tíz éve abban reménykedtünk, hogy ha beköszönt a piacgazdaság, a rossz minőséget, az undok kiszolgálást és a becsapást elfelejthetjük. Hibás cipők, rosszul beütött pénztárgépi tételek és hordhatatlannak bizonyuló ruhaneműk ma is vannak, viszont új típusú érdeksérelmek is születtek – mint például a napjainkban vitatott elektromosáram-számlázási módszer. Kihez mehetünk panaszkodni? Létezik-e olyan szervezet, amely képviseli és hatékonyan védi a fogyasztói érdekeket?Egyik este nyolckor csöngött a telefon az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület irodájában: egy feldúlt hölgy konyhabútorügyben akart sürgősen konzultálni valakivel. Az egyesület ismert – sőt újabban ismét egyre népszerűbb – a szolgáltatásokat igénybe vevők és a vásárlók körében. A Fogyasztók Országos Tanácsa jogutódjaként jött létre 1993-ban, civil szervezetként. A Gazdasági Minisztérium erkölcsi és egy német projekt anyagi támogatásával szervezték újra tevékenységüket. Bár korábban 131 helyen működött képviselet, ma csak 14 megyében, összesen 60 szervezetben folyik a munka, a lakosság szimpátiáját sikerült megszerezniük, főként a közüzemi szolgáltatásokra érkezett panaszok intézésével. Működését elismerik külföldön is – a régióból az elsők között fogadta tagjai közé az Európai Fogyasztók Szervezete.A fogyasztói érdekvédelemhez az ezt lehetővé tévő törvények kellenek, s ezeket alaposan ismerni kell. Ritter Tamásné dr., a budapesti szervezet elnöke, jogi szakértő szerint jogszabályaink egyre inkább harmonizálnak az európai jogrendszerrel, egyre „fogyasztóbarátabbak”, végrehajtásuk azonban sok kívánnivalót hagy maga után. Sok önkormányzat ma még nem törődik ezzel a témával, bár a lakóhelyükért igazán dolgozók egyre inkább figyelembe veszik a fogyasztói érdekvédelmet.Nemrég a Dégáz-per megnyerésével kapcsolatban emlegették az egyesület nevét. Emlékeztetőül: a szegedi központú dél-magyarországi energiaszolgáltató át akart térni az éves számlázási rendszerre, ám a reklamációk miatt, az OFE közbenjárására kötelezték arra, hogy a havonta mért adatok alapján számlázzon. Most újabb közérdekű panasszal kapcsolatban készül az egyesület ajánlása, állásfoglalása. Egymillió-kétszázezer fogyasztó kapta meg a közelmúltban az elektromos művek levelét arról, hogy október 1-jétől éves leolvasáson alapuló számlázási rendszerre térnek át. A rendszer lényege, hogy nem havonta, hanem évente egyszer olvassák le a villanyórát, és ennek alapján határozzák meg az éves számla összegét, a közbeeső időszakban pedig részszámlát küldenek minden hónapban, átalányösszeggel. Aki továbbra is ragaszkodik a havi leolvasáshoz, annak magának kell gondoskodnia az adatok eljuttatásáról.Az Elmű intézkedése szokatlanul nagy felbolydulást okozott, az OFE-hez a panaszok áradata érkezett. Állásfoglalásukat Ritter Tamásné dr. fogalmazta meg ebben az ügyben.Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szerint már magának a levélnek a műfaját is nehéz meghatározni: nem egyértelműen felhívás, de nem is tájékoztató vagy ismertető. A dekoratív, könnyed hangvételű, baráti – majdhogynem barátkozó – stílusban írt levelet sokan nem is értették, azt meg különösképpen nem, hogy miért kapnak mellé filteres teát. A szöveg azt a látszatot keltette, hogy a fogyasztó számára az új számlázási rendszer kedvezőbb, mint a régi, tehát ez az egyedüli optimális megoldás mindenkinek. (A stílus azonban sokak nemtetszését váltotta ki, főként azokét, akik több ismerettel vagy jártassággal rendelkeznek ebben a kérdéskörben.) Komoly kifogás a levéllel szemben, hogy akik a régi, havi leolvasási rendszert választják, azokat azzal „büntetik”, hogy maguknak kell havonta telefonon bediktálniuk vagy levélben eljuttatniuk az elektromos művekhez az adatokat, tehát saját idejükből és pénzükből állnak a szolgáltató rendelkezésére.A közelmúltban közzétett Elmű-közlemény szerint a fogyasztók 96 százaléka az új rendszer mellett döntött, s csak 4 százalék igényelte a havi óraleolvasást. Ez a beállítás azonban hamis. A levél kérdésfeltevése csak ilyen válaszadási eredményt hozhatott, hiszen csak azoknak kellett rá válaszolni, akik a régi rendszer mellett akarnak maradni. A fogyasztók nem arra adtak választ, hogy akarják-e az újfajta számlázást. Sokan talán végig sem olvasták a levelet, esetleg félretették, mások egyet nem értésük miatt nem adtak választ. Az Elmű nagyon is tudatában lehetett ennek a magatartásnak, s az egész levelet erre alapozta. Figyelembe kell venni azt is, hogy a fogyasztók 4 százaléka – akik válaszoltak és kérték a havi leolvasást – ötvenezer embert jelent, akiknek véleményét nem lehet figyelmen kívül hagyni.A leglényegesebb azonban, hogy tudatos félrevezetésről is szó lehet ebben az ügyben. A polgári törvénykönyv 387–388. paragrafusa értelmében a szolgáltató a közüzemi szerződés alapján teljesíti szolgáltatásait a fogyasztónak. Ennek értelmében a szolgáltatót szerződéskötési kötelezettség terheli fogyasztói kapcsolataiban. Ezt erősíti meg a villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLV. törvény (Vet.) 45. paragrafusa, amely szintén a szerződéskötelezettségről rendelkezik. A szerződés létrejöttére és tartalmára nézve szintén a Ptk. tartalmaz rendelkezéseket, a 205. paragrafus (1) bekezdés szerint a szerződés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó kifejezésével jön létre.Az új számlázási rendszerre való áttérés a szolgáltató és a fogyasztó között fennálló szerződés lényeges tartalmi módosítását jelenti, tehát az erről szóló értesítés nem lehetett volna tájékoztató jellegű. Az Elmű-nek minden egyes fogyasztóval módosítania kellene a már létező szerződését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.