Egy „világváros” realitásai

2001. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napjaink meddő politikai vitája, hogy legyen vagy ne legyen négyes metró Budapesten. Sok-sok érv szól az építéspártiak oldalán és sok-sok érv az ellenzők részéről. Én személy szerint elhibázott koncepciónak tartom, úgy gondolom, fontosabb lenne közlekedéspolitikailag a 3-as metró Újpesttől a káposztásmegyeri lakótelepig és a 2-es a Déli pályaudvartól a jelenlegi vasúti pályaszakaszok felhasználásával, vagy a mellette kiépített pályaszakaszon a Kelenföldi pályaudvarig történő meghosszabbítása.Sokkal hatékonyabb fejlesztési lehetőségek és tartalékok vannak, olcsóbban kivitelezhetően a felszíni közlekedés lehetőségeinek átszervezésében. A meglévő rendszerek, hálózatok optimális kihasználásával rövid távon jelentős eredmények, pozitív változások jelentkezhetnek. A belváros forgalmi áteresztő képessége tovább már nem terhelhető. A közlekedés rendszerének átgondolásában nagy jelentősége van a zártpályás közlekedési körgyűrűk kiépítésének és továbbfejlesztésének. Egy teljes és három hosszabb, nem teljes körforgalom kialakítására szinte önmagát kínálja a meglévő adottságok összekapcsolása.Az első körgyűrű a 6-os villamos és a 61-es nyomvonalán a Móricz Zsigmond körtértől a Móricz Zsigmond körtérig teljes körforgalmat bonyolítva jönne létre. A 4-es villamos vonalát a Skála előtti végállomástól a Nagykörúton, a Moszkva téren, a Krisztina körúton, a Gellért téren, a Móricz Zsigmond körtéren és a Bartók Béla úton a Kelenföldi pályaudvarig kellene meghosszabbítani. Amennyiben a közelmúltban modernizált Déli pályaudvar megszűnik, amely elképzelést elhibázott és pazarló lépésnek tartok, akkor a meglévő vasútisín-hálózat felhasználásával a 4-es villamosok útvonalát ezen a szakaszon kellene a Kelenföldi pályaudvarig vezetni.Másik lehetőség, hogy a 4-es a 6-ost követve a 61-es nyomvonalán a Karinthy Frigyes úti vasúti felüljáróig és ott a vasúti töltés mellett, részben a még meglévő ipari vágányok felhasználásával vezetne a Kelenföldi pályaudvarig. Ezekben az esetekben a metró végállomásának felszínre vezetése és áthelyezése is felesleges! A Déli pályaudvart tovább korszerűsítve egy európai színvonalú vasúti végállomássá lehet fejleszteni.Az 56-os villamos útvonala az ötvenkilencesével kibővülne. A 18-as járat budai végállomása a Szent János Kórháztól a hűvösvölgyi végállomásra kerülne, és így a 61-es és az 59-es járatok megszüntethetők lennének. Ezekkel az átszervezésekkel a Moszkva téren valamennyi villamos végállomása megszűnne. A felszabaduló pályaszakaszok helyén az egész tér forgalmi helyzetének átszervezésére és további parkosításokra nyílna lehetőség. Fontos, hogy az 1-es villamos útvonala és végállomása a Lágymányosi hídon keresztül a Kelenföldi pályaudvarig épüljön ki.A felszíni közlekedés fontos területe lehet a helyiérdekű vasúti hálózat kapcsolata a többi közlekedési rendszerhez. A HÉV-hálózatok közül a csepeli és a szigetszentmiklósi vonalszakaszok nem rendelkeznek közvetlen metrókapcsolattal. Fontos és közlekedéstechnikailag könnyen megoldható feladat a Ráckeve, Tököl, Szigetszentmiklós, Soroksár útvonalának a pesterzsébeti HÉV-megállótól a MÁV-pályán keresztül, vagy Kőbánya-Kispest, a Keleti vagy a Nyugati pályaudvarra történő bevezetése, e megoldás a közvetlen metrócsatlakozást tenné lehetővé.A csepeli HÉV útvonalát a Déli összekötő vasúti hídtól a MÁV vasútipálya-hálózatán keresztül szintén a fentiekben felsorolt végállomások egyikére lehetne bevezetni (lehetséges, hogy a régi Csepel–Pesterzsébet útvonalon keresztül) a 2-es, 13-as, 24-es villamosok útvonalát az erzsébeti HÉV-állomásig kellene a jelenlegi HÉV-pályaszakaszokat felhasználva meghosszabbítani. Itt lehetne egy minden igényt kielégítő villamos-végállomást a fenti járatoknak kialakítani. Itt kínálkozik egy, a 4-es, 6-os és az 1-es villamosvonalak melletti, harmadik zártpályás villamos közlekedési körgyűrű kialakításának lehetősége. A 13-as, 62-es járatok útvonalának és pályáinak Örs vezér terénél történő egybekapcsolásával Pesterzsébettől Rákospalotáig, különösebben drága beruházás nélkül megoldható lenne egy villamoskapcsolat-rendszer. Ehhez csatlakozva fontos és sürgős a Keleti pályaudvarról induló 44-es villamosvonal felújítása, amelynek Rákos-pataknál lévő végállomását a régi villamos nyomvonalát felhasználva a Paskál fürdő mellett a Füredi úti lakótelep rákosfalvai végállomásáig kellene meghosszabbítani. Mivel e két vonal kiépítése közvetlen és közvetett átszállási lehetőséget biztosítana az 1-es villamoshoz, a hármas, a kettes és a millenniumi földalatti vasútvonalakhoz, úgy gondolom, ez az egyik legfontosabb a közlekedési hálózat fejlesztésének átgondolásában.Régi probléma a kőbányai vásárváros megközelítése. Szerintem itt is a meglévő zártpályás vasúti pályaszakaszok, villamosvonalak nyújthatják a legjobb megoldási lehetőségeket. Itt két, viszonylag olcsón kivitelezhető lehetőség is kínálkozik. Az első, a 2-es metró Örs vezér terén lévő végállomása mellől a meglévő tartalék metróperon és az iparvágányok használatával a vásárváros főbejáratáig, a régi Törökőr HÉV-pályaudvarig vezethetne. A másik alternatíva a gödöllői HÉV vonalának jelenleg iparvágányként használt Pillangó utca–Törökőr pályaudvar szakaszának villamosvonalként történő felújítása. Mindkét megoldás során kiválthatók lennének az autóbuszok, és akár turisztikai nevezetességgé váló nosztalgiaszerelvények szállíthatnák a vásárváros látogatóit. Ez tűnik a legolcsóbban megvalósítható programnak, mert a felsővezeték újjáépítése sem lenne szükségszerű, akár dízel-, akár gőzmozdonyvontatással is elképzelhető a fenti rövid szakaszon a forgalom lebonyolítása. A másik alternatíva, hogy a fenti szakaszon közlekedő gyorsvillamosok a meglévő villamosvágány-hálózaton keresztül a Blaha Lujza térig, a Népszínház utcáig vagy a Keleti pályaudvarig közlekedhetnének. Erről a Hungária körútnál csatlakozási és átszállási lehetőség nyílna a belvárosi tömegközlekedés terhelését így részben átvállaló 1-es villamosjáratra. A vásárváros főbejárata elől induló villamosjárat újraindítása, a fentiekben már felvázoltak miatt, az Örs vezér teréről induló közlekedési kapcsolattal történő egybekapcsolódástól függetlenül szükséges.A következő zártpályás 4. közlekedési körgyűrű kialakítására a MÁV vasúti hálózatán keresztül nyílna mód. Ennek ajánlott útvonala Solymártól Biatorbágyig terjedne, a körvasút kevésbé kihasznált vágányhálózatán keresztül. Cél, hogy a budai vagy a pesti oldalról a peremkerületek lakói ezen a hálózaton keresztül a belváros kikerülésével juthassanak el úti céljukhoz. A világvárosi gyorsvasútnak fontosabb megállóhelyei: Solymár, Óbuda–Aquincum, Újpest, Rákospalota, Rákosszentmihály, Kőbánya, Ferencváros, Kelenföld, Budaörs, Törökbálint, Biatorbágy. Ennek a gyorsvasúthálózatnak a legfontosabb feltétele a felsorolt állomások megfelelő egyéb tömegközlekedési eszközzel történő kiszolgálása és elegendő mennyiségű parkolóhely kialakítása a vasútállomások közelében! Úgy gondolom, hogy ha a fenti elképzeléseknek csak a fele megvalósul, a 4-es metró beruházása okafogyottá válik.A fentiekben felvázolt zártpályás körgyűrűrendszerek kiszolgálásában fontos szerepet kell kapniuk az elővárosi vasúti hálózatoknak. Az egyik kulcskérdés a Ferihegyi repülőtér és a belváros, és általában a repülőtér és az egyéb közlekedési hálózatok kapcsolata. Talán Budapest az egyetlen főváros, amelynek légikikötője nem rendelkezik zártpályás vasúti vagy gyorsvasúti összeköttetéssel. Úgy érzem, hogy már most érdemes elgondolkodni a Ferihegyi repülőtér tehermentesítő tényezőjeként leginkább számításba jöhető Tököli repülőtér közlekedési kapcsolatrendszerének kialakításáról.Egy világvárosnak, amely a közép-európai térség vezetője szeretne lenni, rendelkeznie kell a realitásokat és a lehetőségeket felmérő és ezek kivitelezhetőségeit tükröző közlekedési koncepcióval. Olyannal, amely nemcsak egy szűkebb belvárosi lobbi igényeit tükrözné, hanem valóban a lakosság legszélesebb körének érdekében készülne el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.