Előkészületek a tarifaközösségre

Putsay Gábor
2001. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megkezdte ezen a héten érdemi működését a Közlekedési és Hírközlési Minisztériumon belül létrejött Központi Fejlesztések Irodája – tájékoztatta lapunkat Manninger Jenő politikai államtitkár, akit az egyben az iroda vezetésével bíztak meg. Az államtitkár elmondta: Budapesten és vonzáskörzetében mintegy 3,5 millió ember él, ezért nem választható szét a főváros és a központi régió infrastruktúrafejlesztési programja. Az iroda a fejlesztésekkel kapcsolatos döntéselőkészítő, egyeztető és koordinatív feladatokat látja majd el. A legfontosabb teendők közé tartozik a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) megalakításának előkészítése és az elővárosi vasút fejlesztése – tette hozzá Manninger Jenő.Az érintett körzetben, mint ismeretes, három társaság – a BKV, a MÁV és a Volán – biztosítja a tömegközlekedést, ám a viteldíjakat és a kedvezményeket az egyes társaságok eltérően állapítják meg. Különbségek tapasztalhatók a szolgáltatások mennyiségi és minőségi jegyeiben is. Ennek az utazóközönség látja kárát. A BKSZ elsősorban azért jönne létre, hogy a központi régióban a tömegközlekedést mind többen vegyék igénybe, mentesítve a zsúfolt köz- és fővárosi utakat.A szövetség megalakulásának első lépéseként a viteldíj- és kedvezményrendszereket hangolják össze, ezt követné az utaskiszolgálás színvonalának emelése. A tarifaközösség – vagy egységesített bérletrendszer – bevezetését nem is igazán a döntések késlekedése, hanem gazdasági okok hátráltatták. Az Országgyűlés által elfogadott költségvetésben a MÁV-nak és a Volánnak biztosítják a kedvezményes bérletek miatt kieső bevételeket. A BKV esetében a Fővárosi Közgyűlés hozott határozatot a támogatásról, amelyet februárban, a 2001-es költségvetés elfogadásakor remélhetőleg megerősítenek, így a közös bérlet bevezetésének legfontosabb feltétele teljesül. A technikai feltételek megteremtése után a közös bérletrendszert így 2001 második vagy harmadik negyedévében bevezethetik.Az elővárosi vasút fejlesztése kiemelt szerepet kap, mert a vonat számos fővárosi állomáson is megállna, ez – megfelelő díjszabással – gyorsabb és előnyösebb lenne az utazóközönségnek, mint a főváros tömegközlekedési eszközei. Az elővárosi vasút kihasználásának legnagyobb akadálya a tarifapolitikán kívül az, hogy nem áll rendelkezésre kellő számú és megfelelő komfortot biztosító vasúti kocsi, és gondot jelent a főváros környéki állomások megközelítése, valamint a személyi járművek tárolása. Folyamatban van 160 elővárosi vasúti kocsi felújítási szerződésének előkészítése, ezekből néhány jármű még az idén forgalomba állhat. Legutóbb a MÁV 19 felújított kocsit helyezett üzembe a Budapest–Nagykáta–Újszász– Szolnok útvonalon.Az államtitkár szerint az iroda – amelynek munkáját szakértői testület támogatja – célja, hogy tartós együttműködés alakuljon ki e területen a közlekedési tárca, a főváros, az érintett polgármesteri hivatalok és a régió területfejlesztési szervei között. A járművek mellett elsődleges például a parkolók felújítása vagy az állomásokhoz vezető utak rendbehozatala, ami csak térségi részvétel mellett valósítható meg – hangsúlyozta a közlekedési tárca államtitkára. A régió fejlesztési terveiben új kerékpárutak, szennyvíztisztító telepek építése, illetve útfelújítások is szerpelnek. A térség legnagyobb beruházása mindenképpen az M0-s körgyűrű továbbépítése lesz, de a program az útszélesítések terveit is tartalmazza. Az együttműködés keretein belül tervezik például a tízes számú főút négy forgalmi sávra való bővítését, Budapest határától Pilisvörösvárig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.