Mérjük és nyeljük

2001. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már megint nem látni a szmogtól – sóhajt az ember, főleg ilyenkor, télen, mikor gyakran van nyirkos idő, szitál a köd, kipufogógáz lebeg az aszfalt fölött, s a lámpák fényköre összeszűkül a házfalak közt.A füstködképződés a légszennyező anyagok feldúsulását jelenti, szmogriadót akkor kell elrendelni, mikor ezek koncentrációja eléri a megállapított határértéket – definiálja röviden a fogalmakat Fejesné Sándor Valéria, az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) munkatársa. – A szmognak két fajtája különböztethető meg: az úgynevezett téli, vagyis „londoni” típusú, illetve a nyári, azaz „Los Angeles-i” típusú. Budapesten elméletileg mindkettő előfordulhat, ám erre még nem volt példa.A szmog kialakulása nagymértékben függ az időjárási körülményektől, a szél irányától, sebességétől, valamint a levegő hőmérsékletétől és páratartalmától. Szmogriadó elrendelését meteorológiai szempontból az úgynevezett anticiklonális időjárás indokolja, ilyenkor magas légnyomás uralkodik a talaj mentén, s gyenge a légmozgás.– A londoni típusú szmog a szélmozgás megszűnésével alakul ki: sem függőleges, sem vízszintes irányú „átkeveredés” nincs. A nyári típusú szmog a forgalom növekedésére vezethető vissza: az erőteljes napsütés feldúsítja a járművek kipufogócsövéből kiáramló nitrogén-dioxidot, ami – különösen tartósan harminc fok feletti hőmérsékleten – talaj menti ózon megjelenéséhez vezet. A talaj menti ózon nem keverendő össze a magas légköri ózonnal, amelyet az ózonlyuk növekedése kapcsán emlegetünk. A magas légköri ózon esetében a fogyás, a talaj menti esetében a feldúsulás a sajnálatos, ez utóbbi ugyanis erősen toxikus gáz, rendkívül káros a szemre és a légutakra – teszi hozzá a meteorológus.A „föld közeli” ózon, a kénvegyületek, a nitrogén-dioxid és a szálló por egészségkárosító hatása kísérletekkel igazolható ugyan, ám a megbetegedések és a légszennyezettség között nem minden esetben lehet konkrét összefüggést találni – hangsúlyozzák a szakemberek. Létezik olyan vélemény is, miszerint a légúti megbetegedések közül minden negyedik, a keringési zavarok közül minden ötödik eset vezethető vissza a légszennyezettségre.– Az összefüggések vizsgálatakor tekintettel kell lenni arra, hogy az eredményeket számtalan egyéb tényező is befolyásolja, mint például a hőmérséklet, a levegő páratartalma, továbbá a belső légtéri levegőszennyezettség is – mondja Vámos Adrienn, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) fővárosi intézetének munkatársa, aki azt a tanácsolja: a szülők lehetőleg ne a forgalmas utak mentén sétálgassanak gyermekeikkel, és lehetőleg sokat tartózkodjanak tiszta természeti környezetben.Budapest külső téri légszennyezettségét szintén az ÁNTSZ fővárosi intézete ellenőrzi nyolc telepített és egy mobil állomásból álló monitoringhálózattal. A talaj menti ózontartalom mérésére csak három állomás műszerei képesek, valamennyi vizsgálja viszont a levegő nitrogén-dioxid-, kén-dioxid-, szén-monoxid- és porkoncentrációját. Egy 1999-es felmérés, amelyet a London Kutatási Központ végzett, arra az eredményre jutott, hogy a műszerek nincsenek jó állapotban, ráadásul az elhelyezésük sem szerencsés, ezért nem a valóságnak megfelelő értéket mérik. Bobvos János, az ÁNTSZ munkatársa szerint ebből csupán annyi igaz, hogy a műszerek elavultak.– A rendszer teljes cseréjére szükség van, s év végére – PHARE-pályázat segítségével – Budapest új monitoringrendszert kaphat, amely hat állomást számlál majd – mondja. Azzal azonban nem ért egyet, hogy az állomásokat annak idején nem megfelelő helyre telepítették: négy állomás a belső területek forgalmas csomópontjain (Baross tér, Erzsébet tér, Kosztolányi Dezső tér, Széna tér), négy a külső kerületekben (Csepel, Kőbánya, Óbuda, Zugló) található.A monitoringrendszer Pólay István, a Főpolgármesteri Hivatal környezetvédelmi ügyosztályának vezetője szerint is elavult: a berendezések a nyolcvanas évek elejének technológiáját képviselik, akkor készültek, mikor még az ipari tevékenységből származó szennyező anyagok – a kén-dioxid és a nitrogén-oxidok – számítottak a legfőbb szennyezőknek. Az azóta eltelt tíz év alatt az ipari szennyezés erőteljesen visszaesett, helyét a kipufogógáz, illetve a szálló por vette át. A világ ötven nagyvárosának levegőjét összehasonlító felmérés Budapest „klímáját” még így is a középmezőnybe sorolta: a kén-dioxid-szennyezettség alapján rangsorolva a 35. helyre került (ebben Mexikóváros a legszennyezettebb), míg a szálló port tekintve a 15. lett (ezen a listán Róma az első).– Az újonnan felállítandó hat állomás közül négy már a közlekedésből származó egyéb káros anyagok, így például a szénhidrogének – benzol, tilol, xilol – észlelésére is képes lesz, míg a talaj menti ózon koncentrációját valamennyi méri majd. Hat mérőállomást telepítenek, az EU-direktívák szerint egy kétmilliós városban ennyi a minimum – mondja a szakember.Ahhoz azonban, hogy a létesítmények az egész város területét és az agglomerációt is lefedjék, a becslések szerint legalább harminc „légfigyelő bázis” kellene, mint Bécsben; ám ez anyagi okokból kivitelezhetetlen: az ÁNTSZ így is mintegy harmincmillió forintot költ a nyolc állomás évi fenntartására.A főváros 1994-ben megalkotott szmogriadó-rendelete szerint készültséget kell hirdetni, ha a Budapest területén működő nyolc mérőállomás közül kettő három órán át folyamatosan a határértéket meghaladó koncentrációt mér. Ha a határérték-túllépés 72 órán át tart, a készültséget felváltja a riadó első fokozata, s ha az első fokozathoz megadott határérték-túllépés további 72 órán át fennáll, a második fokozat lép életbe. Valamennyi fokozatban tilos a nyílt téri égetés; első fokozatban tilos megtartani a szabad térre tervezett gyermekrendezvényeket, második fokozatban tíz éven aluli gyermekeknek csak a reggeli és késő délutáni órákban ajánlott kilépni az utcára, s a légzőszervi betegségben szenvedők jobban teszik, ha otthon maradnak. A légszennyező ipari létesítményeket – fokozattól függően – tevékenységük megszabott mértékű korlátozására kötelezik, s egyre szigorúbb forgalomkorlátozást vezetnek be.Szerencsére még sosem kellett füstködriadót elrendelni, ezért senki nem tudja, mibe kerülne egy ilyen megszorító intézkedés. A rendelet 1998-as módosításakor készült hatástanulmány úgy becsüli, hogy egy szmogriadó napi 15–20 milliárd forintos bevételkiesést okozna a Budapesten működő vállalatoknak.Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke eltérő álláspontot képvisel. Szerinte a mérőállomások egy része működésképtelen, nem mér semmit, a működő eszközök pedig nem megfelelő körülmények között üzemelnek. Nem légkondicionált konténerekben vannak elhelyezve, márpedig az ilyen műszerek szélsőséges időjárási körülmények között – kemény hidegben vagy forróságban – „megbolondulhatnak”, a mért eredmények nem hitelesek. A politikus szerint sem nyolc, sem hat mérőhely nem elegendő ahhoz, hogy Budapest szennyezettségi fokáról teljes körű képet alkothassunk.– Tudományos alapossággal végzett felmérésnek és tereptanulmánynak kellene megelőznie azt a döntést, hogy hol kapjanak helyet az új mérőállomások. Ha ez megtörténik, a környezetvédelmi tárca 300 millió forinttal hajlandó támogatni az új monitoringrendszer kiépítését.Az elnök feltételezi, hogy az egészségügyi határértékeket úgy állapították meg, hogy sose kelljen füstködriadót elrendelni, ugyanis előre látható, hogy a BKV nem lenne képes megbirkózni a tömegközlekedésre utalt emberáradat elszállításával.A BKV-nál már óvatosabban fogalmaznak:– Rendkívüli helyzet esetén öt-hat százaléknyi pluszkapacitással tudnánk növelni járműveink befogadóképességét – mondja Antal Mihály forgalmi igazgató. – Csúcsidőben persze mindez vajmi kevés volna, a BKV így is másfél millió embert szállít naponta, s a járművekre – átszállásokkal együtt – ötmilliónál többen szállnak fel...Az igazi megoldás azonban – a füstködriadó-rendelettől függetlenül – az egészségügyi határértékek módosítása volna. Illés Zoltán februárban keresi meg e kezdeményezéssel az egészségügyi minisztert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.