Téli munkák a siófoki sólyatérben

2001. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ónos eső veri a siófoki hajóállomás környékén a lelakatolt divatüzletek és szórakozóhelyek falát, a kikötői borozót már kora ősszel bedeszkázták. A vízi rendészet Opeljein kívül alig gurul be más jármű a Horgony utcába, a Balatoni Hajózási Rt. udvarán sorakozó gépkocsisor viszont arról árulkodik: nem mentek fagyszabadságra a magyar tenger hajósai. A Mahart-udvar bejáratát elhagyva az az érzése a látogatónak, hogy egy kisvárosi lakótelepre érkezett, a sólyatér déli részén sorakozó hatalmas katamaránok távolról két-három szintes panelházakra emlékeztetnek.Nincs okunk a panaszra, amit 2000-re vállaltunk, azt teljesítettük. Negyvenmillió forintot költöttünk az új fonyódi vitorláskikötőre, a földvári bővítésére pedig harmincmilliót. Hajóink felújításra tavaly csaknem százmillió jutott, és az idén is folytatjuk a Marina-lánc, a tóparti vitorláskikötő-hálózat fejlesztését, szépítését – értékeli az elmúlt esztendőt a balatoni flotta „admirálisa”. Horváth Gyula, a siófoki székhelyű hajós társaság ügyvezető igazgatója örömmel újságolja, hogy idén újabb két kikötő bővítésével és csinosításával sietnek kielégíteni a hazai és a külhoni vitorlázók igényeit. Szigligetnél, a Balaton-felvidéki Nemzeti Park kellős közepén az eliszaposodott kikötőnél van munkájuk és Balatonlellén is akad bőven dolga az építőknek. A „fekete flotta” emberei Szigligetnél és Lellénél a legnagyobb hidegben is dolgoznak. – Szigligeten 98, Lellén 160 kishajónak lesz korszerű parkolója, és természetesen klubházak kialakításáról vagy korszerűsítéséről is gondoskodunk. Balatonlellén Fa Nándor tervei alapján egy, a tengeri kikötőkhöz hasonló, úgynevezett úszópontonos létesítmény várja majd a vízi sportok kedvelőit. Ez egy olyan kikötő lesz, amely követi a víz mozgását, a „balatoni árral” együtt emelkedik, s az „apállyal” együtt süllyed – mondja a tó főhajósa.Horváth Gyula ugyanolyan lelkesültséggel beszél az idei terveikről is, mint amilyen büszkén sorolta a múlt év eredményeit. Elmondja: nem szeretne rangsorolni, de vagy fél tucat tóparti önkormányzat várja, hogy a Balatoni Hajózási Rt. újjávarázsolja a hajóállomások mellett kialakított vitorláskikötőket. A keszthelyi „vízi parkoló” 250-300 millióba kerül, a grandiózus siófoki vitorláskikötő – amelyet 2004-től terveznek – egymilliárdba, ezenkívül Szemes, Boglár, az északi parton Akali és Alsóörs is várja a Marina-lánc bővítését. Most 1500 árbocosnak, kisebb sporthajónak, illetve luxusjachtnak jut hely balatoni kikötőkben, ám ha a tervezett bővítések befejeződnek, csaknem kétezer kishajó-tulajdonos tudhatja biztonságban vízi járművét a tó körül. A siófoki hajósok egyébként nem bízzák a véletlenre a sokmilliós beruházást igénylő kikötők nyári kihasználtságát. A részvénytársaság marketinges csapata ottjártunkkor éppen Düsseldorfban tartózkodott, és német vitorlázóknak kínálta a nyári kikötőbérleteket.Átkelőhajók a tiszaiaknak– Sokszínű turisztikai szolgáltatásra serkent bennünket a Mahart Holding, de mi magunk is tudjuk: a menetrendi hajózás, vitorlás- és a konferenciaturizmus mellett a hajóépítést is fel kell élesztenünk Siófokon. A közeljövőben adunk át egy húsz méter hosszú révhajót a tiszaiaknak, s egy újabbat is építünk Tiszainokának. Ez utóbbihoz természetesen indulnunk kell egy közbeszerzési versenytárgyaláson – mondja az ügyvezető igazgató, majd Szili István energetikus gondjaira bíz, hogy végigjárjuk a hajósok birodalmát, a csúszásveszélyes sólyateret.Első utunk a balatoni flotta egyik büszkeségéhez, a 110 éve épült Kelénhez vezet. A hasonló korú Helka „testvérét” tavaszra új ruhába öltöztetik. – Fehér lambériát, szürke padlószőnyeget, oldala pedig mahagóniburkolatot kap – magyarázza a fiatal Vajda Flórián. A Kelén gépkezelőjétől megtudjuk: a matuzsálemi korú hajót egy hathengeres SK-motor hajtja, a kirándulók egyik legkedveltebb vízi járműve nyaranként Füred kikötőjéből startol. – Jobban szeretik a Kelént, mint az ugyancsak elegáns katamaránokat, ezzel a hajóval – a kirándulók elmondása szerint – feledhetetlen élmény egy balatoni kirándulás – mondja Flórián.A Kelén előtt horgonyoz a Csongor. Idén ez a jégtörő, noha a sólyatérben még nem állt be a jég. – Nem is szabad hagynia, hogy húszcentis legyen, ezért akkor is körbejár a sólyatérben, ha csak három-négy centis a jég – tájékoztat Szili István. Majd mielőtt sajnálni kezdeném a Csongort, a nosztalgiaflotta büszke tagját, kísérőm közli: a hajó 7-8 milliméteres lemeze a húszcentis jéggel is sikerrel birkózik.Az egyik gépműhelyben Tavasi Sándor forgácsol irányváltó-szorító anyát a Keszthely motoroshoz, nem sokkal távolabb tőle pedig a sólyatér „melegfelelősei” szorgoskodnak. – Gázégőt javítok a hőbefúvóhoz, a hajókon dolgozóknak ugyanis szükségük van a 20-22 fokos melegre – magyarázza Barna István, majd melegfelelős társára, Simonics Ferencre mutat, aki kondenzvíz átnyomatásával foglalatoskodik. – Nagyok a műhelyek, sok az üvegfelület, így gyorsan kihűlnek a helyiségek – mondja a fűtő.„Máglyán” a csavargőzösA dübörgő gépek műhelyéből az asztalosüzem felé indulunk. Itt készül a két „trópusi busz”, az alumínium testű Györök és az Arács új belső burkolata. – A középkorú, csaknem negyvenéves vízibuszok már nemigen emlékeztetnek a korabeli, kissé otromba fazonukra, a hajók hátsó része ugyanis már nyitott, a trópusiak többsége már sétafedélzetet is kapott – mondja Vörös János, az asztalosüzem csoportvezetője. Itt történt a luxushajónak számító Vénusz vitorlás felújítása – tudtuk meg a csoportvezetőtől, aki többek közt azt fájlalja, hogy kihalóban van a klasszikus hajóépítő szakma. – Nem kellenek már a fából készült sporthajók, így munka nélkül maradnak a hajóácsok és -asztalosok. Számítógéppel tervezik a műanyag hajókat, legújabban az alumíniumból készülőket. Pedig milyen jó lenne egy kis hajóiskolát nyitni itt Siófokon – mondja sóhajtva Vörös János. Majd büszkén meséli, hogy egy ismerősétől megkapta a világhírű holland óceánjáró, a Batávia műszaki dokumentációit, és azt is tudja, hogy a hajdan elsüllyedt híres hajó óceánból való kiemelése után úgy történt annak a rendbehozása, hogy a mesterek a hatalmas vízi jármű mellett hajóépítő iskolát nyitottak az érdeklődő fiatalok számára.A sólyatér Balaton felőli oldalán – ahol a múlt télen a Helka újult meg – most az egykori dunai csavargőzöst, a Bakonyt emelték „máglyára”. Kvarchomokos tisztítás vár a Bakonyra, a rárakódott szennyeződést, a cementté szilárdult iszapot csak igen erős tisztítószerrel lehet eltávolítani a hajó vízbe merülő részéről – mondják a karbantartók.Az első emberA flotta téli szállásának egyik legfontosabb embere a sólyamester. Bocs Sándor viselheti ezt a megtisztelő címet, aki ötödmagával a legnehezebb sólyatéri munkát, a hajók vízből való kihúzását végzi. Bérmunkát is vállal a siófoki hajós társaság, így került a sólyatérbe egy füredi vállalkozó vízi járműve, a Kis-Balaton. Bocs Sándor emberei a Kis-Balatont is éppen olyan műgonddal emelik ki a vízből, mint saját hajóikat.– Nem könnyű a hajók kiemelése, most kiváltképpen nem, hiszen 35-38 centiméterrel alacsonyabb a tó vízszintje, mint azt telenként korábban megszoktuk. Ilyenkor – noha még nincsenek mínusz tíz-tizenöt fokos hideg napok, a kötelek le vannak fagyva, ridegek, könnyen megpattanhatnak, s az nagyon balesetveszélyes – mondja a sólyamester.Szemleutunk végén keressük fel a sólyatér első emberét, Singler Tibort. A telelőparancsnok nyáron a Szaturnusz vitorlás, télen a jégtörő Csongor kapitányaként hasznosítja tudását. – A társaságnál sokoldalú emberek dolgoznak, hiszen ugyanazzal az állománnyal kell helytállni a nyári szezonban, mint télen. Az én feladatom a Mahart-öböl egészének csúszásmentesítése, a kármegelőzés, a jégtörés, a vízibu-szok „lepumpálása”. Hogy sajnálom-e a téli hajómat, a jégtörő Csongort? Természetesen sajnálom, és féltem. Kiváltképpen hátborzongató érzés a nagy fordulatszámmal dolgozó motor zaja mellett a jég ijesztően furcsa hangját hallani – mondja a sólyatér parancsnoka.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.