Kényszerleszállás

Putsay Gábor
2001. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A régió vezető légitársaságának szerepére törekvő Malévet a múlt héten váratlan események kényszerítették a földre. A repülőgép-szerelők sztrájkja egy hétig tartott, a munkát úgy folytatják, hogy az őket képviselő szakszervezetek által megfogalmazott követelések egyetlen lényeges pontja sem teljesült. A gazdasági nehézségekből kilábalni képtelen Malév és dolgozói tehát rövid idő alatt sokat veszítettek.Az amúgy jól megfizetett szerelők éppen akkor bénították meg a rendszert, amikor a világpiac az utolsó pár cseppet facsarja ki a magukra maradt légitársaságokból. A piacon farkastörvények uralkodnak, amelyek még egy olyan céget is összeroppantanak, mint a Swissair csoport oltalma alatt lévő Sabena. A piac pedig ennél is könyörtelenebb azokkal szemben, akik a bajban maguk alatt vágják a fát. Sajnos a Malév néhány év alatt olyan helyzetbe került, hogy nincs olyan menedzsment, amelyik rövid időn belül gyökeres változást tudna elérni. A privatizáció egyelőre nem sikerült, a nagy szövetségesek nem kapkodnak a társaságért, a működési veszteség pedig tavaly elérte a tízmilliárd forintot. Napnál is világosabb, hogy a Malév önmaga nem tud ebből a helyzetből kilábalni. A változásokhoz vivő út milliárdokon keresztül vezet, s egyelőre csak a jelenlegi tulajdonosra számíthatnak.Felmerül a kérdés, hogy mindennek ismeretében tanácsos volt-e a szakszervezetek által felhergelt dolgozóknak megbénítani a forgalmat, anyagi és erkölcsi kárt okozva tulajdonképpen saját maguknak. A gazdasági racionalitást tekintve a válasz egyértelmű nem. Nincs ugyanis olyan tulajdonos a világon, amelyik a csődben lévő vállalatba úgy pumpál milliárdokat, hogy közben eleget tesz a dolgozók követeléseinek, és annak megfelelő bért fizet. A gazdasági életben ez éppen fordítva történik. Elszámítja magát, aki ilyen hiú ábrándokat kerget, mert ha ez valósággá válhatna, nagyon hamar megszűnhetne a cég is, amelyiktől alkalmazottja nemrég még biztos jövőt remélt.A múlt évben komoly veszteségeket okozó vasutassztrájk bontakozott ki az országban, ami majdnem a legnagyobb hazai vállalat teljes csődjével végződött. Egyesek akkor arra a következtetésre jutottak: a sztrájk megmutatta, hogy a XXI. század hajnalán nélkülözhető a vasút. Nagyon sarkosan fogalmaztak az érintettek, hiszen bármelyik közlekedési ágat csak rövid távon lehetne a másikkal pótolni, a további következményekkel nehéz lenne szembesülni. Az Aeroplex dolgozói a 240 ezer forintos átlagfizetés mellett 15 százalékot követeltek, ami egy nyereséges vállalatnál a jelenlegi gazdasági helyzetben vállalható lenne. De a Malév nem nyereséges, sőt komoly támogatásra szorul. Mint ahogyan nem nyereséges a MÁV sem, ahol a dolgozók és a szakszervezetek megelégedtek az első lépcsős 8,75 százalékos béremeléssel. Pozitív eredménnyel zárt viszont egy másik közlekedési társaság, a GYSEV, ahol ennek ellenére nem voltak irreális követelések, maradtak 10,6 százaléknál. A MÁV dolgozók egy részét képviselő VDSZSZ idén is hozta a formáját, a hároméves megállapodásban szereplő moratórium ellenére szolidaritási sztrájkot helyezett kilátásba. A repülőgép-szerelők konfliktusát eszközként használva kívánta érdekeit érvényesíteni a dolgozók, az utasok és a társaság kárára. Bizonyítva ezzel is, hogy a szakszervezetekben megtestesülő érdekképviselet sokszor igen távol kerül a dolgozók valós érdekeinek képviseletétől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.