Tíz központ a logisztikai térképen

Putsay Gábor
2001. 02. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai közlekedéspolitika tíz logisztikai központ helyét jelölte ki az országban, amelyek megvalósításához a tervek szerint jelentős állami támogatás társul. Ezek nemcsak az adott térség gazdasági fejlődésére lesznek kedvező hatással az elkövetkező években, hanem az európai árukereskedelemben is meghatározó szerepet játszhatnak. A fejlesztésre kijelölt központok mindegyike az európai vasúti és közúti hálózathoz illeszkedik.Egyik legfontosabb feltétele volt a logisztikai központok kijelölésének a közút, a vasút és lehetőleg a vízi út egyidejű jelenléte. A környezetvédelmi és gazdasági előnyökön túl a központok létesítésének meghatározó a közlekedéspolitikai jelentősége, ahol a kulcsszó az optimális munkamegosztás. A közlekedési alágazatok optimális munkamegosztása ugyan még Európa legfejlettebb területein sem valósult meg, ám ha valahol, akkor a logisztikai központokban áll rendelkezésre olyan mennyiségű és összetételű áru, aminek elszállítását nem tudnák gazdaságosan megoldani kizárólag teherautóval, vasúton vagy hajóval.Az egyik legnagyobb logisztikai beruházásnak ígérkezik a Soroksár közelében lévő Budapesti Intermodiális Logisztikai Központ (BILK). A BILK megépítéséhez az állam mellett az Európai Unió is segítséget nyújt, a majdani teljes körű üzemeltetés azonban a vállalkozói tőke bevonásával valósul meg. A központban költségvetési pénzből épül meg a terminál-pályaudvar, az Európai Unió pedig még a PHARE-keretből nyújtott ötmillió eurós támogatást a kombiterminál kialakításához. A kombiterminál további fejlesztése, illetve a BILK-hez kapcsolódó kiszolgálólétesítmények megépítése a vállalkozói tőke bevonásával valósul meg.A vasúthoz és a közúthoz kapcsolódik a jelenleg működő két legnagyobb logisztikai központ, a záhonyi és a soproni. Az ország keleti csücskében működő Záhony a 90-es évek előtt Európa egyik legnagyobb szárazföldi átrakóterminálja volt. A kelet felől Európába tartó áru egy részét Záhonyban rakodják át, széles nyomtávú tehervagonról keskeny nyomtávúra, illetve kamionra. A záhonyi vasúti átrakókörzetben 1997 óta 4,5 milliárd forint értékben végeztek el korszerűsítéséket, ebből 2,5 milliárdot szintén PHARE-támogatás keretében, brüsszeli forrásból ruháztak be. A záhonyi körzetben évente ötmillió tonna árut fogadnak, ennek egy részét itt is tárolják. A központ építésének első ütemét 2003-ban, a másodikat 2006-ban fejezik be.A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Rt. által működtetett soproni kombiterminál folyamatosan bővül, a két fő tulajdonos, a magyar és az osztrák állam mindeddig 2,5 milliárd forinttal járult hozzá a létesítmény fejlesztéséhez. A vasútnak a hagyományos tömegárukkal szemben ma már a kisebb tömegű, nagyobb értékű küldemények fogadására és szállítására kell felkészülni, amit jobb minőségben, a fuvaroztatók igényeinek megfelelően kell eljuttatni a célállomásra. A hagyományos teherkocsik helyett ma leginkább konténerszállító kocsikba pakolják az árut, ehhez viszont gyors, pontos és a menetrendhez igazodó átrakást kell biztosítani. Sopronból például naponta indulnak menetrend szerint közlekedő irányvonatok a Balkán és Nyugat-Európa irányába. Az utóbbi években megnövekedett a kamionszállító vonatok iránti kereslet, amelyek vonatra pakolását szintén a központokban végzik. A nemzetközi kamionszállító vonatok ma mintegy százezer nehézgépjárműtől mentesítik évente a hazai közutakat. A soproni logisztikai központ a tervek szerint 2009-re válna teljessé.Bár lényegesen kisebb, mint az előbbiek, a székesfehérvári logisztikai központ is a vasút és a közút találkozási pontjában, az ipari parkhoz közel fekszik. A MÁV és a GYSEV által megépített központból 1999-ben gördült ki az első konténerrel megrakott szerelvény. A raktárak építése tavaly kezdődött, a székesfehérvári létesítmény az anyagi lehetőségek függvényében fejlődik fokozatosan: 2007-ig kiépül Székesfehérvár mellett a raktárbázis, amelyet egy irodaház egészít ki.Az Észak-Dunántúl legnagyobb logisztikai központja várhatóan a Győr–Gönyű országos közforgalmú kikötő területén kap helyet. A kikötő rendkívül jó adottságokkal rendelkezik, a IV. és a VII. európai korridor vonalán fekszik, és nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a Győr környéki régió az ország egyik legfejlettebb gazdasági központja. A győri logisztikai központ minden bizonnyal akkor teljesedik ki, ha a kikötőben megfelelően alakítják ki a közúti és a vasúti kapcsolatot. A központ építésével várhatóan 2008-ban végeznek.A Duna mentén, a déli országrészben Baja rendelkezik a legjobb adottságokkal, hiszen a bajai kikötő vasúton, közúton és vízi úton is megközelíthető. Az elmúlt években több jelentős beruházást végeztek Baján: felújították a közös vasúti-közúti hidat, és megépítették a konténerhajók fogadására alkalmas kikötőt. A részleges logisztikai tevékenység rövid időn belül indítható, ám a fejlődést a déli szomszédos országok gazdasága és kereskedelme is meghatározza. A kiszolgálólétesítmények teljes körű kiépítését 2010-re tervezik.Annak ellenére, hogy a Tiszán nem lehet olyan jelentős víziforgalmat bonyolítani, mint a Dunán, a később létesítendő szolnoki és szegedi logisztikai központ is jelentős forgalmat bonyolíthat. Mindkét város az európai korridorok mentén fekszik. A két központ jelenleg tervezési fázisban van. A szegedi fejlődését a jugoszláv gazdasági átalakulások is nagymértékben befolyásolják. A szolnoki központ 2009-ben, a szegedi 2010-ben lesz teljes.Az északkelet-magyarországi körzetben két lehetséges helyszínt jelöltek meg, az illetékeseknek Miskolc vagy Tiszaújváros mellett kell dönteniük. Délnyugat-Dunántúlon Nagykanizsát jelölték ki a majdani logisztikai központ helyszíneként. A tervek szerint a logisztikai központ 2010-re nyújtana teljes körű szolgáltatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.