Drágák, de kapósak a balatoni vitorláskikötők

2001. 03. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Habár a hét közepén még téliesen hideg szél borzolta a magyar tenger hullámait, a vízi sportok megszállottjai közül sokan már a tóra eresztették árbocosukat, és horgászcsónakból is egyre több látható a Balatonnál. Március 15-én hivatalosan is „kinyitottak” a Mahart Balatoni Hajózási Rt. vitorláskikötői, így aki éves kikötőhasználatra szerződött a hajóstársasággal, az már biztonságban tudhatja sporteszközét. Két éve még csak ezer árbocosnak jutott hely a tó körüli kikötőkben, idén már 1650 férőhely várja a kalózokat és a luxusjachtokat. Mindazonáltal úgy tűnik, a Marina-lánc, a tóparti kikötőhálózat tempósabb fejlesztése elsődleges érdeke a balatoni vízi turizmusnak, egyszersmind a magyar idegenforgalomnak.Félelemmel olvasták-hallgatták a Balaton riasztóan alacsony vízállásáról szóló híreket a vitorlás- hajó-tulajdonosok, ám a minap arról értesülhettek, hogy a tó vízszintje a néhány héttel ezelőtti 59 centiméterről 90-re emelkedett. Fejér Vilmos, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság balatoni kirendeltségvezetője azonban még korántsem nyugodt, mert mint lapunknak elmondta: a 110 centis vízálláshoz még jócskán kell csapadék és utánpótlás a Zalából. A két-háromszázezer forintos kalózok és többmilliós jachtok tulajdonosai mindazonáltal optimisták. Ők biztosak benne: nem fut part közeli homokzátonyra hajójuk. S hogy biztonságban legyen a vízi járművük, jó részük már lerótta a kikötőhasználati díjat. (Sietségük azért is érthető, mert megtudták, Németország déli tartományaiban idén kiváltképp nagy az érdeklődés a balatoni vitorlásparkolók iránt.)Idén átlagosan húsz százalékkal emelkedtek a „sport- és kedvtelési célú kikötőhasználókra” vonatkozó tarifák – tudtuk meg Borbély Judittól, a Mahart Balatoni Hajózási Rt. marketingvezetőjétől. A legnagyobb, a 35 négyzetméternél több helyet elfoglaló vitorlás éves parkolási tarifája 83 ezer forint, a 20-25 négyzetmétereseké 60 ezer, a kisméretű kalózoké 38 ezer, a csónakoké pedig 23 ezer forint. A mentési célú kisgéphajók március közepétől november közepéig 163 ezer forintért tartózkodhatnak a balatoni kikötőkben.A havidíjak sem pénztárcakímélők: a nagyobb hajókért 25–41 ezer forintot kell fizetni, aki pedig csupán egy napot tölt valamelyik kikötőben, annak két-háromezer forint parkolási díjat kell fizetnie. A belépéshez szükséges mágneskártya vagy parkolócímke a kaucióval együtt 17 ezer forint. Növeli a kikötőbérlő költségeit az elektromos csatlakozás, a cölöphasználat, az illemhely, a zuhanyzó és az ivóvíz-vételezés tarifája. A balatoni kikötőgazdák nem vitatják: együttesen tetemes költség hárul a balatoni hajózókra. Ezért is járja az a mondás: ma már nem úri passzió a vitorlázás, de felettébb költséges hobbi.Az egyik Balaton-fejlesztési tanulmány szerint a magyar tenger a jelenlegi két-két és fél ezer vitorlásnak az ötszörösét is elbírná anélkül, hogy az a fürdőzőket zavarná. Ehhez azonban a jelenleginél jóval több parkolóhely szükségeltetne. A Balatoni Hajózási Rt. évenként több százmilliót költ kikötőbővítésre és összkomfortosításra. A Széchenyi-terv turizmusfejlesztési pályázatából további kikötőbővítésekre nyílik lehetőség – tudtuk meg Horvát Gyulától, a hajóstársaság igazgatójától. A mintául szolgáló földvárit, ahol 353 árbocosnak jut szemre is igen tetszetős parkoló, hamarosan újabbak követik. Néhány hét múlva Lelle is megújult kikötővel dicsekedhet, és Szigligeten is megszépül a hajóállomás melletti vitorlásparkoló.A horgászcsónakosok viszont továbbra is helyhiányra panaszkodnak. A kispénzű pecások a nádasok védelméről szóló törvényt követően ladikjaikkal „kiűzettek” a megszokott helyükről. Kimondottan horgászcsónak-kikötőket létesíteni körülményes: a kenesei horgászladik-parkoló – ez az egyetlen jelentős csónakkikötő a Balatonnál – megépítéséhez a szükséges szakhatósági engedélyezési procedúra miatt hat év kellett. A horgászcsónakosok közül kiváltképpen az északi partiak zúgolódnak, így ők várják leginkább, hogy a környezetvédelmi jogszabályok mérsékeljék a szigorú előírásokat, azaz ne legyen kötelezett az 50 férőhely alatti kishajókikötő szigorú környezetvédelmi hatástanulmányi vizsgálatra.A Balatonnál egyébként a közelmúltban megkezdődött a partvonal-rehabilitációt előkészítő felmérés. Balatonmáriánál, Fenyvesnél, Fonyódnál és Ábrahámhegynél a vízügyi hatóság emberei már azt vizsgálják: mit kell majd elbontaniuk az üdülőtulajdonosoknak vagy az önkormányzatoknak, hogy visszafoglalják a tótól elrabolt területeket.Márpedig a tó természetes határát visszaállító partvonal-reha-bilitáció az önkényes (hatósági engedély nélküli) kikötők felszámolásával is járhat. Ez azonban az öt-hat ezer balatoni horgászladikos közül csak keveset érint – tudtuk meg a tó vízügyi hatóságának vezetőjétől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.