Habár a hét közepén még téliesen hideg szél borzolta a magyar tenger hullámait, a vízi sportok megszállottjai közül sokan már a tóra eresztették árbocosukat, és horgászcsónakból is egyre több látható a Balatonnál. Március 15-én hivatalosan is „kinyitottak” a Mahart Balatoni Hajózási Rt. vitorláskikötői, így aki éves kikötőhasználatra szerződött a hajóstársasággal, az már biztonságban tudhatja sporteszközét. Két éve még csak ezer árbocosnak jutott hely a tó körüli kikötőkben, idén már 1650 férőhely várja a kalózokat és a luxusjachtokat. Mindazonáltal úgy tűnik, a Marina-lánc, a tóparti kikötőhálózat tempósabb fejlesztése elsődleges érdeke a balatoni vízi turizmusnak, egyszersmind a magyar idegenforgalomnak.Félelemmel olvasták-hallgatták a Balaton riasztóan alacsony vízállásáról szóló híreket a vitorlás- hajó-tulajdonosok, ám a minap arról értesülhettek, hogy a tó vízszintje a néhány héttel ezelőtti 59 centiméterről 90-re emelkedett. Fejér Vilmos, a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság balatoni kirendeltségvezetője azonban még korántsem nyugodt, mert mint lapunknak elmondta: a 110 centis vízálláshoz még jócskán kell csapadék és utánpótlás a Zalából. A két-háromszázezer forintos kalózok és többmilliós jachtok tulajdonosai mindazonáltal optimisták. Ők biztosak benne: nem fut part közeli homokzátonyra hajójuk. S hogy biztonságban legyen a vízi járművük, jó részük már lerótta a kikötőhasználati díjat. (Sietségük azért is érthető, mert megtudták, Németország déli tartományaiban idén kiváltképp nagy az érdeklődés a balatoni vitorlásparkolók iránt.)Idén átlagosan húsz százalékkal emelkedtek a „sport- és kedvtelési célú kikötőhasználókra” vonatkozó tarifák – tudtuk meg Borbély Judittól, a Mahart Balatoni Hajózási Rt. marketingvezetőjétől. A legnagyobb, a 35 négyzetméternél több helyet elfoglaló vitorlás éves parkolási tarifája 83 ezer forint, a 20-25 négyzetmétereseké 60 ezer, a kisméretű kalózoké 38 ezer, a csónakoké pedig 23 ezer forint. A mentési célú kisgéphajók március közepétől november közepéig 163 ezer forintért tartózkodhatnak a balatoni kikötőkben.A havidíjak sem pénztárcakímélők: a nagyobb hajókért 25–41 ezer forintot kell fizetni, aki pedig csupán egy napot tölt valamelyik kikötőben, annak két-háromezer forint parkolási díjat kell fizetnie. A belépéshez szükséges mágneskártya vagy parkolócímke a kaucióval együtt 17 ezer forint. Növeli a kikötőbérlő költségeit az elektromos csatlakozás, a cölöphasználat, az illemhely, a zuhanyzó és az ivóvíz-vételezés tarifája. A balatoni kikötőgazdák nem vitatják: együttesen tetemes költség hárul a balatoni hajózókra. Ezért is járja az a mondás: ma már nem úri passzió a vitorlázás, de felettébb költséges hobbi.Az egyik Balaton-fejlesztési tanulmány szerint a magyar tenger a jelenlegi két-két és fél ezer vitorlásnak az ötszörösét is elbírná anélkül, hogy az a fürdőzőket zavarná. Ehhez azonban a jelenleginél jóval több parkolóhely szükségeltetne. A Balatoni Hajózási Rt. évenként több százmilliót költ kikötőbővítésre és összkomfortosításra. A Széchenyi-terv turizmusfejlesztési pályázatából további kikötőbővítésekre nyílik lehetőség – tudtuk meg Horvát Gyulától, a hajóstársaság igazgatójától. A mintául szolgáló földvárit, ahol 353 árbocosnak jut szemre is igen tetszetős parkoló, hamarosan újabbak követik. Néhány hét múlva Lelle is megújult kikötővel dicsekedhet, és Szigligeten is megszépül a hajóállomás melletti vitorlásparkoló.A horgászcsónakosok viszont továbbra is helyhiányra panaszkodnak. A kispénzű pecások a nádasok védelméről szóló törvényt követően ladikjaikkal „kiűzettek” a megszokott helyükről. Kimondottan horgászcsónak-kikötőket létesíteni körülményes: a kenesei horgászladik-parkoló – ez az egyetlen jelentős csónakkikötő a Balatonnál – megépítéséhez a szükséges szakhatósági engedélyezési procedúra miatt hat év kellett. A horgászcsónakosok közül kiváltképpen az északi partiak zúgolódnak, így ők várják leginkább, hogy a környezetvédelmi jogszabályok mérsékeljék a szigorú előírásokat, azaz ne legyen kötelezett az 50 férőhely alatti kishajókikötő szigorú környezetvédelmi hatástanulmányi vizsgálatra.A Balatonnál egyébként a közelmúltban megkezdődött a partvonal-rehabilitációt előkészítő felmérés. Balatonmáriánál, Fenyvesnél, Fonyódnál és Ábrahámhegynél a vízügyi hatóság emberei már azt vizsgálják: mit kell majd elbontaniuk az üdülőtulajdonosoknak vagy az önkormányzatoknak, hogy visszafoglalják a tótól elrabolt területeket.Márpedig a tó természetes határát visszaállító partvonal-reha-bilitáció az önkényes (hatósági engedély nélküli) kikötők felszámolásával is járhat. Ez azonban az öt-hat ezer balatoni horgászladikos közül csak keveset érint – tudtuk meg a tó vízügyi hatóságának vezetőjétől.
Magyar Péter ismét agresszív módon támadt egy nőre