Én nem tudom...

Kristóf Attila
2001. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy hazudni jó-e, vagy csupán szükségszerű. Mikor ezt kérdezem, nem a magán-, hanem a közéletre gondolok, a média és a média által szorongatott politikusok különböző megnyilvánulásaira. A sajtószabadság az igazság keresésének, a tények feltárásának lehetőségét is jelenti, talán a tévedés jogát is, de – sokak véleményétől eltérően – én azt hiszem, egyáltalán nem ösztönzi, sőt tiltja a hazudozást, kirekeszti a féligazságokkal manipuláló véleményt, tehát a pontos, elfogulatlanul, széles körű tájékoztatás lehetőségét teremti meg.Két különböző, politikai és ideológiai értelemben egymással szemben álló újság publicisztikai oldalának jelmondatát idézem. Az egyik így hangzik: „A hír szent, a vélemény szabad”. A másik: „... a dolgot őt magát nézzük”. Az első – ha bizonyos kétkedéssel szemléljük – mögöttes tartalmában talán hordozza azt is, hogy a vélemény „szentségéhez” bármikor kétség férhet, a szabadságba a rosszhiszeműség, elfogultság és torzítás is belefér. E mottó jegyében közölte a lap azt az ominózus kitételt, amelyben Orbánnal és Kövérrel kapcsolatban a lélekben való likvidálás, mint elutasított gondolat, felmerült. A szerkesztőség ezt követő mentegetőzésében is megjelent a szabadság különös értelmezése, az elnézést kérő sorok mögött agresszivitás lapult, s itt-ott kiütközött. Bennem mindig rossz érzést kelt, ha egy senki vádol valakit, s ennek a média helyt ad. Ezúttal ez történt, s a szerkesztőség képtelen volt egyértelműen beismerni, hogy súlyosan hibázott, így aztán a szabadság jegyében azonosult a senkivel.Most nézzük a másik szlogent, amely csak bizonyos elmélyültséggel értelmezhető. Mindjárt az elején meg kell jegyeznem: ahhoz, hogy valaki a dolgot őt magát nézze, elfogulatlanság kell és igazságszeretet, amely bizonyos értelemben – elvileg – korlátozza a szabadságot és moderálja a véleményt. Ez a mottó erkölcsi értelemben sokkal nagyobb felelősségre kötelezi a jegyében munkálkodót, mint a másik, amely szabadságáról biztosítja. Aki – az erkölcsi kötöttségeket is levetve – szabadon érvel, az, úgy tűnik, birtokában van az igazságnak, látja azt, szinte együtt él vele. A másik csak a dolgot látja, az igazságot pedig keresi. Világos, hogy ez a nehezebb. Megpróbálom mindezt egy bibliai példával világossá tenni és értelmezni. Amikor Jézus meggyógyítja (látóvá teszi) a vakon születettet, a farizeusok körülveszik azt, és így szólnak hozzá:– „Mi tudjuk, hogy ez az ember (mármint Jézus) bűnös.”Mire a látóvá tett vak így felel:– „Azt, hogy bűnös-e, nem tudom... Csak azt tudom, hogy vak voltam, és most látok.” Egyértelmű, hogy a dolgot őt magát nézi, s ezáltal – a csodától függetlenül – rendkívül tisztán lát. A farizeusok ugyanakkor szabadon – de oda nem illően és pontatlanul – érvelnek vélt igazuk mellett:– „Hogy ez (mármint Jézus) honnét való, azt nem tudjuk.”– „Épp az a különös, hogy ti nem tudjátok honnét való, és mégis visszaadta a szemem világát.” Ez a válasz megint pontos, a lényeget érinti és felmutatja a dolgot magát. A látóvá tett vakból nem a hála beszél. Ekkor a farizeusok Jézushoz fordulnak, aki azt mondja, azért jött, hogy a vakok lássanak, akik látnak, azok vakok legyenek. Ezt kérdezik tőle rejtett agresszivitással:– „Csak nem vagyunk mi is vakok?”Jézus így felel:– „Ha vakok volnátok, nem volna bűnötök. De azt állítjátok: látunk. Ezért a bűnötök megmarad.” Ha a dolgot őt magát nézzük, ez az eset és ez a párbeszéd, magát a dolgot világossá teszi előttünk. Ki állíthatja magáról büszkén, a szabadság nevében, hogy mindent lát? Én nem tudom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.