Védett fogyasztók a Balatonnál

2001. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már több mint egy hónapja megkezdte a nyári idegenforgalmi főszezonra való felkészülést a Somogy Megyei Fogyasztóvédelmi Felügyelőség. Tavaly – a társhatóságokkal végzett 357 ellenőrzés során – együttesen 16 millió forint bírságot szabtak ki a nyaralók megkárosításáért, mindazonáltal a felügyelőség vezetője úgy látja: javult a vendéglátói, kereskedői morál a magyar tengernél. Barna Lajos úgy fogalmazott, hogy a nyolcvan kilométer hosszú déli part kisvállalkozóinak túlnyomó hányada már magáénak érzi a minőségi turizmus követelményeit.A múlt nyáron az Országos Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség idegenforgalmi irányelvei a mutatványosok, a vendéglátóhelyek (éttermek és büfék) és a különböző szolgáltatásokat végző vállalkozások ellenőrzését szabták a megyei felügyelőségek feladatául. A somogyiaknak többek közt azt kellett kivizsgálniuk, hogy jogszabályt sértett-e az a vállalkozó, akinek egy balatoni strandon elhelyezett, csaknem negyven méter hosszú gumikígyó-játékába beszorult egy óvodáskorú kisfiú, és a gyerek azt követően pszichiáteri kezelésre szorult. – A lellei Luna Parkban – ahol nyaranként csaknem ötven különböző játék várja a gyerekeket – ugyancsak bajban volt a mutatványos vállalkozó, mert az ellenőrzés során egész sor fogyasztóvédelmi szabályszegést állapítottunk meg – emlékeztetett a felügyelőségvezető.Barna Lajos szerint érzékelhetően „szürkül a balatoni feketegazdaság”. A melegkonyhás vendéglátóegységek tulajdonosai – jelesül azok, akik több évre rendezkedtek be, és nem egy vagy két nyáron akarják „megszedni magukat” – többnyire szabálytisztelők és igényesek. Az is tapasztalható, hogy csökken a pecsenye-, hurka- vagy lángossütők száma. Ez utóbbiak tulajdonosai közül, aki tehette, komolyabb vállalkozásba, például melegkonyhás étterem létesítésébe fogott. A privát szálláshelykiadás terén továbbra sincs rend, és itt a legnehezebb a fogyasztóvédők meg az APEH-esek dolga. Ezt egyébként a balatoni utazási irodák tulajdonosai is megerősítették.– Nem „kommandós különítményként” és nem megfélemlítés módszereivel végezzük az ellenőrzéseinket, és távol áll tőlünk, hogy rettegésben tartsuk a tóparti vendéglősöket, kiskereskedőket, piaci árusokat vagy szolgáltatókat, de idén nyáron is ott leszünk minden üdülőhelyen. Hetek óta fórumokon tájékoztatjuk az érdekelteket a fogyasztóvédelmi jogszabályokról, a változásokról, mert fontosabbnak tartjuk a megelőzést, mint a bírságolást – mondta Barna Lajos. Hozzáfűzte: ez év nyarán is érkeznek segítők Hajdú és Békés megyéből, és szoros együttműködésben dolgoznak a tópart ellenőrzésében ugyancsak érdekelt zalai és veszprémi fogyasztóvédőkkel is.A felügyelőségvezető arról nem nyilatkozhatott, hogy idén nyáron milyen területekre irányul majd a fő figyelem. Mint mondta, erről a főfelügyelőség hamarosan kiadja az irányelveket. Ő azonban úgy gondolja, hogy az „élelmiszer-fogyasztók” védelmét kell elsősorban szem előtt tartaniuk. Előfordul ugyanis – kiváltképpen a szezon elején –, hogy egyes tóparti kiskereskedők a múlt évről megmaradt, lejárt minőségi határidejű élelmiszereket raknak ki a polcra. Indokolt az éttermek raktáraiban tárolt nyers húsok és húskészítmények ellenőrzése is, és a melegkonyhás vendéglátóhelyek étlapjainak, nyersanyag-beszerzési bizonylatainak „böngészése” is.A hamis márkajelzésű divatcikkek, szabadidőruhák, pólók, sportcipők felderítése már a márkatulajdonosok és a vám- és pénzügyőrség feladata, ám ha ezekkel kapcsolatban vásárlói panasz merül fel, a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez lehet fordulni – tudtuk meg Barna Lajostól. És természetesen a balatoni szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokkal is foglalkoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.