Mint arról beszámoltunk, a nagy értékű, tejelő állományt két héttel ezelőtt a Somogy megyei Nagykorpádról szállították a gyöngyösi vágóhídra. A 300 kilométeres útra a Taurina-Kanizsa Kft. az állatok nagy részét a szükséges hatósági állatorvosi engedély és marhalevél nélkül indította. Az iratok az utolsó kamionnal érkeztek. Minisztériumi rendelet és az állat-egészségügyi szabályzat szerint vemhes vágóállatot ritka kivételtől eltekintve tilos levágni, de szállítani is. A szarvasmarhák elindítását több fórumon jelentette a nagykorpádi polgármester és az állatvédők, de levágásukat nem sikerült megakadályozniuk. Az eset kapcsán vizsgálatot indítottak.
– Ötszázezer forint járványvédelmi bírságot róttunk ki a szállítócégre – tájékoztatta lapunkat Bábnáti Henrik, a Somogy megyei állat-egészségügyi állomás igazgatója. Bebizonyosodott: az állatokat szinte kilopták a telepről, és önkényesen, engedélyek nélkül szállították a vágóhídig, ahol viszont nem kell vizsgálni a vemhességet. Az igazgató hozzátette: harmincöt éves praxisa alatt nem találkozott hasonlóan kegyetlen esettel, hiszen a hét-nyolc hónapos vemhességet csak az nem látja, aki nem akarja. Az igazolásokat utólag kiadó helyi és hatósági állatorvosok felelősségének megállapítására vizsgálóbiztost neveztek ki. Megtudtuk: Nagykorpádról november végén már jó néhány szarvasmarha-szállítmányt indítottak vágóhidakra.
Megfogyatkozott állomány. Magyarországon nagyobb mennyiségben utoljára a 90-es évek elején vágtak le tejelőmarha-állományt. Akkor a tejpiac hanyatlása miatt az FVM támogatta – tehenenként 20 ezer forinttal – a marhák levágását. Ez nagyrészt a holstein-fríz állományt érintette. Bár hivatalosan tagadták, az a hír járta, hogy a levágott tehenek között nagy számban voltak vemhes állatok is. A rendszerváltozás idején Magyarországon 680 ezer tehenet tartottak, az akció óta az állomány a felére csökkent. (V. S.)
Lecsúszott a kifutóról egy repülőgép Ferihegyen