Vészjelek a mézeskalács házból

Hogyan néznek szembe az agresszióval, az erőszakkultusszal, a nyomulás tízparancsolatával az S. O. S.-gyermekfalvak kisebbjei, serdülői? Gyógyulnak-e a fájó sebek, amelyeket eredeti otthonukból magukkal hoztak? Milyen szerepet játszanak viselkedésükben, jellemük alakulásában a média által közvetített minták?

Kormos Valéria
2002. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hároméves kislányt ritkán látogatják. Testvérei más intézetekben vannak. „A kisfiú két éve van nálunk. Értelmes, néha agresszív. Eddig nem érdeklődtek utána.” „Az ikerpárt legyengülve, kiszáradva hozták be. A szülők ellen veszélyeztetés miatt eljárás folyik.”
Az idézetek egykori állami gondozottak törzslapjairól valók, ők azok a szerencsések, akiknek sorsa később jobbra fordult. Néhányan közülük a Magyarországon 1983-ig ismeretlen, majd felépülő S. O. S.-gyermekfalvak lakóivá váltak. Ma három működik az országban: Battonyán, Kecskeméten és Kőszegen. Civil szervezet tartja fenn a gyermekfalvak világhálózatát. Alappillérei: a bizalom, szeretet, adakozás és összetartás. Az addig szétszakított testvérek egy fedél alatt nőhetnek fel. Testi és lelki gondozásukat S. O. S.-anyák vállalják, olyan nők, akik életüket tették erre a hivatásra.
A kicsik, a serdülők és az önállósodás útjára lépő fiatalok boldogulását sokan egyengetik. Talán jobban óvják őket, mint azt egy átlagos magyar családban teszik. Battonya hosszas építkezés után, 1987-ben nyitotta meg a kapuit. Eddig hatvannégy „növendékük” vált nagykorúvá és kezdte el felnőtt életét.
Ott voltam, amikor a faluvezető, Mádi István az első itteni esküvőt felejthetetlen ünneppé tette. Büszkén vezette végig a menyasszonyt, egykori neveltjét a főutcán. A lakodalmas nép alig fért el az S. O. S.-falu közösségi házában. Ezt a különleges alkalmat még tizenkét házasságkötés követte, amelyből huszonhárom gyerek született. „És közülük egy sem vált állami neveltté” – jegyzi meg a faluvezető. Öröm számára, hogy a faluból elköltözöttek közül huszonegy fiatal saját lakással rendelkezik, negyvennégynek pedig van kenyérkereső munkája. Jelenleg tizenheten tanulnak tovább, egy fiatal a diplomáig is eljutott, említik büszkén. Hozzátéve rögtön, hogy morális és érvényesülési szempontból a gyermekfaluból kikerülő első nagy generációnak talán jobb lehetőségei voltak, mint ami a mai viszonyokat jellemzi.
– Jelenleg hatvannégy gyermekünk van. Kétszer annyi a lány, mint a fiú, sok a bölcsődés és az óvodáskorú. Az idő múlása és az itteni gondoskodás sem képes mindig tompítani a gyerekek eredendő fájdalmát, azt, hogy a szüleik elhagyták őket – mondja Mádi István. – Van, aki után nem is érdeklődnek. Ha ezek az érzések felszínre törnek, az ellen fordulnak, aki a legközelebb áll hozzájuk. Gyakorta az S. O. S.-anya lesz a célpont, bár pontosan tudják, mit köszönhetnek neki.
– Ha csak jót kapnak tőle, honnan ered az indulat, a durvaság?
– Azt utánozzák, amit látnak, hallanak. A szóhasználatban, az agresszivitásban ott a közéletből, a felnőttektől vett minta.
– Kellett-e valakit a társai elleni durvaság, tettlegesség miatt eltávolítaniuk?
– Ez még nem fordult elő. Igaz, az S. O. S.-anyákat egyre inkább fel kell készíteni az eddig nem ismert helyzetekre. Nincs olyan gyermekünk, aki eddigi életében legalább egyszer ne csalódott volna a felnőttekben. Némelyeknél az idekerülésük előtt elszenvedett lelki sérülések okozzák a mai gondokat, magatartási zavarokat.
– Az erkölcsi veszélyeztetettség szempontjából előny vagy hátrány a csendesebb vidéki életforma?
– A város szélén vagyunk, finoman szólva nem túl vonzó környezetben. Beszűrődik minden. Az erőszakos viselkedés, a rohamos lecsúszás, a munkanélküliség hatásai. Ugyan nincsenek olyan „plazabandák”, mint egy nagyvárosban, de a távlattalanság sok rossznak az elindítója lehet. Ezzel a hétköznapjainkban mindenképpen számolnunk kell.
A tágas, szép házakban minden gyerek külön szobában lakik.
Nincs két egyforma berendezés, a személyes tárgyak, a poszterek elhelyezésében a saját ízlés, hangulat és ideál diktál. Énekesek, sportolók, zenészek képei láthatóak az ágyak, íróasztalok fölött. Ez a modern világ – mondja egy anyuka, miközben kissé sóhajtva a lambérián lévő ragasztónyomokra néz. Az étkező mellett lévő nappaliban ott a házikönyvtár, a zenegép és természetesen a televízió.
Amikor az S. O. S.-anyák ezt a hivatást választották, álmukban sem gondoltak arra, hogy a meztelenkedő Anettka vagy a Való világ szereplőinek intim élete lesz az „esti mese”. A durvább műfajokat nem is említve.
Egyikőjük így beszél minderről: Miközben a kicsiket altatom, a nagyobbakat nem tudom percenként ellenőrizni, hogy éppen melyik csatorna műsorát nézik. A tiltásból csak ellenkezés és vita lenne.
A faluvezető hozzáteszi, hogy nemcsak a szabados vagy közönséges műsorok hatásai zavarják meg a fejeket. Ezeken túl is óriási mennyiségű negatív hír zúdul a nagyobbakra, de a kisebbek sem járnak jobban. A régi, humoros, kedves mesefilmek eltűntek, helyüket a harciasak vették át. A baj az, hogy a kicsik még nem tudnak különbséget tenni a mese és a valóság között, ezért viselkedésükben utánozzák, amit láttak. A fiatal fiúk pedig az akciófilmek és pszichothrillerek erőszakos, kíméletlen hőseit tekintik példaképeiknek.
– Nem próbálnak szembeszállni ezekkel a hatásokkal?
– Dehogynem! Ám egy kamasznak elsősorban az számít, amit a kortársai mondanak, ami nekik tetszik, és jaj annak, aki lemarad az „eseményekről”! Az igazi baj, hogy a mai filmsémákban a becsület és a tisztesség nem létezik. Sajnos a számítógépes játékok többsége szintén harci jellegű, tele erőszakkal.
A szabadidős programok alkalmával egy-egy filmet közösen néznek a nevelők a gyerekekkel, hogy megbeszélhessék a látottakat. A cél az, hogy rávezessük őket, saját egyéniségük megőrzése a fontosabb, ne engedjék, hogy mások irányítsák a gondolataikat.
A másik veszély a drogfogyasztás. Mádi István nem tagadja, hogy néhány kamasz eljutott a próbálkozásig. De több esetről nem tudnak. Úgy gondolja, azért nincs nagyobb baj, mert a biztonság, a testvérek egymáshoz való kötődése, az anyai figyelem és szeretet nem kedvez a devianciának. A szabadidő pedig tartalmasan telik. Sokan űznek valamilyen sportot, és többféle kreatív tevékenység között választhatnak. A drogról mint jelenségről nyíltan beszélnek, ijesztgetésnek viszont nincs helye, ez alapelvük.
Mézeskalács házak – villan át rajtam a kecskeméti S. O. S.-falu barátságos, kertes házai láttán. Később a faluvezető, Tóth Csaba is használja a kifejezést. Némi mosollyal persze, ami arra utal, hogy az idillt azért átszövik a rideg valóság elemei.
A derűs, életteli, barna hajú férfit láthatóan kedvelik a gyerekek. Stílusa közvetlen, humoros. Érződik, hogy mindenen rajta van a szeme, de senkin sem akar uralkodni. Huszonkét esztendőnyi gyermekvédelmi munka áll mögötte. Pályakezdőként megismerte a régebbi nevelőintézetek belső világát, a gyerekek akkori kiszolgáltatottságát. Tudatosan kereste azt a humánusabb környezetet, ahol visszakapnak valamit abból, amit az élet s a felnőttek elvettek tőlük. Hat éve kezdett itt munkához. Az anyák bizalmát nem volt könnyű elnyernie, mert elődjének botrányos körülmények között kellett távoznia.
– Vajon csak én érzem úgy, hogy ma sokkal durvább a világ a gyermekekhez, mint akár tíz évvel ezelőtt? – kérdem tőle.
– Régebben is volt veszélyeztetettség, bántalmazás, erőszak. Csak igyekeztek eltussolni. Ma viszont nincs részvét, tapintat. Kíméletlenül írnak a legnagyobb családi tragédiákról, vagy mutatják a televízióban a szörnyűségeket. Ez nagyon rosszul hat a gyerekeinkre. Sosem tudjuk, hogy mikor kerülnek felszínre régóta elfojtott félelmeik. Olykor megdöbbentő, hogy mennyire nincsenek szavaik a szép, a jó kifejezésére. Azt is ezerszer el kell ismételnünk, nem az ő hibájuk, hogy idekerültek.
A hazai gyermekvédelmi törvény egyik alaptétele, hogy pusztán szegénység miatt nem lehet állami gondoskodásba helyezni egy gyereket. Csakhogy a periferikus lét negatív következményeit ők szenvedik meg leginkább.
– Szó sincs már a tisztes szegénységről, az békés, idillikus állapot volt a mai reakciókhoz, viselkedéshez képest – magyarázza Tóth Csaba. – A különbség abban rejlik, hogy régebben a szülők védték a gyerekeiket, a keveset is megbecsülték. Ha a tendenciát nézzük, a gyerekeket ért fizikai bántalmazások, beleértve a szexuálisakat is, egyre aggasztóbbak. Gyakran évek telnek el, míg az egészen kicsi korban elszenvedett atrocitásról valaki beszélni tud. Egy váratlan kirobbanás mögött szintén lehetnek ilyen traumák. Ami szívszorító, a gyermekek egyszerre vádlójuk és védelmezőjük annak, aki miatt gyötrődnek.
Van olyan gyerek, aki úgy került ide, hogy négyéves korában még nem ismerte a színeket, egy másikat ollóval sebesítette meg a saját anyja, ő mégis vágyódik utána. Nemrégiben egy szülő maga ismerte be, nincs abban az állapotban, hogy négy gyermekéről gondoskodjon.
– Bármi is történt, nekünk nincs rossz szavunk a valódi szülőkről – jegyzi meg az S. O. S.-anya, Krisztina. Ölében most is egy kislányt dajkál, rajta kívül még öt iskolást nevel. És vannak olyan gyermekei is, akik már elhagyták az S. O. S.-falut.
– Átélt-e már olyan helyzetet, amikor a gyermekek egymás ellen fordultak?
– A viták, a kisebb veszekedések a féltékenységből fakadnak. Hogy kivel törődünk többet, ki kap nagyobb figyelmet. És számítani lehet mélypontokra vagy krízisekre. Különösen a vér szerinti szülővel való találkozás után.
– Nem mindig található meg a konkrét ok – veszi át a szót Tóth Csaba. – Egyszer másfél órába és nem kevés fizikai erőfeszítésbe tellett, míg egy dühöngő kamaszt le tudtam csillapítani. És nem ismeretlenek előttünk az öngyilkossági kísérletek sem. A lelkiállapot és a viselkedés ingadozása, az érzelmi mélypontok és az indulatok kitörése mögött egy igen jellemző motívum húzódik meg. Ha a gyerekeink hibáznak valamiben, sokkal erősebb bűntudatot éreznek, mint az indokolt lenne. Még ha vétlenek is a saját helyzetükben, akkor is hajlamosak az önvádra.
Krisztina gyerekei lassan kezdenek hazaszállingózni az iskolából. Invitálnak, térjünk be az otthonukba. A kertben gyorsan elkerítik a szálkás szőrű tacskót, és visznek körbe-körbe. A legidősebb fiú tizennégy éves, úszik, focizik, most is bajnokságra készül. A tanulással sincs baj, mutatják testvérei a negyedévi értesítőket. A lányok közül az egyik ügyes atléta, de jól táncol és énekel is – dicséri az anyuka. Muszáj megnéznem az aranyhalakat az akváriumban és a nagy, ovális ebédlőasztalt, ahol hét végén alig férnek el.
A falu utcái kezdenek benépesülni. Hátizsákos fruskák nevetgélnek, szakkörre, különórákra indulnak.
Az S. O. S.-falvak alapeszméje a nyitottságra, bizalomra épül, a gyerekek nem tartanak az idegenektől. Ez látszik a viselkedésükön, a gesztusaikon. Csakhogy a közelben húzódik az autópálya, nagy a csencselés és az átmenő forgalom. A város közbiztonsága, morálja sem a régi. Noha a pártfogókkal való személyes kapcsolattartás és a levelezés is az S. O. S. alapelvei között szerepel, ma már a gyerekeket az internetes „ismerkedés” veszélyeire is figyelmeztetni kell. És sajnos a gyermekfalu kapuit sem lehet mindenki előtt kitárni. Nemrégiben történt, hogy néhány oroszul beszélő férfi csak úgy besétált a házak közé, majd az egyikőjük felkapott egy arra szaladó kislányt. „Csak egy fotót szerettem volna” – magyarázkodott. Úgy tűnik, a bizalmat ajánlatos tartózkodó udvariasságra váltani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.