Az 1954. május 30-án elsüllyedt Pajtás hajó huszonhárom áldozatára emlékeztek tegnap a balatonfüredi Tagore sétányon. A balatoni hajózás történetének legszomorúbb eseményét idéző szobrot a város önkormányzata, a Nők a Balatonért Egyesület és a Balatoni Hajózási Rt. állíttatta 1999-ben, a tragédia 45. évfordulója alkalmából.
A Pajtás csavargőzös kora délelőtt futott ki a balatonfüredi hajóállomásról. A közelben éppen vitorlásverseny zajlott, s az utasok – hogy jobban láthassák a viadalt – a hajó egyik oldalára tódultak. Az éppen kanyarodó jármű megdőlt és elsüllyedt. Szemtanúk szerint a partról is hallani lehetett az utasok segélykiáltásait. Huszonhárman meghaltak, ötvenhatan megsérültek. A korabeli sajtó nem számolhatott be a tragédiáról, ezért a közvélemény csak három évtized múltán értesült a tömegszerencsétlenségről. A hajó dicstelen történetéről Mészáros Balázstól, a Közlekedési Múzeum tudományos főmunkatársától megtudtuk: a vízi jármű 1918-ban került ki a Shlick Nicholson Hajógyárból, majd 1945 elején a Duna Országház előtti szakaszán elsüllyedt. Kiemelése után a Balatonra vitték, ott kapta a Pajtás nevet. Egyszer még visszaszállították a Dunára, majd ismét balatoni hajó lett. A tragédia után, 1957-ben Siófokon átalakították, majd miután 1959-ben Dömsödre keresztelték, ismét a Dunán folytatta pályafutását. További sorsáról nincsenek adataink.
Ma már elképzelhetetlen a füredihez hasonló tragédia, mert szigorú előírások szabályozzák a hajók átalakítását és biztonságát – mondta lapunknak Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Rt. vezérigazgatója.
Napi balfék: Magyar Péter újabb árulót talált!