Végnapjait éli a budai Várkertbazár

2003. 08. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ferenc József magyar király Pest és Buda egyesítésének esztendejében, 1873-ban a fáma szerint nem sokat habozott, amikor jóváhagyta a Várkertbazár építésére vonatkozó elképzeléseket. Két év múlva a tervek láttamozása is megtörtént és nem sok idő elteltével, 1882-re az egész épületegyüttes elkészült. A tervező építész, Ybl Miklós nyilván nem gondolta, hogy műve úgy száz-százhúsz év múltán milyen sok gondot, s fejtörést fog okozni az utódoknak. A kiváló építész persze minderről nem tehet, az utódok döntésképtelenségét, tehetetlenkedését nagyobb jövőbe látó képességgel bíró jóstehetségek sem igen érzékelhették előre. Pénz ugyanis mindig kevés állt rendelkezésre a világörökség részét képező műemlékegyüttes rendbehozatalára, ám a jelek szerint azt a keveset is rendre felemésztette egy éppen aktuálisan fontosabb, sürgősebb beruházás. Hihetnénk, a rendszerváltozás e tekintetben lendített az ügyek vitelén, a szándékok és deklarált célkitűzések azonban a verbalitás szintjén maradtak, s legfeljebb megfogalmazóik politikai karrierjének építéséhez tudtak érdemben hozzájárulni.

Egyetlen embercsoport hitt töretlenül a Várbazár jelenében és jövőjében: az itt – sokszor évtizedek óta – dolgozó szobrászművészek. Őket a mostohább körülmények sem tudták eltántorítani attól a mániájuktól, hogy műveiket a vizes falak között hozzák létre. Igaz, ma már csak hatan tartanak ki az ódon műteremsoron, azok a művészek, akik nem voltak hajlandók elköltözni. A művészek kétharmada ugyanis elfogadta a tulajdonos Kincstári Vagyoni Igazgatóság, illetve a kezelő Várgondnokság Kht. ajánlatát, így pénzügyi kompenzáció fejében feladta műtermének bérleti jogát és kiköltözött. Az itt dolgozó szobrászok egyharmada azonban úgy gondolta, sem a felajánlott csereműterem, sem pedig a pénzbeli kártalanítás nem nyújthat garanciát arra, hogy művészi tevékenységüket töretlen színvonalon tudják folytatni. Mint hangsúlyozták, nem a nagyívű fejlesztéseknek akartak keresztbe tenni, csupán érvényes bérleti szerződésüknek kívántak érvényt szerezni egy jogállamban. Nem kis nevű alkotókról van szó, nemzetközi hírű művészek mindanynyian. Varga Imre és Vigh Tamás Kossuth-díjas szobrászművészek, Gulyás Gyula érdemes művész, Nyírő Gyula, Kampfl József, Szathmáry Gyöngyi neve pedig szintén igen jól cseng az értő közönség számára is.

S ha már a nagyívű terveket említettük, talán bővebben is róluk. Több évig nem talált a magyar állam olyan befektetőt, aki a műemlékegyüttes méltó felújítására vállalkozni tudott volna. Ezt követően jött el 2002 decembere, amikor bejelentették: a kanadai és angol befektetőkből álló Foundation Kft. vállalkozott rá, hogy mintegy hetvenötmillió dolláros, azaz 18 milliárd forintos beruházással felújítja a Várkertbazárt és a hozzá kapcsolódó lakóházakat a budai Duna-parton. A céggel egyelőre előszerződést kötött a Várgondnokság Kht. és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, s ennek értelmében hatvan évre kerülne ingyen a kft. kezelésébe. Az elképzelések szerint új föld alatti épületrészekkel is gazdagodna a komplexum, míg a lakóépületek irodaházként működnének tovább. A műteremsor Erzsébet hídhoz közelebb eső traktusa kávéházként, étteremként funkcionálna, míg a Lánchíd felé eső részen üzletsort alakítanának ki. A volt Ifjúsági park panorámakávézóként hasznosulna, az alatta építendő nem kevesebb, mint öt szintből hármat garázs céljára, a felső kettőt pedig wellness-, illetve fitneszközpontnak szánnak.

Sokan már tavaly decemberben tamáskodva fogadták a grandiózus terveket, mondván, még rohanónak titulált világunkban is furcsa lenne, ha egy világörökséghez tartozó illusztris műemlékben garázs és megakonditermek épülnének. Még a laikusokban is felmerülhet ráadásul, nem rejthet-e veszélyeket a budai gyógyvízforrások, barlangrendszer tőszomszédságába, részben a Duna vízszinje alá épített föld alatti monstrum. Feltehetően azt sem sokan gondolták végig, milyen hatással lenne a környezetre és az idegenforgalomra egy évekig elhúzódó építkezés, amely semmiképpen sem hatna kedvcsinálóként a budai Várpalotát megcsodálni kívánó turisták számára.

A sokasodó kérdőjelek mára újabbakkal bővültek. A képzőművészek egyre-másra nyerik a pereket a bíróságon. Gulyás Gyula, Kampfl József és Vigh Tamás jogerősen nyert pert a várgondnokság ellen, csupán Nyírő Gyula vár még a másodfokú ítéletre. A leginkább közismert Varga Imrét hiába keressük ebben a sorban, ugyanis a várgondnokság őt nem szólította föl műterme elhagyására. Sokan gondolnak arra, az ő kiakolbólítása már túl nagy port vert volna föl, ezért inkább kímélték.

A múltkor kiszámoltuk, hogy amióta műtermek vannak itt, az 1880-as évektől, hetvenhét művész négy és félezer alkotása született eddig a tizenkilenc műteremben, legkevesebb négy és fél milliárd forint értékben – mondja Gulyás Gyula. A szintén évtizedek óta itt dolgozó szobrásszal a műemlék komplexummal kapcsolatos gondok megoldásáról beszélgetünk. Nem érti, miért nem kifizetődő az állam, illetve a lehetséges befektetők számára, ha Budapest közepén egy Európában páratlan kis Montmartre megmarad. – Ha eddig turistalátványosság is volt a műteremsor, s a külföldiek állandó és ámuló vendégei voltak a magyar művészet elitjéhez tartozó szobrászok alkotóműhelyeinek, miért nem éri meg az új beruházóknak, ha ez a nemzetközi vonzerő esetleg még tovább fokozódik? Durvának tűnik a hasonlat, de végiggondolandó, nem csökkenne-e a Vár iránti üzleti érdeklődés, ha a Mátyás-templom állagromlásával kapcsolatos problémákat úgy oldanák meg, hogy részben fitneszcenterré, kávézóvá alakítanák. További kérdés: egy olyan nagy értékű műemlékegyüttest, mint a Várbazár, miért nem lehet fokozatosan felújítani, mivel bármilyen építkezés, átalakítás amúgy is biztosan rejt földtani kockázatokat, amiért akár időlegesen le kell állni, és megoldásokat keresni. Az állam azonban eddig a dupla vagy semmi megoldást alkalmazta, s végül mindig az utóbbi mellett döntött – szögezi le a szobrászművész. Gulyás Gyula további hiányérzete: eddig miért nem jutott senkinek sem eszébe, hogy emléktáblát állítson annak a seregnyi magyar művésznek, aki az európai magyar művészet hírnevét e falak között öregbítette alkotásaival? Ha ez megvalósulna, s a művészettörténetben kevésbé jártasak is olvashatnák a neveket Strobl Alajostól Vilt Tiborig, jobban tisztában lennének az itt létrehozott órási értékkel, s ragaszkodnának e kulturális örökség fennmaradásához.

Értesüléseink szerint egyébként a Foundation Kft. a július 30-i határidőre benyújtotta az építési terveket, ám a végleges szerződést csak akkor köthetik meg, ha valamennyi hatósági, szakmai engedélyt megkapta azokra.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.