Világ körüli útra keltek a kínai turisták milliói

Bene Judit
2003. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csakis csoportokban vizitálják a múzeumokat és bóklászgatnak a műemlékeknél, hangosan csivitelnek, álmélkodnak és mutogatnak, s a fényképezkedésnél jobban csak a vásárlást imádják. Ők korunk turistái. Ma már mindenütt ott vannak; ahogyan a turisztikai szakemberek fogalmaznak: ellepik a világot. Mandulavágású szemük és apró, kecses alakjuk érdeklődést, sőt többnyire rokonszenvet kelt, s mivel szeretnek költekezni, a turistaiparból élők is igencsak kedvelik őket. A kínaiak ma a legkedveltebb turisták közé tartoznak világszerte.
Mert hogy a kínaiakról van szó, akik létszámban, utazási és költekezési kedvben immár túlszárnyalják távol-keleti versenytársaikat, a japánokat is.
Amióta a világ legnagyobb lélekszámú országában – ha nem is mindenki és nem is európai mércével mérve, de – kezdenek kicsit jobban élni az emberek, jócskán megugrott a fogyasztási cikkek forgalma is. Kínában ma már a luxuscikk sem luxus, és a hétköznapi fogyasztási cikkek közé – az autó és a mosógép mellé – sorolják a vakációzást is. Pontosabban: a külföldi turizmust.
A kínaiak manapság kicsit úgy fedezik fel maguknak az úgynevezett fogyasztói társadalom kínálta javakat és előnyöket, ahogyan az ötvenes-hatvanas évek fellendülő Európájának polgárai éltek a gazdasági boom áldásaival.
A madridi turisztikai világszervezet adatai szerint 1999-ben alig több mint kilencmillió kínai hagyta el hazája határait, hogy külhonban vakációzzon, 2000-ben tíz és fél milliónyian vágtak neki a nagyvilágnak, 2001-ben pedig már több mint tizenkétmillió kínai turista rajzott ki a nagyvilágba. Azaz két esztendő alatt harminc százalékkal bővült az olyan módosabbak száma, akik külföldi utazást is megengedhetnek maguknak.
A kínaiak a holnap japánjai – jósolja Thomas Bauer, a hongkongi egyetem turisztikai szakának oktatója. Szerinte a kínaiak abban is hasonlítanak a nyolcvanas évek japánjaihoz, hogy szintén tapasztalatlanok, zárt társadalomból lépnek ki a nagyvilágba, amelyet ezért nem is ismernek, s talán ezért is utaznak mindig csoportosan. Ám van egy nagy különbség az akkori japánok és a mai kínaiak – mármint a turisták – között: a számuk. A kínaiak ugyanis elképesztő létszámban kezdenek utazni.
Európa ebből még keveset észlel. A kínai turisták célországai elsősorban az ázsiai térség államai: Vietnam, Thaiföld, sőt Ausztrália. A csendes-óceáni térség kis szigeteit, trópusi egzotikumait szintén most fedezik fel.
Csakhogy az újonnan turistáskodók nemcsak pénzt visznek a meglátogatni-megismerni vágyott országba, hanem addig ismeretlen gondokat is. Elvárásaik, szokásaik, gusztusuk nemegyszer igencsak különbözik a fogadó országétól, ahol esetenként nem is nagyon tudják kezelni őket. Legalábbis meg kell szokni például azt, hogy mindig és mindenütt füstölnek, mint a gyárkémény, hogy rendszerint olyan hangosan beszélnek, mintha mindenki nagyothallana, hogy az étkezés utáni elégedettség illedelmes kifejezése náluk a köpés.
Sok másban is különböznek az átlagturistától. A kínaiak például másként költekeznek, mint a japánok és az európaiak: nem érdekli őket a szállodák minősége, komfortfokozata, a legigénytelenebb kis panzióban is ellaknak, ám hihetetlenül vonzza őket a vásárlás. Imádják a piros és arany árnyalataival kipingált, barokkos díszleteket, a szállodabelsőtől a ruházatig egyaránt. Vagy például meghökkentően babonásak. Egy kínai soha – vagy majdnem soha – nem költözik be olyan szobába, amelynek számai között szerepel a négyes. De ölik egymást a nyolcas, nyolcvannyolcas, nyolcszáznyolcvannyolcas számú szobákért. Kosztolási szokásaikban is sajátosak: reggelire csaknem kizárólag szójatejes darát fogyasztanak, kóla helyett inkább a maguk hozta teát főzőcskézik a szobában, s vacsorára többnyire a helyi kínai éttermet részesítik előnyben. A kínai turista nem veszi igénybe a szálloda mosatási szolgálatait, fehérneműjét a mosdókagylóban lötyböli ki, nem költ semmire – legalábbis a szállodában.
De nem spórol. Csakhogy kiadásait inkább fogyasztási cikkekre tartalékolja. Egy amerikai turista például Hongkongban az összes kiadásainak hatvanöt százalékát szállodákra és éttermekben veri el, ezzel szemben a kínai vendég ezt a hatvanöt százalékot boltokban költi el. A kínaiak ékszereket és műszaki cikkeket szoktak vásárolni, nemegyszer tucatjával. Ezt viszik ugyanis a barátoknak és a rokonoknak haza, Kínába.
Európának egyébként tán még szerencséje is, hogy a kínai turistainvázió még nem érte el. A vén kontinens turistaiparának ugyanis alaposan fel kell készülnie. Úgy, ahogyan annak idején például a japánok megjelenésére is felkészült: az európai szállodákban például akkor jelentek meg a kerek fejű evőpálcikák és a szójaszószok. Ha kínai turistát vár, akkor egy szállodának most vízforralót, instant teát és zacskós levest kell tennie a szoba minibárjába, és ajándékboltját is célszerű ékszerekkel és digitális fotómasinákkal feltöltenie. Nem beszélve a nagy és híres múzeumok szükségszerű előkészületeiről. Valamiféle előjegyzési-helyfoglalási rendszert kell készíteniük, hiszen gondoljuk csak el, ennek híján micsoda káosz uralkodhatna el például a Louvre vagy a vatikáni múzeumok előtt!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.