Az eladósodás éve lesz 2003

2003. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Államadósságunk 2003-ban annyival nőtt, mint az Orbán-kormány négy esztendeje alatt; jogosan nevezhetjük tehát ezt az időszakot az eladósodás évének. Jelenleg tízezermilliárd forintot tesz ki az államadósság, amely a lakosság lélekszámára lebontva azt jelenti, hogy minden magyar állampolgárra egymillió forintnyi tartozás jut. S bár a Medgyessy-kormány drasztikus lépéseket tervez az adósságállomány lefaragására, a várható intézkedések – áremelések, újabb adónemek bevezetése és a megmaradt állami vagyon értékesítése – csak átmenetileg segíthetik az egyensúly megteremtését, ugyanakkor elviselhetetlen terheket rónak a lakosságra, nem is beszélve a felesleges privatizációról. Elemzők szerint a legnagyobb problémát az okozza, hogy Magyarország újból adósságspirálba kerülhet. A magyar gazdaság egyensúlyi mutatóinak több hónapja tartó romlására egyébként megérkezett az első külföldi reagálás is.
Haladjunk pontról pontra.
1. Megtört a kedvező trend. 1998 és 2002 között 60-ról 52 százalékra apadt az államadósság a bruttó hazai termék (GDP) százalékában, ám a Medgyessy-kormány színre lépése óta megtört ez a kedvező folyamat. Míg ugyanis 2001-ben 52, addig 2002-ben már 55,3, 2003-ban pedig ennél is gyatrább, 59,4 százalékos ez a mutató. A pénzügyi tárca kimutatásai szerint a büdzsé forint- és devizaadóssága idén ezermilliárd forinttal bővült. Őrült nagy számokról beszélünk… A magyar államadósság tudniillik soha nem produkált ekkora nettó kibocsátást, és még nem is említettük a hitelek útján tervezett beruházások hatásait.
2. A bővülés mértéke alacsonyabb, mint a reálkamatszint. Önmagában az, hogyha számszerűen nő az adósság, nem feltétlenül rossz. Elképzelhető ugyanis, hogy az ország költségvetésének egy későbbi, nyereséget termelő fejlesztésekre szánt többletkiadásait kell a büdzsének finanszíroznia. Mikor jelenthet ez problémát? Akkor, ha az adósságráta nő, s az állam kamatterhei a GDP-hez képest megugranak. A jelenlegi helyzet sajnos ilyen. A hazai megtakarítások ugyanis csökkennek, az állami tartozás finanszírozására így külső forrásokat kell felvenni – nő tehát a külső adósságállományunk. Nem árt, ha tisztában vagyunk vele: az általános kamatszint ma Magyarországon 9,5 százalékos, amely 4-4,5 százalékos reálkamatot tartalmaz, ugyanakkor a gazdaság bővülése csak alulról közelíti meg a három százalékot. Vagyis: a reálkamat 1-1,5 százalékkal magasabb, mint a növekedés, így az adósságfinanszírozás az ország számára egyre nagyobb és nagyobb terhet jelent.
3. Leminősíthetik Magyarországot. Elemzők szerint akár odáig is juthatunk, hogy az államadósság – csakúgy, mint 1985 és 1989 között – gyakorlatilag önmagát generálja, így a kamatterhek fizetésére is újabb – valószínűleg romló kondíciók melletti – hiteleket kell majd felvenni. Ezt a vélekedést erősíti meg a Fitch nemzetközi hitelminősítő szervezet is, amely a magyar gazdaság egyensúlyi mutatóinak több hónapja tartó romlására figyelmeztetett a közelmúltban. A külföldi reagálás alapján az államháztartási és fizetési mérleg magas deficitje negatívan befolyásolhatja az ország hitelbesorolását. Hazánk szuverén forintadóssága jelenleg a Fitchnél az A mínusz kategóriába tartozik, a devizaadósság besorolása pedig A plusz, stabil kilátásokkal. Szakértők úgy vélik, ha a Fitch továbbra is aggasztónak tartja a magyar makrogazdasági helyzetet, akkor először a kilátásokat rontják le, amit 2-3 hónappal később követhet a leminősítés is. Az államadósság leminősítése pedig 15-20 bázisponttal dobná meg a devizakötvények hozamát, s 7-10 bázisponttal ugrana meg a belföldi kötvények kockázati felára is.
4. Államadósságunk ügye az uniós csatlakozás küszöbén. A kelet-közép-európai országok közül hazánk az egyik legeladósodottabb állam. Olyannyira, hogy a tíz tagjelöltnél a GDP-hez viszonyított átlag negyvenszázalékos volt, míg Magyarország 2002-es produkciója 55,3, valamint a 2003-as 59,4 százalékos. Felettébb elgondolkodtató, hogy nemcsak az élvonalbeli országokéhoz – Szlovéniáéhoz, Csehországéhoz és Észtországéhoz – képest negatív a magyar teljesítmény, e vonatkozásban ugyanis a román vagy a bolgár szintet sem érjük el! Az említett országokban, amelyek optimális esetben is csak 2007-től csatlakozhatnak a nyugati közösséghez, a harminc százalékot sem éri el ez a ráta.
5. Húzd meg, ereszd meg pénzügyi logika. A költségvetés pozíciójának javítására a kabinet egy sor, a lakosság számára megszorító intézkedést vezet be 2004-ben. Ezzel remélve, hogy az államháztartás hiánya némiképp mérséklődik. A reálbér csökkenése, energiaár-emelések, újabb adónemek (energiaadó, környezetterhelési díj, gépkocsiadóplusz) kivetése, az általános forgalmi adó jelentős növelése és a korábbi kedvezmények megnyirbálása, valamint a maradék – nagyvállalatokban megtestesült – állami vagyon privatizációja előtt állunk.
Nem tudni ugyanakkor, milyen konkrét lépéseket tesz a kabinet a működő tőke idecsalogatására, amelynek állománya drasztikusan visszaesett – ugyancsak a Medgyessy-kormány működése óta. Utóbbi jelentőségéről hallgat a kormány, pedig a félretervezett költségvetés tátongó lyukait ebből a forrásból lehetne betömködni. Summa summarum: a külföldiek magyarországi közvetlen tőkebefektetései a korábbi évekhez képest 2002-ben lényegesen csökkentek, így tulajdonosi hitelekkel együtt mindössze nettó 1073 millió euró működő tőke érkezett Magyarországra. Ez a 2001-ben mért beáramlás 40 százaléka, s a 2000. évinél is 700 millió euróval kevesebb. Az idei adat még pocsékabb lesz. Miközben a gazdasági tárca azzal magyarázza az elégtelen bizonyítványt, hogy a nemzetközi trendet követve lassult a működő tőke beáramlása, a kelet-közép-európai régió a beruházások célbázisa lett. Csehországban és Szlovákiában (!) például soha nem érzékelt mértékben nőttek a befektetések.
Nagy kérdés tehát, hogy miként is törhet ki Magyarország az eladósodottság ördögi köréből. Az ellenzék szerint csakis úgy, ha mérséklődik az államháztartás hiánya, valamint nő a beruházási és a foglalkoztatottsági szint. A polgári pártok szakértői nem véletlenül figyelmeztetnek másfél esztendeje folyamatosan arra, hogy a száznapos programok és az ideig-óráig tartó, a szocializmus utolsó éveire emlékeztető válságmenedzselés helyett valódi, bővülésre építő, s működő tőkét vonzó gazdaságpolitikát kellene megvalósítani. Ha ugyanis az államháztartás egyensúlyának javítása belátható időn (egy-két éven) belül leverné a kamatszintet, a mostani, kedvezőtlen trend esetleg megfordulna.
Nem szabad azonban megfeledkezni arról sem: Magyarország jövőre csatlakozik az Európai Unióhoz. Anélkül, hogy démonizálnánk a helyzetet, álljon itt az amerikai Cato Institute elemzése. A kutatóintézet szerint a csatlakozó országok gazdasága a nyugati integráció következtében romlik majd, a központosított uniós rendszabályokhoz történő alkalmazkodásnak ugyanis komoly költségkihatása lesz.
Apropó, Európai Unió. Az EU vonatkozó direktívája szerint egy adott ország államadóssága a GDP hatvan százalékáig kúszhat fel. Amikor az Orbán-kormány 1998-ban megkezdte a működését, Magyarországon ez volt az arány, majd elkezdett fokozatosan csökkenni. Most megint itt tartunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.