Tisztességáldozat

Csontos János
2003. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Daliás időkben, amikor együtt dobbant az ország szíve, egy volt a párt, a főtitkár és a csillag, az ideológia is igényt tartott a természetes monopolhelyzetre. A szocialista gazdaságtan és a szocialista hazafiság szókapcsolatokban azonban a büszke jelző elkezdett fosztóképzőként működni – ellentétben a szocialista erkölcs fogalmával: ott pontosan azt jelentette, amit jelenteni akart. A hivatásos élcsapat tagjai kiváltságos helyeken üdültek, kiváltságos boltokban vásároltak, sőt az áremelésekről is hamarabb értesültek, mint a többi hátul kullogó halandó, hogy ünnepi vörös tagkönyvüket a hétköznapi feketézésben, árufelhalmozásban konvertálhassák. Érzékelve az elvek és a gyakorlat közötti szakadékot, a tudományos szocializmus felkent papjai azzal mentegetőztek: a marxista etika aprólékos kidolgozása egyelőre még várat magára. Nos, azóta is várat. Talán ha annak idején nem teszik indexre Orwellt, azt a tézist legalább elsajátíthattuk volna: az egyenlők között mindig vannak egyenlőbbek.
A létező szocializmus hivatalosan elenyészett – amibe nap mint nap beleütközünk, nyilván már a nem létező. Etikailag azóta sem sikerült megtámogatni: kellett az energia a (kapitalista) gazdasági újraalapozáshoz. Erkölcsi természetű sugallatok fel-feltűntek ugyan a sorjázó választási kampányokban (a szocik azért jobbak, mert már jóllaktak, az új éhesek viszont biztosan lopni fognak stb.), ezek azonban nem érték el a nyilvánosság ingerküszöbét, megmaradtak a suttogó propaganda szintjén. Ráadásul a szocialista restauráció után feketén fehéren kiderült: a jóllakottság és a lopási hajlam egyáltalán nincs ok-okozati viszonyban egymással. (Azóta változott a suttogók érvelési logikája. Most már azt mondják: „jó, a szocikról mindig tudtuk, hogy enyves a kezük, de legalább nem festik magukat – bezzeg a konkurencia ájtatos manó: vizet prédikál és bort iszik” stb.) Az első említésre méltó nyilvános morális szentencia Kósáné Kovács Magdához kötődik, s mára klasszikussá vált: „Nem elég tisztességesnek lenni – annak is kell látszani.”
A sokat idézett mondat nem nélkülöz ugyan némi ájtatos manóra emlékeztető képmutatást (hiszen a szocialistákat ab ovo tisztességesnek feltételezi, holott a kijelentés épp a Tocsik-ügy tanulságaként hangzott el), ám ettől függetlenül elfogadható kiindulási alap. Fogalmazzuk át úgy az erkölcsi minimumot a politikában: tisztességesnek kell lenni és tisztességesnek kell látszani. Nem vagy-vagy: és. Ez persze így kevés, hiszen némi malíciával azt lehetne feltételezni, hogy a szegény, ártatlan politikusokat kedve szerint be tudja mocskolni a velejéig romlott média – a makulátlan valóságon felül tud kerekedni a manipulatív látszat. Ezt a meggyőződést ugyan épp a baloldali sajtó segített elterjeszteni (azt a képzetet keltve, hogy tetszése szerint képes pártokat és politikusokat kihalászni a szemétkosárból, majd visszaküldeni oda), ám valós társadalmi szerepemmel tisztában lévő sajtómunkásként kénytelen vagyok leszögezni: a közhatalom minden ellenkező híresztelés dacára mégis inkább a politikusok, mint az újságírók kezében van. Amiről Kósáné beszélt, az tágabb ellenőrző szerv a sajtónál, a médiánál: nevezzük demokratikus illemnek, közvéleménynek vagy közönséges módon közerkölcsnek.
A szocialisták sokáig nem foglalkoztak érdemben e problémával. Úgy gondolhatták: náluk a pénz, a nyilvánosság, a kapcsolati háló – tételes erkölcstanok helyett a konkrét esetekben érvényesítik majd az átmentett erőfölényüket, az ő igazságaikat. Az első törés ebben a hitükben éppen a már említett Tocsik-ügy volt: kényszerűen megtapasztaltak valami materialista érdekelvűségen túli törvényszerűséget, s elbukták az elbukhatatlannak hitt választásokat. Úgy tűnt, a második ciklusukban igyekeznek majd elkerülni, hogy ugyanabba a zavaros folyóba lépjenek. Már választási szlogenjeikbe beépítették a polgári erkölcsből találomra kölcsönzött paneleket (üvegzsebprogram, ároktemetés stb.), sőt a kormányzást igen hamar sziszifuszi feladatnak érző Medgyessy Péter igyekezett összetákolni valamit tételesen is a mindmáig hiányzó szocialista erkölcstan pótlására (Köztársasági Etikai Tanács, erkölcsi minimum). A fiaskó borítékolható volt, lévén messzemenően méltatlan személy a kezdeményező, s alkalmatlan demonstrációs terep a (most már szerintük is bevallottan zsákmányszerző) szocialista párt. Medgyessy azonban közben – Kiss Elemér összeférhetetlen bizniszei kapcsán – mondott egy olyat, ami Kósáné mondata mellett a másik etikai pillér lehetne a közéletben: a törvény és az erkölcs közül mindig azt kell előre venni a konkrét (korrupciógyanús) ügyek megítélésekor, amelyiknek az adott esetben szigorúbbak a szabályai.
A szocialista erkölcsről azóta sem lehetnek illúzióink, de etikai minimum nélkül bajba kerülhet a fiatal magyar demokrácia. Próbáljuk hát érvényesíteni Medgyessy tételét legalább a saját vezető embereire. Rossz előjel volt a miniszterelnök elszántságát és következetességét illetően, hogy minisztere, Magyar Bálint néhány tisztáldozat árán ki tudott jönni az oktatási minisztériummal üzleti viszonyban álló multi által szponzorált repülőútjából s a bennfentes kormányzati információkkal való kereskedés látszatát keltő lakásügyéből. Erre még lehet mondani: nem erkölcsös ugyan az elnéző elbánás, de praktikus – különben még borulna a koalíció a zsaroló pozícióban lévő SZDSZ-szel, s jöhetne vissza a Gonosz definíció szerinti megtestesülése, Orbán Viktor. Juhász Ferenc azonban szocialista miniszter; az ő aggályos lakásügyének esetében még pragmatikus mentsége sincs az erkölcsösséget áhító Medgyessynek. (Ráadásul ugye azzal se jöhet, hogy az ügylet törvényes, hiszen itt az etikai megfontolások az erősebbek.) Ebben a fénytörésben érdemes a figyelmünkre a magyarázkodó Juhász kifakadása a Nap-kelte balliberális ítélőszéke előtt. Az önmagát a látszat áldozatának tekintő hadügyér a következő módon próbálta visszaverni a médiapergőtüzet: „Úgy lehet ebből kijönni, hogy önök és a közvélemény ebből kienged.”
Emlékeznek még a baloldali sajtóhasonlatra a szemétkosárról? Itt pontosan erről a sémáról van szó. Tessék engem futni hagyni, ha már Magyar Bálintnak haja szála sem görbült. A Magyar Nemzet egy ideig még talán hőbörög a karanténban, amibe bezártuk őket, aztán talál magának másik csontot. (Kínálat van bőven a Medgyessy-kormány jóvoltából.) Önök engedjenek ki, akik a nyilvánosságot kilencven százalékban tematizálják – ha önök kiengednek, az én lakásügyem nem is létezik. Nem fontos tisztességesnek lenni, ha nem fogok tisztességtelennek látszani.
A szocialista erkölcs hiánya látszólag pártbelügy, de mindaddig, amíg ők kormányoznak, egyben az első számú országos ügy is. Ha tényleg akarnák a megtisztulást, pártolnák, hogy az európai alkotmányban szerepeljen a zsidó–keresztény gyökerekre való utalás. Ezzel elismernék a normatív erkölcs nélkülözhetetlen voltát is. Azt, hogy az emberek és pártok nemcsak a törvény, de az Isten előtt is egyenlőek. (Szép szocialista gondolat lehetne.) Ez esetben a konkrét ügyek nem írnák felül a szabályt, a lomtárba kerülne a kettős mérce, lakásügyeiket pedig tisztességáldozat helyett megúszhatnák sima tisztáldozattal is…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.