Következő mérkőzések
Spanyolország
18:002024. július 05.
Németország
Portugália
21:002024. július 05.
Franciaország

Mi lesz a Gozsdu-vagyon sorsa?

A magyar állam részéről egyoldalú politikai döntés lenne, ha visszaszolgáltatná Romániának a Gozsdu-vagyont, hiszen Bukarestnek semmilyen jogalapja nincs, hogy erre kényszerítse a budapesti kormányt – vélekedik Nagy Mihály Zoltán kolozsvári történész. Szerinte a Gozsdu Manó által létrehozott alapítvány vagyonának visszaadása számos nemzetközi és magánjogi akadályba ütközne, ám ha ez mégis megtörténne, Magyarország is jogosult lenne arra, hogy kérje a két állam között évtizedekkel ezelőtt kötött egyezmények újranyitását. Márpedig ebben az esetben feléledhetnek a román–magyar vagyonviták, hiszen a magyar kormány is igényt tarthatna az Erdélyben államosított magyar magánvagyonra.

2004. 04. 23. 19:50
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi román szociáldemokrata kormány az egykor Budapesten élt Gozsdu Manó ügyvéd és politikus születésének 200. évfordulóján, 2002-ben ragadta meg az alkalmat arra, hogy felvesse a Gozsdu-udvar épületeire vonatkozó igényt. Adrian Nastase miniszterelnök kijelentette, a két ország mihamarabb megoldást próbál találni a Gozsdu Alapítvány budapesti javainak visszaszerzésére.

Államközi megállapodás
A XIX. századi magyar közéletben Gozsdu Manóként ismertté vált román származású ügyvéd 1869-ben végrendeletileg hagyta teljes vagyonát az erdélyi és magyarországi román közösségre. Arról is rendelkezett, hogy ezt a vagyont egy alapítvány kezelje, amelynek támogatásával számos román fiatal végezhette tanulmányait külföldi egyetemeken. A ma is Gozsdu-udvarként emlegetett, Budapest központjában álló épületegyüttes 1952-ben államosítás útján került a magyar állam tulajdonába. Ezt az állapotot a Románia és Magyarország között 1953-ban megkötött államközi megállapodás is szentesítette. A felek kölcsönösen elismerték, hogy semmiféle tulajdonjogi igényt nem támasztanak egymással szemben.

Bukarest akcióban
A románok által 1946-ban 80 millió, jelenleg pedig egymilliárd dollárra becsült vagyon ügye már-már feledésbe merült. A kilencvenes évek közepén aztán Nagyszebenben újra bejegyezték a Gozsdu Alapítványt, amely az egykori szervezet jogutódjának nyilvánította magát, és kijelentette: igényt tart a budapesti ingatlanegyüttesre. A román kormány 1999 júliusában javaslatot tett egy közös szakértői bizottság felállítására a Gozsdu alapítványi javak tulajdonjogának tisztázására. Bukarest arra hivatkozott: a Gozsdu Alapítvány javaira nem az 1953-as megállapodás vonatkozik, hanem egy 1937-es egyezmény, amelyben a magyar állam lemondott ezekről a javakról. 1999 nyarán Martonyi János külügyminiszter Bukarestben leszögezte: semmisnek lehet nyilvánítani az 1953-as megállapodást, de ebben az esetben a magyar fél is megfogalmazza tulajdoni igényeit. Mit érthetett ezen Martonyi? Magyarország az 1937-es államközi szerződésben az alapítvány ügyét átadta ugyan Romániának, egy titkos záradékban azonban az szerepel, hogy Bukarest jelentős erdélyi magyar értékeket – például a Háromszéki Iskola Alapot, a nagyszebeni római katolikus árvaházat és a kolozsvári Vöröskereszt Szanatóriumot – köteles visszaszolgáltatni Budapestnek. Nagy Mihály lapunknak elmondta, az 1937-ben született megállapodás – a titkos záradék nélkül – megjelent Románia hivatalos közlönyében, a magyar Országgyűlés azonban sohasem ratifikálta. „Amikor 1944. szeptember 7-én Magyarország és Románia között életbe lépett a hadiállapot, a két állam közötti korábbi egyezmények automatikusan érvényüket veszítették. Románia tehát nem bizonygathatja a ’37-es megállapodás érvényességét, de ha igen, akkor el kell ismernie a magyar vagyonok visszaszolgáltatására vonatkozó melléklet valódiságát is” – vélekedik a kolozsvári történész, aki szerint az is kérdéses, hogy a román állam 1953-ban lemondhatott-e olyan vagyonról, amely nem az övé, hanem egy alapítványé volt.

A paktum másik oldala
Az ügyhöz az is hozzátartozik, hogy 1953-ban Magyarország számos ingatlanról, földterületről, cégekről, erdőkről, magánvagyonokról mondott le a Romániával kötött paktum révén. Például a magyar Pénzügyminisztérium 1952 augusztusából származó feljegyzése szerint csupán a visszacsatolt területeken 1940–44-ben a Magyar Államvasutak által végzett beruházási és felújítási munkák értéke meghaladja a 92 millió dollárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.