Nem zöld az EPER

Világhálóra került az Európai Szennyezőanyag-regiszter (EPER) magyar adatbázisa, amely azokat a cégeket sorolja fel, amelyek egy meghatározott küszöbérték felett szennyezik a környezetet. A listára azonban főként olyan adatok kerülhettek, amelyeket a szennyezők adtak meg a hatóságoknak. A zöldek szerint ez olyan, mintha a rendőr a gyorshajtót kérdezné meg, hogy mennyivel haladt. A cégek nagy része sem veszi komolyan a lista adatait.

2004. 07. 21. 16:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kellemetlen tüskeként fogadta a szennyező anyagokat környezetbe bocsátó cégek egy része a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) európai uniós jogszabályok alapján megjelentetett „feketelistáját”, amely a szaktárca honlapján érhető el. Az Európai Szennyezőanyag-regiszter adatbázisában szereplő vállalatok zöme ugyanis még bírságot sem fizetett az Európai Unióban hatályos szennyezési határértékek túllépése miatt.
Az EPER küszöbértékek alapján sorolja be az egyes társaságokat a környezetszennyezők közé annak megfelelően, hogy egy évben hány kilogramm káros anyagot juttatott egy üzem a környezetbe. A küszöbérték azonban nem vethető össze azokkal a határértékekkel, amelyeket a hatályos jogszabályok szerint be kell tartania a társaságoknak környezetvédelmi engedélyükhöz.
Nám Andreától, a szaktárca főosztályvezető-helyettesétől megtudtuk, a uniós kibocsátási határértékeket azért sem lehet összevetni a küszöbértékekkel, mert azokat más mértékegységben (a levegőszenynyezésre például milligramm/köbméterben) jegyzik, ráadásul az egyes cégekre vonatkozóan különféle szempontok szerint értékelik. Függenek például a hatósági előírásoktól, a szennyező anyagoktól, a létesítmények tevékenységétől és a kibocsátás pontforrásától is.
– Az EPER-listának nem is az a célja, hogy azok a társaságok kerüljenek az adatbázisba, amelyek már bírságot fizettek a határértékek túllépéséért – ismerte el Nám Andrea. Tájékoztatása szerint kisebb cégek például annak ellenére sem kerültek be az adatbázisba, hogy többször túllépték a jogszabályok szerint rájuk vonatkozó szennyezési értékek határát, hiszen az EPER küszöbértékeit nem haladták meg éves szinten.
Az adatok azért is „kétélűek”, mert azokat úgy gyűjtötték össze, hogy a szennyező anyagok egy része még nem volt mérésköteles. Egyelőre a minisztérium annyit tehetett, hogy bekérte a környezetvédelmi felügyelőségektől az általuk mért adatokat, majd ezeket egyeztette a cégek eredményeivel. Sokszor a felügyelőségek nem is rendelkeztek információkkal, így a szaktárca csak a cégek belső adataira támaszkodhatott. Rámutatott: az EPER-lista leginkább arra alkalmas, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátásának visszafogását célzó kiotói egyezmény alapján meghatározhassák az egyes országok kvótáit. A lista alapján ugyanis megindulhat az emissziókereskedelem.
– A környezetvédelmi hatóságok eddig is általában papírokból tájékozódhattak, és főként azt jegyezhették fel, amit a beruházó vagy az üzemeltető cég benyújtott a számukra – mondta el kérdésünkre Lukács András. A Levegő Munkacsoport vezetője szerint ezzel olyan helyzet állt elő az ellenőrzésben, mintha az eljáró rendőr a gyorshajtó autóvezetőt kérdezné meg, hogy mekkora sebességgel haladt, és ez alapján szabná ki a büntetést.
A környezetvédelmi hatóságoknak rendkívül alacsony a létszáma az elvégzendő feladatokhoz képest, és mivel a szakemberek jelentős részének további elbocsátását tervezik, az EU-csatlakozással viszont nőttek a feladatok, a felügyelőségek szinte már képtelenek lesznek komoly méréseket végezni – jelentette ki a környezetvédő.



„A lista nem mérvadó”
Nem vehetjük komolyan ezt az adatbázist, amikor olyan becsült adatokat tartalmaz, amelyek többek között nem mérésköteles anyagok kibocsátásáról szólnak – közölte lapunkkal Valaska József, a listán előkelő helyen szereplő visontai Mátrai Erőmű Rt. elnöke. Szerinte az EPER adatai nem mérvadók, hiszen például a visontai üzem már 2000-től kezdve megfelel a 2005. január elsejétől kötelező európai kibocsátási előírásoknak, a listára azonban felkerült, mert több tüzelőanyagot éget el egy évben, mint más létesítmények. Az elnök úgy tartja, hogy a környezet kímélésére inkább egy olyan jegyzék ösztönözné a cégeket, amelyen az szerepel, hogy ki lépi túl rendszeresen a hatályos határértékeket.
Az adatbázisban szerepelnek ilyen társaságok is, de ezek nem az EPER megjelenésének hatására tettek lépéseket, hanem az EU 2005-től érvényes új határértékeinek betartása érdekében. A Vértesi Erőmű Rt. három üzemének környezetszennyezése például minden évben lényegesen meghaladta az EU által megszabott határértékeket. Vas László vezérigazgató állítása szerint azonban már az EPER-lista megjelenése előtt megkezdték a létesítményeik átalakítását. A bánhidai erőművet az év végén leállítják, és a helyére gázerőművet építenek, a tatabányai üzemet hatmilliárd forintos befektetéssel állítják át gáztüzelésűre, Oroszlányban pedig – ahol eddig az erőmű az ország kénkibocsátásának felét adta – próbaüzembe állítottak egy kéntelenítő berendezést, és a nitrogén-dioxid-kibocsátást is csökkentették a tüzeléstechnika átalakításával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.