Néhány napja jelentette be Aszódi Attila, hogy július elsejével megszűnt miniszteri biztosi megbízatása – közölte lapunk kérdésére Kocsis István, a Paksi Atomerőmű (PA) Rt. vezérigazgatója tegnapi sajtótájékoztatóján.
A miniszteri biztos nem cáfolta a vezérigazgató által elmondottakat, de hozzátette, hogy az ügyről Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter dönt, ezért a tárcavezetőnek van joga nyilatkozni is. Aszódi elmondta: a hónap elejétől kinevezték a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Nukleáris Technikai Igazgatóságának élére, és erre a rangos megbízatásra már az üzemzavar előtt pályázott az intézményben. Mint ismert, az egyetem igazgatósága nagymértékben hozzájárult az üzemzavar körülményeinek elemzéséhez, az elhárítás folyamatának kidolgozásához. Információink szerint Csillag István ma beszél a szakember leváltásáról a nyilvánosság előtt, és összeférhetetlenségre hivatkozhat, mert az egyetem szerződésben áll a PA Rt.-vel. Információink szerint Molnár Károlyt, a PA Rt. igazgatóságának elnökét augusztus elsejével a BME rektorának kívánják kinevezni, ő azonban megtarthatja paksi pozícióját. Mint ismert, Aszódi Attila számos esetben óvatosságra intett az erőmű üzemzavarral terhes kettes blokkjának újraindítási tervével kapcsolatban.
Az erőmű ugyanakkor az idei üzleti tervében 4,6 milliárdos hiánnyal számolt, ami szakértők szerint csak úgy tartható, ha a kettes blokkot még ebben az évben a lehetséges 130 napra újraindítják. A reaktor leállása ugyanis napi ötvenmillió forintos bevételkiesést jelent az erőműnek.
Koltai Tamás, a paksi üzemzavart vizsgáló egykori parlamenti bizottság fideszes elnöke kijelentette: a szocialistáknak meg kellene érteniük, hogy nem azokat kell eltávolítani az erőmű környékéről, akik a nukleáris biztonság megvalósításán dolgoznak, hanem azokat, akik „a lopakodó privatizációt és a kiszervezéseket” készítik elő, illetve azokat, akik olyan üzleti tervet készítenek, amely a hatóság engedélye nélkül tartalmazza, előírja és elvárásként közvetíti a kettes blokk újraindítását.
Kocsis István ugyanakkor tegnap cáfolta, hogy az újraindítási terveknek köze lenne az üzleti tervhez. Mint elmondta, az erőmű minden erőfeszítést megtesz, hogy a tervezett hiány akkor is tartható legyen, ha a kettes blokk nem indítható újra, mert elsődleges a biztonság. A vezérigazgató tegnap elismerte azt a sajtóhírt is, hogy a Központi Fizikai Kutató Intézet (KFKI) számos hibát talált a kárelhárítással megbízott orosz TVEL dokumentációjában. Szerinte azonban egy több mint tízezer oldalas anyagban elenyészőnek számít „húsz adategyeztetési rendellenesség”.
A vezető megerősítette, hogy öt hónappal elhúzódik az üzemzavar elhárítása, de megjegyezte: a munka olyan összetett folyamat, amelyet a TVEL vetélytársa is csak háromszor annyi idő alatt vállalt volna, mint az orosz partner.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja