Pályamunkások

Csontos János
2004. 08. 06. 17:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pilótasapkás ember nem olyan, mint a Lenin-sapkás ember, de majdnem. A pilótasapkás ember arról ismerszik meg, hogy korrupt. Legalábbis Megyesi Gusztáv szerint, aki az Élet és Irodalom legutóbbi vezércikkében valóságos tényfeltárással rukkolt elő. Jártában-keltében találkozott a pilótasapkás emberrel, akinek tanyája az épülő autósztráda közelében fekszik, s akinek emiatt az állam zajvédő falat köteles építeni. Zajvédő fal természetesen nem épül, mivel ez tizenkétmillióba kerülne, Megyesi verziója szerint ötmillió jut a tanyagazda, hétmillió meg a beruházásmegtakarítók zsebébe. Az üzlettel mindenki jól jár, bár a szemfüles tényfeltáró szerint „volna ugyebár még az avatási ceremónia, amikor Csillag miniszter végigsuhan konvojával az újdonatúj autópályán, ám annak valószínűsége kimutathatatlan, hogy a pilótasapkás ember tanyája előtt hirtelen hiányérzete támad, hogy hé, itt skandalum van, hiányzik a zajvédő fal, majd nyomban ezután fejek hullanak a porba”.
Bravó, Megyesi Gusztáv! Ha létezik politikafüggetlen civil kurázsi, ez az írás mindenképp az. Adott egy kormányzat, állítólagos szocialista és állítólagos liberális politikai erőkből verbuválódva, akikből független megfigyelők szerint is leginkább a szociális érzék meg az emberi szabadságjogok tisztelete hiányzik. A pragmatikus kormányzás kultusza jegyében – mentve a menthetőt – megneveznek úgynevezett prioritásokat. Ilyen kormányzati prioritás (amely azt jelenti, hogy az adott terület kivételesen normálisan működik, ellentétben az összes többivel) az autópálya-építés. Aztán jön egy ellenzékinek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető publicista, aki ízzé-porrá zúzza ezt a prioritást.
Első olvasatban az jutott eszembe: vajon miért rontja Megyesi annak a pilótasapkás embernek az üzletét, aki soha az életben nem látott még egy összegben ötmillió forintot? Aztán szégyenkezve láttam be, hogy a kolléga úr a mi közös pénzünkről beszél. Ezért – ha igényli –, hajlandó vagyok rá (s akár a benzinköltséget is állom), hogy együtt cserkésszük végig az elkészült szép új autópályát: vajon hol hiányoznak a költségvetésbe minden bizonnyal akkurátusan beszámított zajvédő falak? Csillag miniszternek tengernyi a gondja, nem is szólva arról, hogy társadalmi munkamegosztás is van a világon: tegyük meg a közös hazáért, amit megtehetünk!
Némiképp persze kedvem szegi, hogy Csillag miniszter – velünk, lelkes firkászokkal ellentétben – korántsem tesz meg mindent a közös hazáért, noha busásan megfizetjük érte. Szerény adófizetői véleményem szerint először azért kellett volna repülnie, mert versenytárgyalás nélkül akart autópályát építtetni, noha a választási kampányban az ellenkezőjét ígérték. Később meg azért kellett volna repülnie, mert sikerült úgy tendereztetnie a legnagyobb volumenű állami beruházást, hogy az kartellmutyizásra adott lehetőséget. A lehető legnagyobb gazdasági bűnt a versenyhivatal kimondta, s noha az ellenperek természetesen megindultak (futja a költség a tetemes tisztességtelen profitból), a szakminisztérium mossa kezeit. Bevallom, Csillag Istvánt a magam részéről soha nem tartottam kompetens tárcavezetőnek, de most már morálisan is ellehetetlenült előttem. Talán visszamegy majd pénzügyeket kutatni, ám a hitele körülbelül annyi lesz majd, mint minden idők legpechesebb politikai jósának, Lengyel Lászlónak. Ez a Megyesi-féle képalkotás azonban a sztrádán végigsuhanó avató konvojról nem enged nyugodni. Wekler Ferenctől tudjuk: ebben az országban minden négyzetméter autópályák közelében van. Beletörődhetünk vajon, hogy ez a pilótasapkás pályamunkások hona?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.