Kínos teher

2004. 09. 27. 17:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár több mint negyven éve birkózik Európa a török uniós tagság kérdésével, kínos teherként cipelve még a hidegháború csúcspontján Ankara előtt megcsillantott integrációs ígéreteit. Kizárólag biztonságpolitikai megfontolások vezették ugyanis a nyugati világot akkor, amikor a délkeleti szárny stabilizálását szem előtt tartva NATO-tag lett Törökország, az akkor még az Európai Gazdasági Közösséggel pedig megkötötték a társulási szerződést. Ankara újabb próbálkozásai az ezt követő négy évtizedben azonban sorra lepattantak Brüsszelről. Nem véletlenül, hiszen a török tagság kulturális, történelmi, gazdasági és politikai értelemben is nehezen emészthető az európai gondolkodás számára.
Az ellenérvek között elsőként vetődik fel, hogy Törökország már földrajzi tekintetben sem tartozik Európához, a vallási, kulturális különbségekről nem is beszélve. Hol vannak tehát az Európai Unió bővítésének határai? Ezeknél az érzelmi alapot sem nélkülöző fenntartásoknál azonban – ha lehet – sokkal fontosabb Európa jövője szempontjából, hogy az unió meg tud-e emészteni egy ilyen bővítést. A török tagság ugyanis több tekintetben is meghaladná a mostani kör jelentette nehézségeket, s félő, hogy az amúgy is meg-megbicsakló belső kohéziót törné szét egy ekkora ország integrálása. Szakértők joggal vetik fel például, hogy miként alakulna a most is oly kínlódva formálódó belső működési, képviseleti rendszer, az érdekkülönbségekből adódó újabb törésvonalakról nem is beszélve. Gondoljunk csak arra, hogy Törökország mint a legnagyobb tagállam ugyanazokkal a politikai jogokkal rendelkezne, mint Franciaország, Németország és Anglia. Ezzel, először az unió történetében, a legszegényebb ország rendelkezne domináns jogokkal. Alapvető kérdés az is, hogy megfizethetők-e egyáltalán a török tagság költségei. Ankara felvétele ugyanis sokkal drágább lenne, mint a tíz új országé volt összesen. Ha ugyanúgy kezelik, mint a május
1-jén felvetteket, akkor Törökország nagyjából 45 milliárd euróra lenne jogosult. Kibírna-e a szociális terhekkel amúgy is küszködő Európa újabb 10-15 millió török munkavállalót?
A Törökország belépését támogatók megjegyzik, hogy ennyi év után már nem lehet ámítani Ankarát, érveik azonban alapvetően biztonságpolitikai megfontolásokat követnek. A negyven évvel ezelőtti argumentációra emlékeztet, hogy az új kihívások szempontjából geopolitikai értelemben kulcsfontosságú, az Egyesült Államokkal és Izraellel is jó viszonyt ápoló országot ne idegenítse el magától a kül- és védelmi politikájában is erősödésre ítélt Európai Unió. Mindehhez hozzáteszik még – bár az előbbi érveknek némiképp ellentmond –, hogy egy nyugatias, jólétben élő iszlám állam a terror elleni harcban modellértékű lehet a muzulmán világban. Ők tehát – ha nem is sietősen, de – mindenképpen megkezdenék a tárgyalásokat Ankarával. Lényegében a török integráció hívei is elfogadják azonban az ellenzők érveit, ám úgy gondolják, hogy a felmerülő problémák egy két-, sőt háromsebességű(?) unióban kiküszöbölhetők. Így a schengeni szerződésből például természetesen szerintük is kimaradna Törökország. Ez a megoldás persze lényegét tekintve nem áll távol a német jobboldal, a franciák és az osztrákok által kínált megoldástól, amely tagságon kívül ajánl stratégiai partnerséget Ankarának.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.