Draskovics operettje

2005. 01. 23. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leszámítva a nagy csinnadrattával kivetett banki különadót, a társadalom alacsony jövedelmű rétegeinek egyáltalán nem kedvező, új kétkulcsos szja-rendszert, illetve a fiataloknak „elérhetetlen” kondíciókkal – havi 70-80 ezer forintos törlesztőrészlettel – meghirdetett Fészekrakó programot, gazdaságpolitika értelemben az elmúlt hónapokban túl sok minden nem történt. Bár Gyurcsány Ferenc a közelgő 2006-os választások kapcsán láthatóan minden területen „stand by”, vagyis készültségi állapotban van, úgy tűnik, a reálgazdaság szereplői, az üzleti szféra aktorai hiába várják, hogy a különböző egyszemélyes kormányfői show-műsorok után valóban érdemi döntések szülessenek – a többi között végre elkezdődjön az átfogó államháztartási reform, csökkenjenek a vállalkozások terhei, mérséklődjön a helyi és állami bürokrácia, ugyanakkor bővüljön a nemzetgazdaság, s ezzel együtt ne boruljon meg az egyensúly.
Sajnos az elmúlt napok „szenzációja”, mármint az idei (?) adóreform is a fenti folyamatot erősíti: marketing és PR minden mennyiségben, konkrétumok nélkül. Aki esetleg elfelejtette volna, pontosan egy héttel ezelőtt konzultációs sorozatba kezdett Draskovics Tibor pénzügyminiszter a vállalkozói és adó-tanácsadói érdekképviseletek vezetőivel az adórendszer rövid és hosszú távú átalakításáról. Persze egy normálisan működő országban az ilyen egyeztetések (is) a pénzügyi tárca feladatkörébe tartoznak – általában akkor, amikor ennek tétje is van; a parlament éves költségvetési vitáját megelőzően. Azt, hogy nálunk erre pont most került sor, csak az aktuálpolitikai helyzetnek tudhatjuk be. Ezt erősíti: a pénzügyminiszter ki is jelentette, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő az adók csökkentésére vonatkozó korábbi kijelentései az általa tett javaslaton alapulnak.
Mindenesetre a pénzügyminiszteri bejelentés lehetséges következményét, miszerint Draskovics Tibor olyan változásokat szeretne kezdeményezni az adórendszerben – akár már az idén is –, amelyek növelik a vállalkozások versenyképességét, de nem járnak az adóbevételek jelentős csökkenésével, felfokozott érdeklődéssel várta a reálgazdaság. Nem is csoda, hiszen a szaktárca első számú irányítója az „ügy érdekében” találkozott Széles Gáborral, a Magyar Gyáriparosok Országos Szövetségének elnökével, egyeztetett még Parragh Lászlóval, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökével, Demján Sándorral, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége ügyvezető elnökével, valamint a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének vezetőivel is. De a pénzügyminiszter a főbb gazdaságkutató cégek képviselőit is körbeudvarolta. Draskovics egyébként azt kérte a vállalkozói érdekképviseletek vezetőitől, hogy gyűjtsék össze a bevételi szempontból nem lényeges (?!), de a cégek működését akadályozó előírásokat, szabályokat. A lényeg persze az, hogy a szaktárca irányítója elismerte, hogy a magas áfaszint versenyképességi problémát jelent, ugyanakkor közölte: ennek orvoslására van javaslata a tárcának. A pénzügyminiszter egyébként a versenyképességet hátrányosan érintő tényezők közé sorolta az áfán kívül a helyi iparűzési adó szintjét, illetve az élőmunka terheit is. A bürokratikus feltételrendszer, a szabályozási környezet is egyszerűsítésre szorul a pénzügyminiszter szerint, aki azonnali kormányzati intézkedést ígért a módosításra szoruló szabályok feltérképezését követően. A sors fura fintora, hogy az állami szabályozás leépítése kapcsán a koordinátori feladatra új vezetőt fog majd kinevezni a PM-ben Draskovics.
A beharangozott, egyébként szükségszerű döntésekkel szemben a szóban forgó konzultációs sorozat után az üzleti szféra képviselői pusztán annyit tudhattak meg, hogy egy új, 3-5 évre szóló adórendszert, adópolitikai chartát kíván kidolgozni a kormány a következő hónapokban. „Többen, szélesebb adóalappal, egyszerűbben, kevesebb adót fizessenek – ez az adórendszer átalakításának legfőbb célja” – mondta a tárgyalások lezárását követően a pénzügyminiszter, aki a vájt fülűek kedvéért még hozzátette: az általános forgalmi adó 25 százalékos felső kulcsát legalább 5 százalékponttal kívánják csökkenteni, a középső 5 százalékos és az alsó 5 százalékos kulcsot egységesíteni, miközben a gyógyszerek áfája nem változna. Aki pedig arra volt kíváncsi, miként is alakult az iparűzési adó átalakítása, megtudhatta, hogy a kérdés – miként azt bejelentették korábban – napirendre került, helyébe a társasági adóval kombinált adónem léphet. Ugyanakkor kiderült az is, hogy a vagyon típusú adóelemek bevezetése is elképzelhető: a kormány vagy a PM jelenlegi szándékai alapján lépésről lépésre, a hároméves program keretében ez is felmerülhet. Ezek szerint a konkrétumokra három esztendőn belül fény derül.
A fentiek után, az áttekinthetőség kedvéért, most pontról pontra haladva foglaljuk össze, hogy a Gyurcsány-kormány új gazdaságpolitikai dobása, az adórendszer tervezett átalakítása miért tűnik pusztán a 2006-os parlamenti választásokat felvezető kampányakciónak, nem pedig reálisan megvalósítható célkitűzésnek.
1. Az adórendszer reformja a legtöbb cég versenyképességét természetesen javítaná, ugyanakkor az államháztartás bevételeiben jelentős kiesést okozna.
2. Az iparűzési adó tervezett átalakítása, vagyis a társasági adóval kombinált új adónem beiktatása egy nagy kérdést vet föl. Mi lesz az egyébként is forráshiányos önkormányzatok költségvetésével, s milyen torzulást eredményez az új konstrukció a települési és az állami bevételek között.
3. Az élőmunka terheinek jelentős mérséklése csak egy átfogó államháztartási reform útján valósulhatna meg. Ha ugyanis a jelenlegi szisztémában csökkenek a közterhek, úgy összedőlhet a tb- és a nyugdíjbiztosítási rendszer. Bármennyire is próbálja tehát a meggyengült politikai helyzetben lévő pénzügyminiszter szépítgetni bizonyítványát és kiemelni a konzultációs sorozat pozitívumait, be kell látnia, hogy nem sikerült a megfogalmazott célt, az adó- és járulékrendszer valamennyi elemét érinthető adórefomot világosan felvázolnia. Ez az akció egyébként neki sem tesz jót, hiszen azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a magyar pénzügyminiszter nemhogy a folyamatban lévő intézkedéseit – nevezetesen az áfavisszatartást, amely már eddig több mint kétmilliárd forintjába került a költségvetésnek – képtelen megoldani, hanem ad hoc módon tervez adóreformot. Viszont a kormányfő egyszemélyes show-műsorai után megismerkedhettünk egy új kormányzati műfajjal; a Draskovics Tibor által komponált operettel.
A gond az, hogy a magyar gazdaság sajnos tényleg a legversenyképtelenebb a régióban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.