Fogyatkozik a bizalom

2005. 01. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a kormány gyarapodó nemzetgazdasággal, kisebb államháztartási hiánnyal, csökkenő inflációval és az életkörülmények javulásával számol 2005-ben, addig a kutatók a „hivatalos” előrejelzésnél pesszimistább képet festenek. A feladat adott: most azt vizsgáljuk, hogy a nemzetgazdaság idén hogyan alakul, s kinek teljesülhetnek a várakozásai – egy kedvezőtlen megítélésű országban.
Bevezetőül annyit, hogy erre az esztendőre négyszázalékos gazdasági növekedéssel, 4,5 százalékos inflációval és az államháztartás 0,6 százalékponttal javuló egyenlegével számol a kormány. Az előrejelzés szerint a reálbérek növekedése a négyszázalékos tartományba is kerülhet. Ezzel szemben a szakértők többek között hiányolják az államháztartási reformot, s felhívják a figyelmet a külső egyensúllyal kapcsolatos problémákra, továbbá a kormányzati előrejelzéshez képest nagyobb drágulást jósolnak. Az euró bevezetéséhez köthető konvergenciaprogramban foglaltakat 2005-ben sem fogja az ország teljesíteni – derül még ki a gazdaságkutatók vonatkozó összefoglalóiból. Intő jel az is, hogy a jelenlegi, mintegy 40 milliárd euró feletti államadósság a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyítva körülbelül azon a szinten van, ahol az 1995-ös gazdasági válság idején volt. De vissza a kormányzati tervekhez! A kormány fordulatot és felzárkózást ígér 2005-re, hangoztatván: jelentősen csökkennek a fizetési kötelezettségek – elsősorban az adók mértéke –, az állam pedig visszafogja a költekezéseit. A Gyurcsány-kormány elképzelései alapján csökken a központi apparátus is, azaz leépítik a 2002-től mesterségesen felduzzasztott bürokráciát. Az ígérethalmaz kiemelt része, hogy lefaragják az államháztartás hiányát.
S itt álljunk meg egy szóra! Jelenleg pont az okoz dilemmát az uniós tagállamok pénzügyminiszterei körében, hogy a magyar és a görög államháztartási deficit nagysága kapcsán milyen lépéseket tegyenek… A legfrissebb hírek szerint a szégyenpadra kiültetett Magyarország és Görögország magas deficitjének szankcionálásáról akár napokon belül dönthetnek az Európai Unió tagországainak legfőbb pénzügyérei. Nagy kár, hogy pont most került ez terítékre, hiszen a Fitch Ratings hazánk forintadóssága kapcsán megszületett visszaminősítése, majd a Merrill Lynch negatív tartalmú „magyar” körképe után a régi-új információ hazánkról a külföld számára ismét kellemetlen kicsengésű. Az uniós elmarasztalásról még annyit, hogy az Európai Bizottság (EB) tavaly decemberi állásfoglalása szerint nem voltak elég hatékonyak azok az intézkedések, amelyeket a magyar kormány hozott az államháztartási hiány korrigálására. A testület közleménye alapján ugyan bizonyos előrehaladás tapasztalható, ám a 2004-re tervezett 4,6 és az idei esztendőre tervezett 4,1 százalékos deficit valószínűleg 0,9 százalékkal nagyobb lesz. Tegyük hozzá: sajnos, jól számoltak Brüsszelben. Az Európai Bizottság (EB) ugyanakkor azt is hangsúlyozta: pótlólagos intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kormány által rögzített célkitűzés, tehát az, hogy 2008-ra a deficit 3 százalék alá kerüljön, elérhető legyen. Az EU legfontosabb döntéshozó szervezete szerint ugyan 2004-ben bizonyos mértékű konszolidáció megvalósult, mégis a magyar hatóságok bevezetett intézkedései – a négy megszorító csomag és lépések a további túlköltekezés elkerülésére – nem alkalmasak a megfogalmazott hiánycél elérésére. Ami pedig a 2005-ös célkitűzést illeti, jegyezte meg az EB, azt maga a kormány emelte meg időközben 4,1-ről 4,7 százalékra: s bár az idei büdzsé tartalmaz újonnan bevezetett kiadáskorlátozási szabályokat, de azok elégtelennek bizonyulhatnak, és pénzügyi kockázatot is jelenthetnek a bevételi oldalon. A kabinet eközben azt is hangoztatja, hogy javítja a lakosság életszínvonalát. Ez nehezen képzelhető el, tudniillik a reálbérek csak minimálisan emelkednek 2005-ben – amúgy tavaly, évtizedek óta példátlan módon, még csökkentek is a keresetek. Az emberek életkörülményeinek látványos javulását nem erősíti az sem, hogy drasztikusan csökken a háztartások fogyasztása. Mellesleg a gazdasági dinamikát rontja, hogy a múlt év végén megtorpant az Európai Unió fejlődése. Noha a világgazdasági konjunktúra az év egészére vetítve nem tekinthető rossznak, a problémát az jelenti, hogy a magyarországi export számára meghatározó Nyugat-Európa fő állama, Németország gazdasága ismét pang.
Ám vegyük részletesen, hogy mit prognosztizálnak a kutatók! Az Ecostat gazdaságkutató intézet a közzétett „állami” drágulástól magasabb inflációval és államháztartási hiánnyal számol – derül ki a 2005-re vonatkozó prognózisokat ismertető anyagból. Az Ecostat szerint az idén, éves szinten a kormányzati becslést 0,3 százalékponttal meghaladó, 4,8 százalékos fogyasztói áremelkedés várható. A folyó fizetési mérleg egyenlege abszolút értékben azonosan alakul a tavalyival. Az intézetnél mindkét esztendőre 6,9 milliárd eurós hiánynyal számolnak. Az államháztartás egyenlege az Ecostat szerint nem javul olyan mértékben (0,6 százalékponttal), mint azt a kormányzat várja: a tavalyi 5,2 százalékos hiány után 2005-re ötszázalékos deficitre számítanak a statisztikusok. A Pénzügykutató Rt. az idénre a bruttó hazai termék (GDP) 3,7 százalékos bővülésére és a fogyasztói árak ötszázalékos átlagos éves növekedésére számít. A kutatóintézet prognózisa szerint ebben az évben a háztartások fogyasztása 3,6–4,1 százalékkal, a reálkeresetek 3–3,5 százalékkal növekednek. Az előrejelzés 8,1 százalékos GDP-arányos folyó fizetésimérleg-hiánnyal és 5,1 százalékos deficittel számol. A jegybanki irányadó kamat az év végén nyolc százalék lehet, az export 9,5–10 százalékkal, az import pedig 8,5–9,5 százalékkal bővülhet. Az idén a Kopint-Datorg 3,9 százalékos GDP-bővüléssel számol, inflációs prognózisa 4,4 százalék. Az államháztartás GDP-arányos hiánya pedig 4,8 százalékos lehet. Az intézet szerint a reálbérek ebben az évben maximum három százalékkal emelkedhetnek a tavalyi adathoz képest. A GKI Gazdaságkutató 2005-re ötszázalékos inflációt jósol, azzal együtt, hogy a földgáz ára tíz, a villamos energiáé pedig hét százalékkal emelkedhet.
A fentieken túl a legnagyobb problémát az jelenti, hogy az elmúlt egy év alatt az ország adóssága 1200 milliárd forinttal nőtt. Egyébként a kormányváltás óta 3500 milliárd forinttal emelkedett az államadósság, amely rendkívül kedvezőtlen folyamatot jelez. Az adósságnövekedés következményeként magasabb lehet az országkockázat, drágábban jutunk külföldi hitelhez, elpártol tőlünk a működő tőke, megcsappan a beruházási kedv, amely kevesebb munkahelyet is jelent. Az idei évi költségvetés hatásairól még annyit, hogy számítások szerint az autópálya-építésnél használt Public Privat Partnership (PPP) program tovább növeli az ország adósságát, s ennek nyomán 2007-re a fizetendő rendelkezésre állási költség elérheti a 200 milliárd forintot.
A folyamatos nyugati elmarasztalásokból, a gazdaságkutatók előrejelzéseiből, és ami a legfontosabb: a küszöbön álló uniós szankcióból tehát arra a következtetésre juthatunk, hogy a 2005-ös, a parlamenti választásokat közvetlenül megelőző év sem lesz kiegyensúlyozott periódusa a magyar gazdaságnak. De ami ennél is kedvezőtlenebb hír: ilyen koncepciótlan gazdaságpolitika, ad hoc módon tervezett költségvetés mellett végleg elfogyhat a külföldiek bizalma. Márpedig a félretervezett kiadásokat, a büdzsé tátongó lyukait és az egyre dagadó államadósságot – ha tetszik, ha nem – ők finanszírozzák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.