Lehúz az adósságörvény

2005. 01. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy a magyar gazdaság helyzete sajnos korántsem olyan stabil, mint a Gyurcsány-kormány állítja, azt mi sem jelzi jobban, hogy hazánkat immár az adósságteher versenyszámban csak Sierra Leone, Brazília, Argentína és Libanon előzi meg a világranglistán. Az Economist friss kiadványa szerint Magyarország az állami adósságszolgálat terhét tekintve az ötödik helyet foglalja el a több mint 170 országot figyelembe vevő összeállításban. Ide kívánkozik, hogy a Fitch Rating európai hitelminősítő tegnap „A-ra” rontotta le az eddigi „A pluszról” a forintban jegyzett, hazai lejáratú szuverén adósság osztályzatát.
A legújabb negatív „oklevelek” tartalma lényegében összecseng Járai Zsigmond jegybankelnök tavaly év végén, a Vasárnapi Újság című rádióműsorban elhangzott nyilatkozatának az alaptézisével. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke az említett interjúban azt hangsúlyozta, hogy a jelenlegi, 40 milliárd euró feletti államadóság a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyítva körülbelül azon a szinten van, mint ahol az 1995-ös gazdasági válság idején volt. Mellesleg a szóban forgó vélekedést elemzők is osztják, hiszen az adósságspirál 2003-ban ismét elindult; az adósságszint tavalyelőtt GDP-arányosan 54,3 százalékra rúgott, 2004-re pedig elérte az 59 százalékot. A szóban forgó beszélgetés során az MNB első számú vezetője kifejtette még, hogy szerinte a magyar gazdaság valószínűleg már összedőlt volna a jelenlegi, fenntarthatatlan gazdaságpolitikai pálya miatt. Az, hogy nem így történt, annak tulajdonítható, hogy hazánk 2004 májusa óta tagja az Európai Uniónak.
Mielőtt analizálnánk a helyzetet, vessünk még egy pillantást a brit gazdasági magazin öszszeállítására! A gazdasági és társadalmi mutatókat évente összesítő World in Figures legfrissebb adatai szerint az adósságszolgálat terhét a termék- és szolgáltatásexport arányában meghatározó mutatót tekintve Magyarország 42 százalékos szinten áll, vagyis az exportbevételek majdnem felét költötte az ország az államadóssággal kapcsolatos kifizetésekre, ami a tőketörlesztés mellett a kamatokat is magában foglalja. Egyébként Kelet-Közép-Európában ez a 42 százalékos mutató kiemelkedőnek számít: a sorban következő Litvánia esetében 37, Lengyelországnál 32, míg a tőlünk kategóriákkal fejletlenebb Bulgáriánál és Szlovákiánál csak 19 százalékos az index. Persze az adósságszolgálat mellett más régiós negatív rekordokkal is „büszkélkedhet” Magyarország, a környező államok közül például nálunk volt a legkisebb a munkaerő-állomány a népesség arányában mérve – a kimutatások szerint tudniillik a tízmilliós lélekszámú országban alig négymillió munkavállaló dolgozik. A vonatkozó mutató 41,3 százalékos értéke a 23. helyre jogosít bennünket a világranglistán, amellyel megelőzzük még a súlyos munkaerő-piaci problémákkal küszködő Lengyelországot is (45 százalék). A táblázat alján pedig a legaktívabb országok között megtaláljuk Romániát (sic!) 51,1 és Csehországot 50,4 százalékkal.
Az Economist-lista mellett beszédes a témában született pénzügyminisztériumi tájékoztató is. Eszerint hazánk államadóssága meghaladja a 11 796 milliárd forintot, s tavaly összesen 888 milliárd forint jutott kamattörlesztésre. A kimutatások alapján több mint 1200 milliárd forinttal nőtt 2004-ben a tartozás. Ide kívánkozik, hogy a kormányváltás idején ez az összeg 8280 milliárd volt; azaz 2002 óta 42 százalékkal növekedett hazánk államadóssága. Az Orbán-kormány idején – 2001–2002-ben – az eladósodási mutató az 52-53 százalékos szinthez közelítve csökkent.
A magyar „adósságteher versenyszám” veszélyeit az áttekinthetőség miatt az alábbiakban pontról pontra foglaljuk össze.
1. Az eladósodás felgyorsulásával párhuzamosan megnövekedtek a kamatfizetési terhek is.
2. Az államadósság finanszírozási igénye is jelentősen megugrott: a 2003-as kétmilliárd és a 2004-es hárommilliárd eurós finanszírozás után az idén már 3,5 milliárd euró összegű kötvénykibocsátásra lesz szüksége hazánknak ahhoz, hogy finanszírozni tudja a költségvetés hiányát.
3. Nem tudni, hogy a hitelezők meddig viselik el, illetve finanszírozzák ezt a magas adósságszintet.
4. Az állam teljes adóssága mára megközelítette a maastrichti előírások szerinti GDP-arányos hatvan százalékot.
5. A magas eladósodottsági fok nemcsak a közös nyugat-európai pénz, az euró mielőbbi átvételének szempontjából okoz károkat, hanem az adósságspirál és az adósságlavina veszélye miatt is problémás.
6. A belföldi megtakarítások nem úgy nőnek, ahogy az állam és a vállalatok hitelszükséglete bővül; abnormálisak a finanszírozási viszonyok.
Jó lenne tehát, ha a Gyurcsány-kormány, mindenekelőtt a miniszterelnök és Draskovics Tibor pénzügyminiszter, nem esne abba a hibába, és nem kezdené maga is elhinni, hogy minden nagyon szép, minden nagyon jó, mert bővül a hazai GDP. Mellesleg Gyurcsány Ferencnek közgazdászként tudnia kell, hogy a jó reálgazdasági alapokkal rendelkező országok is egy pillanat alatt megroggyanhatnak, ha a pénzügyi egyensúlyzavar miatt megrendül a befektetői bizalom. A kormányfőnek azzal is tisztában kellene lennie, hogy a gazdaság sem növekedhet sokáig a három-négy százalékos ütemben, ha a növekedést továbbra is elsősorban a külföldi megtakarítók finanszírozzák.
Mielőbb korrigálni szükséges tehát a jelenlegi pályát, és más gazdaságpolitikát kell megvalósítani, ám a kabinet által bejelentett eszközök – az államapparátus karcsúsítása, a jegybanktörvény módosítása kapcsán tervezett mesterséges forintgyengítés, a költségvetési hiány trükkel való csökkentése – nem éppen a várt trendfordulót jelzik. Márpedig a beharangozott 4,5 százalékos inflációs cél teljesülésének feltétele az is, hogy a kormány valóban hajtsa végre azokat a gazdaságpolitikai módosításokat, amelyeket jelzett az Európai Uniónak. Egy jó gazdaságpolitika azonban nemcsak a megszorítások eszközét alkalmazza, hanem az államháztartás egyensúlyának megteremtésével ügyel arra is, hogy a gazdasági növekedés ne essen drámaian vissza. Sajnos a mostanit nem lehet olyan aktív gazdaságpolitikának nevezni, amely reagál a külső feltételek, körülmények változására. Úgy látszik, a befektetői bizalom fenntartására a jelenlegi gazdaságpolitika felettébb kevés. Arról nem is beszélve, hogy a 2004. esztendőt negatív rekordokkal, magas ikerdeficittel éves szinten csaknem hétszázalékos inflációval és dagadó államadóssággal zártuk. Utóbbi kategóriájában a csúcstartók mezőnyébe került az ország: a kimutatások alapján egy év alatt 80 ezer forinttal emelkedett az egy főre jutó államadósság. Nem tudni, hogy ilyen produktum mellett miként is fog teljesülni a konvergenciaprogram, amely a gazdaság stabilitásán túl az euró bevezetésének és az uniós támogatások lehívásának is záloga. Nem árt fejben tartani, a felsorolt adatok alapján a felelősség a kormányzatot terheli.
Egyben azonban biztosak lehetünk: a növekvő államadósság jelenti majd a legnagyobb kihívást a jelenlegi hatalomnak, hiszen az abnormális finanszírozási viszonyokat mielőbb rendeznie kell. Ha nem, úgy az ország végérvényesen elveszíti a hitelét a külföld szemében.
A gazdasági célokat tekintve van hová fejlődnie a Gyurcsány-kormánynak. A 2002-es szintre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.