Szégyenpad

2005. 01. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs azon semmi csodálkoznivaló, hogy a magyar gazdaság, s vele együtt hazánk nemzetközi megítélése rosszabb a valós helyzetnél. Az ok rendkívül egyszerű: a Medgyessy-, majd a Gyurcsány-kormány aktuálpolitikai szempontok miatt szereptévesztésbe került. A jelenlegi hatalom a piacgazdaság folyamait kívánja – sokszor direkt és ádáz politikai csatákkal, nemzeti és független intézmények ellehetetlenítésével is – irányítani, pedig a régi mondást, miszerint a politika a gazdaságnak túl sokat nem használ, ha viszont nem hagyja békén, akkor a kelleténél többet is árt, valószínűleg a magukat leginkább szakértőknek feltüntető szocialista és szabad demokrata képviselők is hallották már. Ha nem, most megtapasztalhatják, mi pedig élvezhetjük ezt a választásról választásra bukdácsoló szituációt.
De félre a tréfával! Az elmúlt esztendő végére hazánk, amely 2001 végén még a közép-európai térség éllovasának számított – akkor csak a kétmilliós lélekszámú, speciális helyzete miatt nyugati életszínvonalat produkáló Szlovénia előzött meg bennünket –, a régió sereghajtója lett. Szinte minden makrogazdasági mutató tekintetében lekörözték hazánkat a korábban tőlünk kategóriákkal fejletlenebb államok. Csehország után Lengyelország, Szlovákiát követően pedig az orosz hegemónia miatt évtizedekig lesajnált balti területek. Pillanatnyilag ott tartunk, hogy hazánk Romániával, Bulgáriával és Nyugat-Ukrajnával (!) próbál versenyezni a működő tőke idecsábítása terén. Ráadásul a 2004-es esztendőt negatív rekordokkal, magas ikerdeficittel – a fizetési mérleg és a költségvetés egyidejű, jelentős hiányával – felpörgetett, éves szinten csaknem hétszázalékos inflációval és dagadó államadóssággal zártuk. Utóbbiak kategóriájában sajnos a csúcstartók mezőnyébe került az ország: a kimutatások alapján 2004-ben átlagosan 100 milliárd forinttal nőtt havonta a deficit, egy év leforgása során 80 ezer forinttal emelkedett az egy főre jutó államadósság, a reálbér – amúgy évtizedek óta példátlan módon – fél százalékkal csökkent, és a napi megélhetési cikkek terén bekövetkezett áremelések jócskán meghaladták az infláció szintjét. Tény persze az is, hogy a reálgazdaság szereplőinek tulajdoníthatóan hazánk tavalyi évi növekedése a négyszázalékos tartományba került. Ugyanakkor a nemzetgazdaságban is mutatkoznak már baljós jelek; elég csak az építőipar és az idegenforgalom hanyatlására gondolni, illetve a kis- és közepes vállalkozások meggyengült helyzetére, a körbetartozásokra, továbbá a problémáival küszködő magyar agráriumra. Üröm az örömben, hogy még az említett, viszonylag jó bővülési adattal is az utolsók vagyunk a közép-európai régióban. Ám elismerésre méltó, hogy a magyar vállalatok ilyen-olyan technikákkal bebiztosítják magukat a kiszámíthatatlan és sodródó kormányzati gazdaságpolitika hatásaival szemben.
Déja vu: 2004-ben a miniszterbukásokat és kormányválságot idéző hetvenes–nyolcvanas évek Olaszországába jutottunk el. Miközben az ország túlnyomó része nem éri el az uniós fejlettség átlagát – ez alól csak Budapest és a Nyugat-Dunántúl kivétel –, addig a haverok, a baráti klikkek és a politikailag hű fegyverhordozók milliós, sőt milliárdos megbízásokhoz jutnak. A folyamat újabb stációjához érkezett a felgyorsított privatizáció révén.
Eközben további leépítéseket – éppen a Medgyessy-érában mesterségesen felduzzasztott állami bürokrácia lefaragását – tervezi a kormány, pedig a munkanélküliségi ráta megrekedt a hatszázalékos szinten. Ez ugyan nem olyan rossz mutató, de csak az első pillantásra. Ne feledjük, hogy ebben az országban mindössze négymillió ember dolgozik a tízmillióból, s az érintettek egyharmada minimálbérből él. Kész csoda, hogy a különböző államháztartási rendszerek (nyugdíj- és társadalombiztosítás) még nem omlottak össze.
A mérleghez tartozik még a tavalyi négy megszorítócsomag, a háromszor módosított hiánycél és az euró átvételének kitolása. Nem a véletlen műve az Európai Bizottság tavaly decemberi állásfoglalása, miszerint nem voltak elég hatékonyak azok az intézkedések, amelyeket a magyar kormány hozott az államháztartási deficit korrigálására. Az unió legfontosabb döntéshozó szervezete azt is hangsúlyozta: további intézkedésekre lesz szükség ahhoz, hogy a kormány által rögzített, s az EU-tagállamok pénzügyminiszteri tanácsa által is ajánlott célkitűzés – hogy 2008-ra a deficit három százalék alá kerüljön – elérhető legyen. Ami pedig az idei célkitűzést illeti, azt maga a magyar kormány emelte meg időközben: s bár a 2005-ös költségvetés tartalmaz újonnan bevezetett, kiadáskorlátozási szabályokat, ezek elégtelennek bizonyulhatnak, s kockázatot is jelenthetnek a bevételi oldalon.
Ilyen helyzetben talán jogos elvárás a Gyurcsány-kormánytól, illetve a gazdaságpolitika centrumában trónoló Pénzügyminisztériumtól, hogy az eddigi koncepció nélküli helyett kiszámítható, mindenekelőtt hiteles gazdaságpolitikával rukkoljon elő. Nemcsak azért, hogy a külföld szemében ismét vonzó legyen hazánk, hanem hogy jobban éljenek az emberek. Erre azonban nem számíthatunk, csak az államháztartási adatok manipulálására – elsősorban a magán-nyugdíjpénztári elszámolás módosításával csökkenő hiányra –, továbbá az áfa-visszaigénylések és az állami támogatások kifizetésének visszatartására, az állami pénzek kifizetésének leállítására. Nagy kár, hogy a kormányzat nem hagyja békén a nemzetgazdaságot, és pénzügyi visszafogásokkal, kozmetikázással, feljavított statisztikával igyekszik a helyzeten javítani. Ez a trükk ócska, valamint további károkat okoz.
Nemzetközi viszonylatban azonban továbbra is miénk a szégyenpad.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.