Sztrádaépítés külső forrásból

Külső forrásokból valósulnak meg az autópálya-építések; a kormány arról hozhat döntést, hogy teljes egészében magánbefektetőket vonnak be, vagy állami érdekeltségben maradnak továbbra is a fejlesztések. A törvények módosítására szükség lesz.

Putsay Gábor
2005. 01. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Üzleti szempontból jelenleg Magyarországon az autópálya-építés nem megtérülő projekt, mivel az építési költségek alig alacsonyabbak, mint Európában, a jövedelmi különbségek miatt viszont a díjakból származó bevételek mérsékeltebbek – áll a pénzügyi, gazdasági és közlekedési tárcák által elkészített kormány-előterjesztésben. A dokumentum e témakörben kiemeli továbbá, hogy nem a használattal arányos díjfizetés érvényesül, és az eddigi állami szerepvállalás miatt politikailag kockázatos bármilyen díjrendszer-változtatás. Mint arról beszámoltunk, a kormány döntésének értelmében az eddigi állami finanszírozás helyett alapvetően a magántőke bevonásával épülnek tovább az autópályák Magyarországon. Az érintett tárcák kétféle autópálya-építési és finanszírozási javaslatot terjesztettek a kormány elé. Az egyik változat szerint a kormány koncessziós pályázatokat írna ki a tavaly átadott, illetve az építés alatt levő autópálya-szakaszokra, amelyek teljes egészében magántőkéből épülnének, a másik alapján a jelenlegi beruházó kerülne költségvetési körön kívülre: a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. feladatait az Állami Autópálya Kezelő (AKA) Rt. venné át, ez a társaság szerezné be az autópálya-építéshez szükséges összegeket piaci forrásokból. A javaslat egyik lényeges eleme, hogy a költségvetés 2005-ben mentesüljön az NA Rt. szerződéseiben is rögzített kifizetésektől, másrészt a tavalyi beruházások, illetve átadott szakaszok után jelentős bevételre tegyen szert az állam. A magánbefektetők vagy az ÁAK Rt. egyrészt megtérítené az államnak az autópálya-építésre 2004-ben kifizetett 179,3 milliárd forintot, másrészt az idei évre tervezett 129,1 milliárd forintot nem a költségvetésből kellene kifizetni. Így a javaslat szerint összességében 308,4 milliárd forint nettó pénzforgalmi hatás érhető el. Mindez egyben – rövid távon – javítaná a büdzsé egyenlegét.
Az új finanszírozási rendszerbe összességében 262,8 kilométer hosszú autópálya-szakaszt – M3, M30, M35, M7, M70, M8 – vonnának be, ebből 65,7 kilométert tavaly adtak át. A pénzügyi és a gazdasági tárca által javasolt első változat szerint a koncessziós pályázat alapján kiválasztandó társaság (társaságok) térítené meg az NA Rt. eddigi kiadásait, megépíti a még el nem készült szakaszokat. A koncessziós időtartam alatt a beruházási, üzemeltetési költségeit és a profitját fedező rendelkezésre állási díjat kap az államtól.
Abban az esetben, ha a másik javaslatot fogadja el a kormány, az állam hosszú távú és a parlament által is elfogadott szerződést köt az ÁAK Rt.-vel, ez alapján vehetné igénybe a társaság a rendelkezésre állási díjat az autópályák megépítéséért és üzemeltetéséért cserébe. A jelenleg állami tulajdonú ÁAK Rt. tőkepiaci privatizációja is elképzelhető a javaslat szerint, ami további bevételeket jelenthet. Az illetékes tárcák számításai szerint a jövőben az ÁAK működési költségeinek több mint ötven százaléka piaci bevételekből származna.
A külső források bevonása az autópálya-törvény módosításával járna együtt. Így például – a javaslat szerint – megoldást jelenthet annak a paragrafusnak a módosítása vagy hatályon kívül helyezése, amely a gyorsforgalmi utak építéséhez felhasználható pénzeszközökről rendelkezik. Törvénymódosításra lesz szükség akkor is, ha a magyar állam kizárólagos tulajdonában levő ÁAK Rt.-ben piaci befektetők szereznének tulajdont.



Kivitelezhetetlen finanszírozás? Valószínűleg uniós akadályokba ütközne a pénzügyi és a gazdasági tárcának az a közös előterjesztése, amely az épülő autópályák finanszírozásának átalakításáról szól. A kormány elé terjesztett kétféle megoldás szerint az útépítések finanszírozása vagy magánbefektetők segítségével, vagy pedig az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-n keresztül valósulna meg. Információink szerint az utóbbi lehetőség megvitatásakor kormányzati szakértők jelezték: a finanszírozás valószínűleg uniós akadályokba ütközik, mivel egyértelmű, hogy az ÁAK bevonásának elsődleges célja a közvetlen állami finanszírozás alóli „kibújás” lenne. Úgy tudjuk, a Pénzügyminisztérium elképzelésének értelmében az ÁAK szedné be az idén bevezetendő útdíjat is, ám értesülésünk szerint erre a társaságnak nincs meg a megfelelő technikai háttere. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.