Egyre több kérdés merül fel a politikai botránnyá dagadt reptéri telekvásárlással kapcsolatban. Annak ellenére, hogy a húszhektáros területet 4,7 milliárd forintért megvásárló Budapest Airport (BA) Rt. jelezte, hogy a miniszterelnöki vizsgálat miatt felfüggesztette a szerződéssel kapcsolatos kifizetéseket, Szani János, a telket eladó cég egyik tulajdonosa lapunknak úgy nyilatkozott: egyáltalán nem számolnak azzal, hogy a BA megszegi a szerződést és mégsem fizeti ki a vételárat részükre.
A Népszabadság értesülése szerint az ügyletet a háttérben „egy, az MSZP-ben jelentős befolyással bíró (…) politikus” támogatta.
Bonyolítja az ügyet, hogy a nagy vihart kavart tranzakciót illetően László Boglár kormányszóvivő kijelentette: csak akkor kerülhet sor pénz kifizetésére, ha az ügylet rendben van, s „csak azon az áron, ami reális”. A kormányzat és a reptér részéről azután hangzottak el a nyilatkozatok, miután a Fidesz független vizsgálatot követelt annak megállapítására, hogy mi indokolja a piaci érték mintegy hússzorosát elérő vételárat.
Eközben nemcsak a telek vételárával kapcsolatban merültek fel kérdések, de a reptér korábbi vezetéséhez tartozó, nevük elhallgatását kérő szakemberek azt a problémát is felvetették lapunknak, hogy a magyar állam – illetve az annak tulajdonában álló BA – közérdekből akár kisajátítást is kezdeményezhetett volna az ominózus húszhektáros területre. A kisajátítást az állam akkor alkalmazhatja, ha közérdekű célból kell az adott területen fejlesztenie, s a tervezett nyomvonalon fekvő ingatlanok tulajdonosaival nem tud megegyezni. Az eljárás ugyan hosszadalmas, ám szakemberek szerint a mostani megoldásnál lényegesen kevesebb pénzt igényelt volna.
Az ügy további érdekessége, hogy Hárskuti Jánost, a BA vezérigazgatóját a tranzakció jóváhagyása előtt Draskovics Tibor pénzügyminiszter Vági Mártonon, az ÁPV Rt. vezetőjén keresztül az aláírás halasztására kérte. Lapinformációk szerint Hárskuti azonban határozott hangú levélben azt közölte, hogy a páros nem jogosult felülbírálni a vagyonügynökség korábbi döntését.
A Heti Válasz információi szerint a szerződés tető alá hozatalában az eladók oldaláról ifj. Pongrácz Tibor és Répászky Miklós, a BA részéről pedig Tuller András, az Andeas Neocleous & Co. ciprusi ügyvédi iroda képviselője működött közre. Répászky Miklós több személyiségi jogi perben képviselte Keller László volt közpénzügyi államtitkárt, az MSZP és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság közötti jogvitákban pedig az MSZP-t képviselő ügyvédként mutatkozott. Répászky tavaly május óta a Népszabadság Rt. felügyelőbizottsági tagjaként is dolgozik. A Carion másik jogásza, ifj. Pongrácz Tibor nem más, mint az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága MDF-es delegáltjának fia.
Az ÁPV Rt. tegnap bejelentette nem indít vizsgálatot az ügyben, viszont újra tájékozódik.
Szimpátiatüntetés. Az új Cargo-bázis mellett kívánnak tüntetni a BA Rt. dolgozói a Képviselői Irodaház előtt, tiltakozva az ellen, hogy a politika beleszól a repülőtér fejlesztésébe. Mint ismert, a közelmúltban már tartottak a repülőtér dolgozói szimpátiatüntetést egy szakszervezet felhívására, akkor Hárskuti János vezérigazgató mellett.
A kapcsolat. Igen nagy bevételkiesést jelentene a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaságnak, amennyiben a tervezett helyen építenék fel az új Cargo-bázist, emellett környezetvédelmi aggályokat is felvet a beruházás – vélekednek szakemberek. Abban az esetben, ha az aláírt szerződés szerint épül meg a Cargo, a kifutópálya kapacitását csökkenteni kellene, hiszen amíg a pályát egy földön guruló gép keresztezi, addig fel-, illetve leszállásra nem használható. A BA Rt. bevételének viszont jelentős része a le- és felszállási díjakból származik. Ebből az irányból viszont a zajterhelés miatt jelenleg is korlátozással közlekedhetnek a repülőgépek. Szakemberek szerint található a repülőtéren belül olyan terület, ahol földvásárlás és új gurulóutak létesítése nélkül fel lehetne építeni a Cargo-bázist. Lapunk értesülése szerint a Carion cég vezérigazgatója, Hegyi Gábor korábban a marketingosztályt vezette a BA Rt. jogelődjének számító Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságnál. (P. G. I.)