A Nagy Könyv televíziós bukása

2005. 04. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mostanában rájár a rúd a Magyar Televízióra, de az intézmény, élén vezetőivel, mindent meg is tesz azért, hogy egyre-másra kapják a pofonokat. Az utóbbi fél esztendő bicskanyitogató esetei közül a kormányszócső Nap-kelte Hajrá, MSZP!-je Fiala János szájából, a Hajós–Friderikusz-féle december ötödike esti groteszk, II. János Pál késedelmes halálhíre, valamint XVI. Benedek „pasztörizációja” a Szent Péter-bazilika előtt kitörő pokollal bőven van mit felidézni. A legfrissebb bukást szombat este sikerült összehozni: a több száz millió adóforintból agyonreklámozott és felfuttatni próbált Nagy Könyv-játék vetélkedőjére alig negyedmilliónyian voltak kíváncsiak, miközben az egyik kereskedelmi tévén sugárzott sztárpofozkodásra majd tízszerennyien voltak vevők. Negyedmilliós nézőszámot különben a kereskedelmi tévék hétköznap délelőtt szoktak produkálni receptműsoraikkal és bárgyú televíziós vetélkedőikkel, amelyben porszívót nyerhet a szerencsés betelefonáló, ha műsorvezetői segédlettel össze tudja rakni a béka szót az a, b, é és a k betűkből.
Jó ideje tudjuk, hogy egy következmények nélküli országban élünk, és az is nyilvánvaló, hogy a gyűlölet és az erőszak manapság kurrensebb áru az irodalomnál. De azért az eredményeken illene elgondolkodni a köztévé vezetőségének. Annál is inkább, mert a regényekre az első fordulóban négyszázezer szavazat érkezett, így legalább ennyi embert illett volna a képernyők előtt tartani, ha már hajlandók voltak pénzt költeni kedvenc olvasmányuk győzelme érdekében. Lényeges az is, hogy a műsor ideje alatt az MTV egyes csatornájára ugyan rákapcsolt egymillió néző legalább egy percig, de aztán ezek háromnegyede továbblépett, mert nem tartotta elég érdekfeszítőnek a látottakat. Az is tudom persze, hogy a köztévé átlagos nézettsége „vizet sem vihet” a kereskedelmi tévék által produkált nézőszámoknak, de azért házon belül is van olyan adás (A NévshowR, amelynek szellemi színvonala körülbelül a nevében viselt szóviccel egyenértékű), amelynek nézettsége hatszorosa a Nagy Könyv-játék által produkált eredménynek. Az is beszédes adat, hogy a regényvetélkedő nézőinek háromnegyede ötven évnél idősebb volt, tehát a köztévé nem találta meg az a formát, amelyben meg tudta volna szólítani a fiatalabbakat – aki erre azt mondja, hogy a fiatalok nem olvasnak, az gyorsan nézze meg a Harry Potter-könyvek eladási statisztikáit vagy éppen ezeknek a köteteknek az eredményét a vetélkedőn. A hirdetők számára fontos korosztályból alig városnyi ember, hetvenhétezer néző volt kíváncsi erre a műsorra.
Érdemes összehasonlítani, hogy a vetélkedő sugárzásának időpontjában mit nézett a magyar. A vérre – és a reklámozók millióira – menő versenyt szombat este az RTL Klub nyerte meg a modern kori gladiátorjátékával, a Sztárboxszal. Az ismert emberek pofozkodásaira a négyórás műsor alatt legalább másfél, de időnként közel két és fél milliónyian voltak kíváncsiak, míg a TV2 tehetségkutató versenyének, a Megasztárnak az elődöntőjét átlagosan egymillió-hatszázezren nézték. A zenés műsor a múlt héten jobban muzsikált (háromszázezerrel többen nézték), de a vagdalkozó magyar médiasztárokkal nem bírta az iramot. A magyar televíziózásra jellemző, hogy a Sztárboxot csak az egyik – énekelni nem tudó, ám annál harsányabb – popsztár magánéletéről készülő valóságshow, Győzike műsora tudta megközelíteni a maga kétmilliós hétfő esti (!) nézettségével.
E sorok írójának a sors különös szeszélye folytán jutott egy VIP-jegy a Sztárboxra. Szombat délután komoly harcot vívott bennem a kíváncsi újságíró és az efféle szórakozástól berzenkedő polgár, de aztán győzött a szakma, és elmentem a csarnokba. Döbbenetes élmény volt megtekinteni a magukat a haza sztárjainak gondolók felvonulását – a díszpáholyban ott volt Okitól Anettkáig mindenki, aki az elmúlt évben felbukkant a bulvárlapok címlapjain (kivéve a szivárgó mellű Zalatnay Cinit, akit nem engedtek ki a zárkából a szőrösszívű smasszerok, ehelyett beengedték oda az egyik fellépőt edzeni). A helyszínen igen vontatottnak tűnő boxgála alatt azon gondolkodtam, hogy az első két sor „hírességeitől” mily nagy szellemi teljesítmény volna összegereblyézni öt eredeti gondolatot. A közvetítés kaszált a reklámozók szempontjából fontos, fizetőképes korsztályban is: a 18 és 49 év közötti magyar lakosságból átlag egymillió embert ez bámulta, ahelyett, hogy szombat este elvitte volna a barátnőjét színházba vagy vacsorázni, esetleg sétált volna egyet a megkésett tavaszban.
Ha már itt tartunk, és összeadjuk a három csatorna nézőinek a számát, megdöbbentő adatot kapunk eredményül. A szombat estét minden második magyar polgártársunk egy villódzó képernyő előtt töltötte. Nem ment sörözni, beszélgetni, nem látogatta meg barátait, családtagjait (vagy ha igen, akkor együtt nézték a tévét), nem vett elő egy jó könyvet olvasni, hanem bámulta a képernyőt rendületlenül. Az adatokban bogarászva nehéz pozitív tendenciákat felfedezni. Talán csak annyit: a Sztárboxot tavaly még többen nézték (2,7 milliós volt a maximális nézőcsúcs), és akkor jobban kikapott a kétségkívül nívósabb műsor, a Megasztár. De ebből is csak az derül ki, hogy nincs új a nap alatt: egy éve is ugyanazt nézte-nézhette a magyar, az idei újat (a könyves vetélkedőt) pedig nem sikerült fogyaszthatóvá csomagolni. Az is bizakodásra adhat okot, hogy az értelmiség közel fele a zenét választotta az erőszak helyett.
Ez utóbbi adatba próbáljunk belekapaszkodni. Régóta nincsenek illúzióim, ezért aztán nem gondolom, hogy nézettebb lehet egy komoly műsor a habkönnyű bulvárnál, de azért a tízszeres szorzó nagyon soknak tűnik. Azt sem akarom elhinni, hogy az érték automatikusan egyenlő a dögunalommal – azért vannak a világon olyan televíziós műhelyek, akik a tartalomnak tudnak olyan formát adni, hogy élvezettel habzsolja a közönség. Legyünk őszinték: a kereskedelmi tévék nagyon megtanulták a csomagolás művészetét. A Sztárboxban például a főszereplők felkészüléséről szóló kisfilmeket – még ha tartalmukban bárgyúak voltak is – elképesztő professzionalitással csinálták meg, a világítás, a kompozíciók és a helyszínek reklámfilmes igényességről tanúskodtak. A Nagy Könyv beharangozó spotjaiban is fel lehetett fedezni a szakmai modernitás csíráit, de a műsor már megragadt a közszolgálati középszer színvonalán – gyaníthatóan legalább annyi pénzből, mint a kereskedelmi tévék húzóműsorai.
Az adófizetők pénzéből fenntartott Magyar Televízióban nagyon hamar le kellene vonni az elmúlt időszak hibáiból a megfelelő következtetéseket. Nincs más út, a televízió ugyanis a legfontosabb (és lassan az egyedüli) tömegkommunikációs eszköz, amely számot tarthat az emberek érdeklődésére. Miközben a nyomtatott sajtó példányszáma (különösen a nem bulvártermékeké) folyamatosan csökken, az AGB Hungary idén januári felmérése szerint az átlagos magyar polgár napi öt órát tölt a képernyő előtt. Az ötven év fölöttiek ennél is többet (hat és fél óra), de a gyerekek sem adják alább napi három és fél óránál. A számsorok évről évre riasztóbbak, vagyis egyre jobban leragadunk a képernyő elé ahelyett, hogy sportolni mennénk, olvasnánk vagy közösségbe járnánk. Érdekes adat, hogy ahol van számítógép, abban a háztartásban százhúsz perccel kevesebb idő jut a tévézésre – azt azonban még nem tudják a kutatók megmondani, hogy a komputerek monitorain értékteremtő tartalmat, vagy a tévés sztárok pletykáit olvassuk-e szívesebben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.