Géphiba okozhatta a MiG-balesetet

Megkezdték a helyszíni vizsgálatot azon a területen, ahol szerda délután gyakorlatozás közben lezuhant a magyar légierő egyik MiG–29-ese. A gép Kecskemét közelében csapódott a földbe, miután Szabó Zoltán százados a kijelölt lakatlan kényszermező fölé vezette, és katapultált. Az eddigi vizsgálat szerint műszaki okokból gyulladhatott ki a repülő hajtóműve.

2005. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó „Topi” Zoltán tegnap a kecskeméti bázison tartott sajtótájékoztatón számolt be arról, hogy óránkénti 750 kilométeres sebességnél járt egy művelet közepén a légierő 02-es számú MiG–29-es vadászgépével, amikor az egyik hajtóműnél robbanást észlelt. Ezután egy percig manőverezett, hogy megmentse a gépet, és ne okozzon katasztrófát. A földi rádióállomástól azt az információt kapta, hogy ég a gép egyik hajtóműve, de azt csak második próbálkozásra sikerült leállítania. Leszállásra már nem volt esélye, mert fennállt a veszélye, hogy berobban a gép üzemanyagtartálya. Csak a katapultálás után nyugodhatott meg. Orvosai szerint sérülés nem érte.
A baleset részletes vizsgálata hónapokig is eltarthat. A helyszínt 150 méteres körzetben lezárták, és katonák őrzik, miközben markoló- és emelőgépekkel próbálják kiszabadítani a földbe fúródott gép roncsait. A jármű fekete dobozát tegnap kiemelték, az ebben szereplő adatok és a roncsok alapján, illetve a szemtanúk segítségével a Katonai Légügyi Hivatal (KLH), a légierő parancsnoksága, a Repülő Műszaki Szolgálati Főnökség szakértői, valamint repülésbiztonsági szakemberek próbálják meg kideríteni a baleset okait.
Mihály Péter, a KLH főigazgató-helyettese közölte: az előzetes adatok alapján megállapítható, hogy műszaki gondok okozhatták a balesetet, a gép pilótája a lehető legszakszerűbben járt el. Ettől függetlenül azonban nem zárható ki az emberi mulasztás sem. Bocskai István, a honvédelmi tárca szóvivője leszögezte: ha a vizsgálat személyi felelősséget állapít meg, akkor a katonai ügyészséget is bevonják az ügy feltárásába.
A gép hajtóműve a katonai vezetők szerint tavaly esett át nagyjavításon. A vadászrepülő eddig tizenkét év alatt 820 órát repült, és 1250 biztonságos leszállást hajtott végre, vagyis jó állapotban volt.
A baleset után értesítették a Kanadában hivatalos úton lévő honvédelmi minisztert, aki Iváncsik Imre politikai államtitkárt bízta meg a vizsgálóbizottság felállításával. A testület vezetője Fapál László közigazgatási államtitkár lett. A légierő-parancsnok első helyettese, Buckó Imre elmondta: a szerdai hivatalos tájékoztatással ellentétben a gép pilótája nem a szokásos kiképzési feladatokat hajtotta végre, hanem a kecskeméti repülőnapra készült egy speciális gyakorlattal. A vizsgálat lezárulásáig a légierő nem folytat kiképző repüléseket, de a MiG-ek valószínűleg a baleset ellenére részt vehetnek az augusztusi kecskeméti repülőnapon, és bemutathatja gyakorlatát Szabó Zoltán százados is.

Orosz légi katasztrófa. Lezuhant tegnap az orosz légierő egyik MiG–29-es vadászrepülője az ország nyugati részén. A pilóta életét vesztette. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.