Valaki előbb vagy utóbb odaveri magát – ilyen és ehhez hasonló mondatok gyakran hangzottak el az utóbbi években a kecskeméti vadászrepülők köreiben, utalva az általuk repült MiG–29-esek alacsony hadrafoghatóságára, az alkatrészhiány miatti alacsony repülési időre. A sors fintora, hogy a rettegett esemény éppen Szabó „Topi” Zoltánnal, a külföldön díjnyertes műrepülővel esett meg tegnap 16 óra 38 perckor: a pilóta állítólag éppen az augusztusban esedékes kecskeméti repülőnapra gyakorolt, amikor kigyulladt a 02-es számú gép hajtóműve. Mivel a repülőteret már nem érhette el, lakott területen kívül katapultált, és könnyebb sérülésekkel megúszta a balesetet.
A tegnapi esemény volt a második Kecskeméten, amely a MiG–29-es teljes megsemmisülésével végződött: 1998 nyarán Rácz Zsolt alezredes szintén a repülőtér feletti műrepülés közben, de a mostanival szemben nem műszaki hibából zuhant le, és vesztette életét. Bennfentesek úgy nyilatkoztak, a gépek 1993-as érkezése óta üzemben tartásuk finanszírozása szinte kivétel nélkül esetleges volt. Legutóbb 2004 első felében süllyedt kritikus értékre a működőképes gépek száma: az orosz partnerek által nagyjavított 28 hajtómű késedelmes szállítása miatt egy időre a NATO-készültségi szolgálat ellátása is kérdőjelessé vált. Az alakulat egy magas rangú tisztje korábban úgy fogalmazott: a hajtóművek beérkezése sem változtatott azon a tényen, hogy a gépek üzemképességét a honvédelmi vezetés „esetlegesen” biztosítja. A tegnapi baleset kapcsán az is érdekes, hogy a mintegy 320 fős kecskeméti repülőműszaki állomány járandóságának egy részét (átlagban száz-ezer forintot) fél éve nem folyósítják, átminősítésre hivatkozva.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat