A szolidaritás történelmi korokon átívelő erő

Létezett és létezik egy társadalmi szolidaritás, ami képes szétrombolni a politikai totalitarizmust, s ez a fajta összefogás olyan erő, ami történelmi korokon átível – fogalmazza meg a 25 évvel ezelőtt történtek jelentőségét, a Szolidaritás gdanski megalakulását Engelmayer Ákos. Hazánk egykori varsói nagykövete 1962-től az események tevékeny részeseként élte át a lengyel ellenállás erősödését az 1970-es, majd 1976-os munkásfelkelésektől a független szakszervezet 1980-as létrejöttén, az egy évvel később bevezetett rendkívüli állapoton át a Szolidaritás győzelméig. A szolidaritás eszméje áttört, s ezen nem változtat az sem, hogy a szervezet darabokra hullott. Mint fogalmaz, ez ugyanúgy törvényszerű volt, mint például 1849-ben a magyar társadalom szétesése, de – teszi hozzá – azért nem kérdőjelezi meg azt, ami március 15-én történt.

2005. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az 1956 utáni Magyarországon nemzedékek számára volt meghatározó mindaz, ami Lengyelországban zajlott. Mit jelentett az ön korosztályának Lengyelország?
– Az én életemet és a korosztályom életét alapvetően 1956 élménye határozta meg. Ebben pedig már, mint tudjuk, eleve benne van Lengyelország is. Hiszen mit is skandáltunk október 23-án? Minden magyar együtt halad, kövessük a lengyel utat…
– Ez tehát azt jelenti, hogy az ön lengyelimádata is valahol 1956-ban alapozódott meg?
– Igen. Ez a dolog egyik része, a másik pedig az, hogy Lengyelország volt 1956 után számunkra, autóstoppos nemzedék számára az Európára nyíló ablak. Amiért Magyarországon verték az embert, Lengyelországban szervezetten működött. Diákklubok voltak, Wajda-filmek, Picasso-kiállítás, amit akkor nem lehetett Magyarországon elképzelni.
– Tehát több levegő volt akkor Lengyelországban…
– Így van. Mi akkor úgy gondoltuk, hogy ez az abszolút szabadság hazája. Egy teljesen más világ.
– Ezt a nagyobb szabadságot pedig 1962-től folyamatosan élvezhette, hiszen azóta Lengyelországban él, s így nyakig benne volt az ezt követő évtizedek eseményeiben. Miként változott az ország hangulata?
– Az 1968-as események, a szétvert diáklázadás után ez kissé megváltozott, az ezt követő iszonyatos hivatalos antiszemitizmus ugyanis rányomta a bélyegét a hangulatra. A hetvenes évek levegője tehát már más volt. Ez az évtized már a Tenger-melléken kezdődik, a munkáslázadással, amelyet a hatalom véresen vert le, százak pusztultak el. Utána jött 1976, amikor ismét a munkásosztály lázadt, de ekkor már nem volt egyedül, hiszen fellépett mellette a lengyel értelmiség, létrejött a munkásvédelmi bizottság, a KOR. Tehát egymásra talált a munkásosztály és az értelmiség, ami valami csodálatos fenomén volt. És ekkor jött 1980, az igazi csoda, a teljes társadalmi egyetértés. Ez volt a Szolidaritás.
– A Szolidaritás létrejöttét azonban megelőzte egy momentum, amely sorsfordító volt a szétvert, megtört lengyel társadalom számára. Mit jelentett II. János Pál, a lengyel pápa első hazai útja 1979 júniusában?
– A hetvenes évek valóban szétverték a társadalmat. A lengyelek hozzá voltak szokva, hogy beléjük lőnek, ha kimennek az utcára. És ekkor jött a pápa. Az emberek pedig kimentek az utcákra. Milliók voltak a szabadtéri miséken. Én akkor már benne voltam az ellenzékben, és őszintén megmondom, bennünk volt a félsz. Ettől a helyzettől félt a hatalom, az egyház és az ellenzék is.
– S ebben a hangulatban hangzottak el a pápa híres szavai – Ne féljetek! –, amelyekkel II. János Pál lélektani gátakat döntött le. Mondhatjuk, hogy a hatalom itt vesztette el a háborút, még ha a győzelemre jó évtizedet várni kellett is?
– Igen. Ez ugyanis valami csoda volt. Nem lőttek belénk, a hatalom megértette, hogy ezt már nem teheti meg, az utca embere pedig felfogta, ez a veszély nem fenyegeti. Tízmillió ember volt az utcákon, s nem lőttek belénk! Több más ok mellett valahol ez vezetett 1980 augusztusához és az ekkor megszületett kompromiszszumhoz.
– Azért 1980 augusztusa ugyancsak tele volt feszültséggel…
– De még mennyire! A sztrájk kirobbanásának napjaiban egy munka befejezése után a családomhoz mentem a hegyekbe, és azt mondtam magamban, ha jönnek a szovjetek, innen hamar meglátom őket.
– Az azóta legendává magasztosult gdanski villanyszerelő, Lech Walesa lett a vezetője ennek a mozgalomnak. Miért pont őt hozta a felszínre a történelem? Hogyan emelkedett ő ki?
– Elsősorban azért, mert rendkívül karizmatikus egyéniség. Azonkívül azóta azt is elmondhatjuk, hogy rendkívül tiszteletre méltó és tisztességes. Ez az ember a lengyel pápa mellett a legnagyobb lengyel »exportcikk«. Szomorú, hogy ezzel a lengyel társadalom nincs igazán tisztában. Ez az ember nem hazudott, nem részegeskedett, az átlagember azt mondhatta rá: lényegében olyan, mint én. A mai köztársasági elnök ezzel szemben iszik, hazudik, sikkaszt, és – ami a legszomorúbb – az utca embere rá is azt mondhatja: olyan, mint én. Walesának elnökként fel lehet róni egy sor hibát, de ő akkor is a XX–XXI. század egyik legnagyobb lengyele. A probléma az, hogy közben nagyot változott a társadalom!
– Ne ugorjunk ennyire előre, s térjünk vissza a Szolidaritás megalakulásához! Mi változott meg akkor az országban? Nem ijedtek meg egy kicsit a győzelemtől?
– Egy kicsit talán.
– Az egy év múlva bekövetkezettekből látjuk, hogy nem is ok nélkül…
– A legfontosabb azonban az volt, hogy egy országban, ahol nem volt mit enni, ahol szét volt cincálva minden, létrejött egy olyan mérhetetlen, csodálatos emberi egység, amit a mai napig sem tudok elfelejteni. Utána jött a huzavona, jöttek a sztrájkok, a fenyegetések, letartóztatások, de azt hiszem, hogy ez volt talán 1956 mellett életem talán legszebb időszaka.
– Mennyiben változtatott 1980 augusztusa az ön személyes életén?
– Belőlem kihozta mindazt, amit 1956. Az én életemet ez a tizenhárom nap, a remény tizenhárom napja határozta meg. A Szolidaritás is tudatosan nyúlt vissza a magyar ötvenhatos munkástanácsi, függetlenségi hagyományokhoz. Én az 1980–81-es évben, amikor úgy nézett ki, hogy jön a »baráti segítség«, és ebben a magyar hadsereg is részt fog venni, jártam a lengyelországi iskolákat, és több száz előadást tartottam a magyar–lengyel függetlenségi hagyományokról. Megdöbbentő volt, hogy ezek az akkor tizenéves lengyel gyerekek többet tudtak a magyar ötvenhatról, mint a magyar kortársak. A Szolidaritás alatt jelentős számban jelentek meg az írások, a könyvek a magyar ötvenhatról. Talán az sem véletlen, s ebben nekem is van némi szerepem, hogy 1986-ban, a forradalom harmincadik évfordulóján Közép-Európa első ötvenhatos emlékműve Lengyelországhoz, Podkowa Lesnához kötődik.
– Az az erő, amit egymásnak adott a két ország, elvitathatatlan, 1980 után azonban nem lehetett könnyű magyarnak lenni Lengyelországban…
– Mi ekkor egy kicsit bezártan éltünk, jöttek hozzánk néhányan Magyarországról, persze csak azok, akik példának tekintették a Szolidaritást, így nem nagyon érzékeltük a magyar társadalom érdektelenségét. Magyarként én inkább a beavatkozástól féltem. A családom ezt nem értette, hiszen ők nem élték át 1956-ot.
– A bevonulás elmaradt, jött azonban a szükségállapot. Mennyiben változtatott ez a mindennapokon?
– Az én életem például annyiban változott meg, hogy majdnem egy évre felfüggesztettek a munkámból. A mai fiatalok nehezen érthetik meg azt is, hogy először 1990 után, Magyarország varsói nagyköveteként voltam Nyugaton, mert oda egyszerűen nem engedtek ki. De az is jellemző volt, hogy amikor a szükségállapot bevezetésekor kimentem az utcára, egy kiskatona figyelmeztetett, vegyem le a Szolidaritás-jelvényt, mert letartóztatnak. Egy kiskatona, aki a szükségállapot végrehajtására volt kirendelve. Összességében azonban az egész iszonyatos volt. A kilencéves lányom harmad-negyednap sírva ébredt fel éjszaka, hogy nem szabad se bent, se kint lenni, s ezt már nem lehet bírni. A diktatúra a lelkek mélyéig hatott. Nehéz idők jöttek. Szerkesztettem például másfél hónapig a Szolidaritás központi orgánumát, amiért, ha lebuktunk volna, egyebek mellett lakáselkobzás járt volna. Ezért aztán beosztottuk, hogy ha kell, melyik héten melyikünk viszi el a balhét. A családom miatt attól is nagyon féltem, hogy kiutasítanak. Végigcsináltam a földalatti Szolidaritást. Hála a családnak, nélkülük nem lett volna bennem ennyi bátorság.
– Ezek az évek azonban nagyon fontosak voltak nemcsak a lengyel, hanem az egész közép-kelet-európai rendszerváltás szempontjából is. Milyenek voltak a magyar–lengyel ellenzéki kapcsolatok, amelyeket annyian igyekeznek ma kisajátítani?
– Ahelyett, hogy inkább ápolnák a két ország kapcsolatait, amelyek régen látott mélyponton vannak. Pedig ha másból nem, a ma kormányzók erőt meríthetnének abból, hogy a SZETA ’81 nyarán még azután is szervezte a lengyel gyerekek üdülését, miután Wojciech Maziarskit, a tolmácsot bilincsbe verve utasították ki Magyarországról. Annak idején jelentősen hozzájárult a magyar ellenzék eszméléséhez az is, hogy Varsóban megpróbáltuk elmondani nekik, miről is van szó. A demokratikus ellenzék egy része például akkor még nem volt hajlandó visszanyúlni 1956 témájához. Az is az összképhez tartozik ugyanakkor, ha az ember hazament, azt hallotta, hogy a lengyelek nem akarnak dolgozni, csak sztrájkolnak. Azt se felejtsük azonban el, hogy a lengyel piacokon a sátorosok úgy ünnepeltek minket mint a hősöket. Tény, ha nincsenek a lengyel piacok, akkor Jaruzelski megfojtja a társadalmat. Ez a csencselés tehát egyfajta menekülő útvonal volt a lengyel társadalom számára a túlélésért folytatott harcban.
– Aztán eljött 1989, a választások. Óriási kihívás volt ez a győzelem az egykori földalatti mozgalom számára. Mennyire tudott a Szolidaritás megfelelni a hatalom gyakorlása jelentette kihívásoknak?
– Megnyertük a választásokat, de a Szolidaritás kissé meg is rettent a győzelmétől. Nehezen hitte el a társadalom, hogy a kommunizmus tényleg megbukott. Utólag komoly problémának tartom, hogy a Szolidaritás részéről senki sem köszönte meg mindezt a társadalomnak, az embereknek. Az egykori ellenzékiek bekerültek a hatalomba, de még nem nőttek föl ehhez a győzelemhez. Valaki felállhatott volna a parlamentben, és ha csak annyit mond, hogy köszönjük, az már fél győzelem. Ez azonban elmaradt.
– S itt tört meg a híres társadalmi egység is…
– Igen. Ez az egyik. A másik, hogy össze kellett volna állítani egy fehér könyvet a nemzeti gyalázatról. Legalább le kellett volna írni, hogy ki árulta el az országot, a nemzetet. Ez is elmaradt.
– Megannyi tanulság, ami nem csak Lengyelországra érvényes…
– Ami történt, nagyrészt szükségszerű volt. A baj csak ott volt – mint ezt egyszer Walesa mondta –, hogy mi túlságosan hangosan vitatkoztunk, mert hittünk a demokráciában. Ezzel szemben a kommunisták szép csendesen dolgoznak.
– Mindaz azonban, ami történt, nem volt hiábavaló. A Szolidaritás mint politikai erő már a történelem része, az általa felemelt eszme konkrétan az utódpártokban, átvitt értelemben pedig a társadalomban él…
– Bár sajnos a lengyelek egy része ma nem igazán érzi, mit is kapott e mozgalomtól, összességében ez így van. A Szolidaritás ma már történelem, e nélkül a történelem nélkül azonban ma nem léteznénk.



Engelmayer Ákos (67 éves) etnográfus, diplomata, a 90-es évek első felében Magyarország varsói és minszki nagykövete, 1962-ben kötött házassága óta Lengyelországban él. A varsói egyetem néprajz szakán szerez diplomát. A kezdetektől a Szolidaritás tagja, a magyar és a lengyel ellenzék összekötője. Alapító tagja az illegális Lengyel–Magyar Szolidaritásnak, Nagy Imre temetésén Adam Michnikkel és a későbbi budapesti nagykövet Maciej Kozminskivel képviseli a Szolidaritást. Kezdeményezésére és szervezésében 1956 harmincadik évfordulóján a szocialista táborban elsőként kerül sor a Varsó melletti Podkowa Lesna plébániatemplomban a forradalom emlékét megörökítő tábla felszentelésére. Több magas lengyel és magyar kitüntetés tulajdonosa, cikkei évtizedek óta folyamatosan megjelennek a lengyel sajtóban, szenvedélyes fotós, jelenleg az egyik ismert magánegyetem oktatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.